اینماد نشان امنیت اینترنتی چیست؟

اینماد نشان امنیت اینترنتی چیست؟

در گذشته افراد به دلیل اینکه کلاه برداریی های در فضای اینترنت صورت گرفته بود کمتر به فضای مجازی اعتماد داشتند.اما امروزه بامتولد شدن اینماد یا همان نماد الکترونیکی  اعتمادشان به خرید از این فضا ها (خرید اینترنتی )بیشتر شد. سایت هایی که دارای این نماد هستند قابل اعتماد هستند. 

اینماد یک جواز و تاییدیه است که برای فروشگاه های اینترنتی که محصولات و خدمات خود را به صورت انلاین میفروشند، ارسال میگردد.و باعث اعتماد کاربران هنگام خرید فرش از این فروشگاه اینترنتی می شود .

اینماد نمادی است که به سایت اعتبار میدهد وهم برای خریدار و هم برای ارائه دهنده خدمات مفید است.

زیرا مشتری یا همان کاربر هنگام خرید اینترنتی فرش ماشینی، میتواند با خیال راحت از ان سایت استفاده کند و هم اینکه در صورت بروز مشکل میتواند شکایت خود را برای پیگیری به مراجع قانونی ارائه داده و اموال خود را پیگیری کند.و همچنین فروشنده اینترنتی فروش بالاتری خواهد داشت به این صورت که کاربران بیشتری میتوانند به این سایت اعتماد کنند وخرید خود را از این سایت انجام دهند.

 

اینماد چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، لازمه حیات فروشگاه های اینترنتی، ایجاد اعتماد بین کاربران می باشد. بهترین روش برای جلب اعتماد کاربران برای طراحی سایت فروشگاه اینترنتی ، اینماد است. اینماد یک تاییده برای فروشگاه های اینترنتی است که مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت و معدن مسئول اعطای آن می باشد. در واقع اینماد، تضمین کننده قانونی بودن فعالیت های یک وب سایت تجاری است و اگر مالک سایتی از قوانین موجود تخطی نماید، شما می توانید از آن به این سازمان شکایت نمایید.

فروشگاه هایی که میخواهند محصولی را از طریق اینترنت به فروش برسانند و برای پرداخت وجه به یک درگاه بانکی متصل شوند باید دارای لوگوی اینماد باشند.


به همراه نظام مندشدن فروشگاه های اینترنتی، تخلفات احتمالی در زمینه های کیفیت کالاها، امنیت در فروش، تحویل به موقع کالا، ضوابط بازپس گیری کالا و. . . کاهش و جلوگیری خواهد شد و حتی بخشی از فعالیت های خرده فروشی کشور در مبادلات داخلی به  اجراء در خواهد آمد.  

 

نکات دریافت نماد اعتماد الکترونیکی

باید امکان کلیک بر روی نماد اعتماد الکترونیک وجود داشته باشد.

با عرض تاسف بعضی از طراحی سایت‌ها صرفاً از علامت نماد اعتماد الکترونیک بهره می‌برند و این نماد حالتی تزیینی و فریبکارانه برای آن‌ها دارد (که بنا به ضوابط در صورتی که این نحوه گذاشتن نماد در سایتی دیده شود مورد پیگرد قانونی خواهد بود) دقت کنید که این وقتی بر روی این نماد قرار می‌گیرید قابلیت کلیک شدن را داشته باشد و بعد از کلیک بر روی آن بایست بتوانید داخل سایت مرکز توسعه تجارت الکترونیک بشوید که با آدرس اینترنتی http: //www. enamad. ir شناخته می‌شود و می‌توانید در این سایت سایت‌های با مجوز رسمی این مرکز را ببینید.

همواره پیش از پرداخت نشانی اینترنتی بالای صفحه سایت را بررسی نمایید. این آدرس اینترنتی بایست به بانک مربوطه تعلق داشته باشد و به صورت دقیق همان نشانی اینترنتی بانک در آنجا نوشته شده باشد.

در صفحه پرداخت که برایتان گشوده می‌شود قبل از هرکاری و پیش از داخل شدن داده‌ها کد کپچا را رفرش و لود دوباره نمایید. (کدی که به منظور معلوم شدن هویت شما بوده و از ورود ربات‌ها جلوگیری می‌کند و بایست مطابق با آنچه در کادر آمده نوشته شود) غالباً در صفحه‌های تقلبی این کدها قابلیت رفرش را ندارند

 

برای دریافت اینماد ( نماد اعتماد الکترونیکی) باید چه کرد؟

تنها منبع رسمی برای دریافت جواز اینماد سایت enamad.ir است. تمامی مراحل به صورت اینترنتی انجام می شود و لازم نیست که به صورت حضوری به سازمان مراجعه نمایید. همچنین شماره های تماس نیز پاسخگویی کامل تمامی سوالات مالکان کسب وکار در این خصوص می باشند.

شما اول از همه وقتی وارد سایت اینماد ( نماد اعتماد الکترونیکی) می شوید، باید گزینه درخواست اینماد را کلیک نمایید و وارد سایت شوید ( اگر ثبت نام نکرده اید، باید از قبل ثبت نام کنید. البته چون قرار است که برای فروشگاه یا شرکت خود این جواز را دریافت نمایید، باید از نام و ایمیل فروشگاه خود برای ثبت نام استفاده نمایید.)

سپس بعد از تکمیل اطلاعات، باید مدارک لازمه که کاملا در سایت بیان شده است را ارسال نمایید. مدارک شما پس از بررسی تایید یا رد می شوند که در یک پیام به شما اعلام می شود.

برای دریافت اینماد باید جواز فروشگاه داشت یا اینکه شرکتی ثبت شده داشته باشید مبنی بر اینکه شما یک مکان حقیقی برای فعالیت خود دارید.

 

چند نوع اینماد وجود دارد؟

دو نوع تک ستاره و دو ستاره وجود دارد. حالت تک ستاره که بیشتر شرکت ها و فروشگاه ها دریافت می کنند و بعد از بررسی مدارک ارسالی به آن ها داده می شود.

حالت دو ستاره، اگر گواهی نامه SSL در کلیه صفحات نصب شده باشد، داده می شود.

 

مزیت های داشتن اینماد ( نماد اعتماد الکترونیکی) چیست؟

افزایش اعتماد کاربران و خرید محصولات و خدمات شما

دریافت درگاه بانکی

معتبر شدن وب سایت

افزایش میزان امنیت خرید

امکان بستن قرارداد با شرکت های دیگر برای همکاری

محفوظ ماندن حریم شخصی کاربران

گارانتی محصولات و برگشتن پذیر بودن پول

 

تعهدات دارنده نماد اعتماد الکترونیکی

دارنده نماد اعتماد الکترونیکی موظف است:

  1. تمامی تعهدهای مندرج در این دستورالعمل و پیوست‌های آن و همچنین مفاد متن تعهدنامه‌ای که هنگام صدور نماد اعتماد به صورت رسمی از ایشان اخذ شده است را در تمام مدت فعالیت و اعتبار نماد اعتماد الکترونیکی به طور کامل و دقیق رعایت نمایند.
  2. هرگونه تغییر در کسب و کار در خصوص شاخص‌های اعطای نماد اعتماد را در اسرع وقت به مرکز اعلام نمایند.
  3. تجهیزهای استاندارد مورد تأیید مرکز را به کار گیرد.
  4. به مکاتبات –اعم از الکترونیکی و فیزیکی-و اخطارهای صادره از سوی مرکز و دستگاه‌های نظارتی، حداکثر طی دو روز کاری پاسخ دهد.
  5. اطلاع‌ها، گزارش‌ها و کلیه مستندهای درخواستی مرکز و دستگاه‌های نظارتی را در مدت زمان ابلاغ شده ارائه نماید.
  6. در زمان تعلیق نماد اعتماد از قبول تعهدات جدید خودداری نمودهو مطابق دستورالعملهای ابلاغی و با هماهنگی مرکز، صرفاً به ارائه تعهدات قبلی عمل نماید. در غیر اینصورت، نماد اعتماد وی ابطال خواهد شد.
  7. احکام صادره از سوی کمیته نظارتی را به صورت کامل و دقیق اجرا نماید.
  8. کلیه شرایط لازم جهت ورود بازرسان به کلیه اماکن و محل‌های فعالیت و دسترسی به تجهیزهای مرتبط با موضوع فعالیت را بنا به تشخیص مرکز، جهت انجام وظایف نظارتی برای مرکز فراهم آورد.
  9. شخص حقوقی دارنده نماد اعتماد موظف است قبل ازهر گونه تغییر در اساسنامه، امور مربوطه به مدیریت، نام و نشان، موضوع و محل فعالیت خود را به اطلاع مرکز رسانیده و تائیدیه لازم را دریافت نماید، در غیر اینصورت نماد اعتماد شرکت توسط مرکز به مدت دو ماه تعلیق، و در صورت استمرار، نماد اعتماد ابطال خواهد شد.
  10. چنانچه کسب و کار اینترنتی دارنده نماد اعتماد پس از اخذ نماد اعتماد، به مدت سه ماه بدون داشتن عذر قابل قبول، تعطیل یا هیچ گونه فعالیتی نداشته باشد پس از دو تذکر به فاصله روز توسط مرکز، نماد اعمتاد وی ابطال خواهد شد.
  11. چنانچه در اشخاص حقوقی، دارنده نماد اعتماد یا مدیرعامل محجور شود یا فوت نماید، هیئت مدیره موظف است مراتب را تا ۱۵ روز به صورت کتبی به مرکز اعلام، و تا یک ماه نسبت به جایگزینی مدیر عامل واجد شرایط اقدام نماید. در غیر اینصورت نماد اعتماد به مدت دو ماه تعلیق می‌شود و اگر در مدت یاد شده شرایط مورد نظر را فراهم ننماید، نماد اعتماد شرکت ابطال خواهد شد.
  12. چنانچه شخص حقیقی دارنده نماد اعتماد قصد واگذاری کسب و کار به غیر را داشته باشد، موظف است مراتب را تا ۴۸ ساعت به صورت کتبی به مرکز اعلام نماید و تا یک ماه نسبت به معرفی مالک جدید کسب و کار اقدام و موافقت مرکز را اخذ نماید. در این مدت نماد اعتماد تعلیق می‌شود و درغیراینصورت، نماد اعتماد الکترونیکی ابطال خواهد شد

 

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی