انواع فرش ماشینی (1)

انواع فرش ماشینی

انواع فرش ماشینی کاشان در طرح و نقش های مختلف بافته می شود.در هنگام خرید فرش، یکی از ابعادی که انواع فرش ماشینی را در آن قالب بررسی می کنند، جنس فرش است و همچنین تراکم و شانه خود دارای دنیایی است که در آن بر قیمت فرش ماشینی اثر گذاشته می شود.

در زیر انواع فرش ماشینی را از نظرهای مختلف بررسی می کنیم:

از نظر شانه و تراکم

از نظر جنس فرش ماشینی

 از نظر ابعاد و اندازه

از نظر طرح و نقشه

و از نظر رنگ و تاثیرات آن

که در این مقاله ما به بررسی انواع فرش ماشینی از نظر شانه و تراکم ان می پردازیم.

در مقاله ای دیگر در مورد: فرش ماشینی چگونه بافته می شود؟ توضیح داده شده است.

شانه و تراکم چیست؟

مهم ترین مسئله ای که در بررسی انواع فرش ماشینی حائز اهمیت است موضوع شانه و تراکم است. فرش ماشینی از اجزایی تشکیل شده که پیکر آن را تشکیل می دهند. نخ های تار و نخ های پود که به صورت عمودی و افقی در هم تنیده شده اند و بیس فرش ماشینی را ایجاد میکنند تا بافت نخ های پرز و گره های فرش ماشینی بر روی آن سوار گردند.

وقتی میگویند فرشی، فلان مقدار شانه و تراکم دارد، در واقع در مورد گره های بافته شده در فرش ماشینی صحبت می کنند. شانه به تعداد گره های بافته شده در یک متر عرض فرش میگویند و تراکم به تعداد گره های بافته شده در یک متر طول فرش گویند.

وقتی شما مقدار شانه ی فرش را از روی برچسب موجود در پشت فرش ماشینی می خوانید در واقع می توانید بر طبق آن صحت وسقم بافت آن را با شمارش تعداد گره های آن تشخیص دهید. هر یک متر از ده تا 10 سانت و صد تا 1 سانت تشکیل شده است. شما لازم نیست یک متر فرش ماشینی را بشمارید تا به عدد مندرج در برچسب برسید. تنها کافی است با دقت تمام، یک سانتی متر یا ده سانتی متر از فرش را شماره کنید و تعداد گره های بافته شده در آن را مشخص و در ده یا صد ضرب کنید و مقدار آن را در یک متر فرش در یابید. اگر در شمارش مقدار گره ها دقت نکنید در یک متر اختلاف فاحش خواهد بود و شما را به مشکل خواهد انداخت.

در مورد شمارش تراکم

در مورد تراکم در فرش ماشینی نکته ای وجود دارد. در انواع فرش ماشینی که تراکم آن بالاتر از 3000 میباشد، میزان تراکم را در دوطرف فرش حساب میکنند. یعنی شما اگر یک فرش 3600 شانه داشته باشید، تراکم آن را به دو تقسیم می کنید و مقدار 1800 به دست میاید و در یک متر راستای طولی این فرش 1800 گره وجود خواهد داشت. نه 3600!

پس فراموش نکنید در محاسبه ی تراکم انواع فرش ماشینی به کمتر یا بیشتر بودن از 3000 دقت کنید و میزان تراکم را بسنجید. تراکم پایین تر از 3000، همان میزان ذکر شده در یک متر است و در فرش های بالای 3000 و خود آن در واقع باید عدد را به دو تقسیم کنید و تراکم آن فرش را بشمارید. انواع فرش ماشینی موجود در بازار در گذشته در دسته ی 500 شانه بافته میشد و امروزه در دسته های فرش ماشینی 700 شانه و 1000 شانه و 1200 شانه بافته میشود که به بررسی هر کدام از این فرش ها می پردازیم.

انواع فرش ماشینی 700

شانه فرش ماشینی 700 شانه یعنی در این فرش طبق تعریف شانه و تراکم، در هر یک سانت عرض آن 7 عدد گره و در هر ده سانت آن 70 گره و در صد سانت آن 700 گره موجود است و برای تراکم آن باید بگویم که این فرش در تراکم های مختلف می تواند بافته شود که در ادامه به توضیح آن می پردازیم.

انواع فرش ماشینی 700 شانه سه نوع است. فرش 700 شانه واقعی، فرش 700 شانه تبدیلی و فرش طرح 700 شانه. فرش 700 شانه واقعی به فرشی گویند که دارای 700 گره است و تراکم آن بین 2100 تا 3000 گره میباشد و در این تراکم ها با 700 گره در طول بافته میشود. این دسته پر فروش ترین فرش 700 شانه است که جنس مرغوب آن از الیاف اکرولیک بافته می شود.

فرش 700 شانه تبدیلی نوعی دیگر است که در این فرش 700 گره در یک متر عرض آن وجود دارد، اما از نظر تراکم، تراکم این فرش 1500 میباشد.دسته آخر فرش های طرح 700 شانه، همان فرش 500 شانه است که تراکم آن 1000 میباشد یعنی این فرش به جای 700 گره در یک متر عرض 500 گره دارند.

مواظب باشید، تنها فریب اسم فرش و برچسب پشت آن و صحبت های فروشنده را نخورید و خودتان با آگاهی تمام به دنبال خرید فرش منزلتان بروید.

چرا فرش ماشینی 700 شانه بخریم؟

فرش های 700 شانه، ضخامت بیشتری نسبت به سایر انواع فرش ماشینی دارند. عده ای هستند که دوست دارند فرش منزلشان نرم باشد و ضخامت بالایی داشته باشد. این دسته بهتر است که از فرش ماشینی 700 شانه واقعی خریداری کنند زیرا هر چه شانه و تراکم فرشی بیشتر میشود، از ضخامت آن کاسته و به ظرافت نقش ان افزوده می گردد. قیمت فرش ماشینی 700 شانه نیز به نسبت انواع فرش ماشینی به مراتب پایین تر می باشد.

فرش ماشینی 1000 شانه

فرش ماشینی 1000 شانه فرشی است که در یک متر عرض آن 1000 عدد گره بافته شده است که برای چنین امکانی قطعا باید نخ ها ظریف تر و در عوض مستحکم تر باشد. تا این تعداد گره در یک متر قرار گیرد. ضخامت فرش ماشینی 1000 شانه از 700 شانه کمتر است و ظریف تر از این فرش است با بالا تر رفتن شانه و تراکم فرش قیمت فرش ماشینی بالا می رود.

فرش های 1000 شانه  در قالب 10 رنگ بافته میشود. که انواع فرش ماشینی 1000 شانه در تراکم های 3000 و 3600 بافته می شود که فرش 1000 شانه به دلیل ریز بافت بودنش دستباف گونه تلقی می گردد و به کسانی که دوست دارند فرش ماشینی منزلشان به گونه ای شبیه فرش دستباف باشد و ظرافت نقش آن برایشان از ضخامت اش مهم تر باشد، توصیه میشود که فرش های 1000 شانه و 1200 شانه را تهیه نمایند.

انواع فرش ماشینی 1000 شانه به دونوع برجسته و غیر برجسته نیز بافته میشوند که قیمت فرش های برجسته آن از غیر برجسته اندکی بیشتر می باشد. فرش دستباف گونه یا فرش ماشینی 1200 شانه را اکثر شما شنیده اید، زیرا این فرش از انواع فرش ماشینی که در بالا ذکر شد بیشتر مورد استقبال خریداران بازار قرار دارد و تا به امروز ظریف ترین و لطیف ترین فرش از انواع فرش ماشینی موجود در بازار می باشد.

فرش ماشینی 1200 شانه

فرش ماشینی 1200 شانه در تراکم 3600 بافته میشود و اگرچه فرش ماشینی 1500 شانه نیز به بازار آمده است اما این فرش فعلا جدیدترین و پر فروش ترین فرش موجود در بازار بوده و هست. فرش ماشینی 1200 شانه ریزبافت، متراکم و فشرده است زیرا هم شانه و هم تراکم آن بالاست و این عدد باعث فشردگی گره ها در دل فرش و در کنار هم می شود که همین عامل باعث استحکام هر چه بیشتر فرش می گردد.

قیمت انواع فرش ماشینی با بالا رفتن شانه و تراکم فرش بالا میرود و رابطه ی مستقیم دارد.ضخامت فرش با بالا رفتن شانه و تراکم فرش کمتر میشود و ظرافت آن و همچنین تراکم و فشرادگی گره ها و فرش ماشینی با بالا رفتن شانه و تراکم بیشتر میشود.

امیدوارم این مقاله مورد رضایت شما خواننده گرامی قرار گرفته باشد در ادامه مقالات انواع فرش ماشینی در مورد ابعاد و زوایای مختلف این محصول صحبت خواهد شد.

نظرات کاربران

کد امنیتی

  • مطلب تمیزی بود .دست مریزاددد مدرن .....

  • سلام.خواهش میکنم

  • مطلب خوبی بود

  • ممنون

  • خواهش میکنم

  • اطلاعات خوبی بود ، ممنون

  • عالی بود ممنونم

  • ممنون از راهنمایی ساده و‌جامع شما

  • سلام وقت بخیر از اهواز فرش12متری سما کاشان 700شانه موشی به قیمت3میلیون و طرح تخفیف داشت که من در کل 2500000تومن پرداخت کردم خواستم ببینم قیمتش مناسبه

  • سلام وقت شما هم بخیر دوست عزیز قیمت فرش 700 شانه تراکم 2550 در شهرستان تقریبا در همین رنجی هست که فرمودید.

  • ممنونم خیلی مطلب مفیدی بود