راه های جلوگیری از پوسیدگی فرش 

راه های جلوگیری از پوسیدگی فرش 

فرش منزلتان اگر از نوع فرش ماشینی باشد یا دستبافت، در هر صورت نیاز به مراقبت دارد. عدم مراقبت و نگهداری صحیح از فرش، باعث پوسیدگی و خراب شدن تار و پود آن می شود و در نتیجه همه این عوامل باعث افت کیفیت فرش می شوند و آن را به مرور غیر قابل استفاده می کنند.

پوسیدگی فرش چیست؟

پوسیدگی با پاره شدن فرش متفاوت است. به هر عاملی که تار و پود فرش را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به سست شدن و از هم پاشیده شدن بافت فرش شود به پوسیدگی می گویند و اگر در زمانی کوتاه پوسیدگی را رافع نکنیم، گسترش پیدا می کند و باعث پارگی فرش می شود.

شایع ترین مواردی که باعث پوسیدگی فرش می شوند:

1- قرار گرفتن فرش در معرض رطوبت، آن هم به مدت طولانی

2- نگهداری فرش در مکان هایی که نور و دمایی مناسبی ندارند.

نکته: وجود نم و رطوبت در فرش های دستبافت باعث آسیب بیشتر می شود، زیرا نفوذ رطوبت در این فرش ها علاوه بر پوسیدگی، موجب قاطی شدن رنگ ها نیز می شود. 

جلوگیری از پوسیدگی فرش

پشت فرش محیط تاریک و مرطوبی است، به همین دلیل کاملا مستعد رشد انواع قارچ و کپک و  باکتری می باشد. در نتیجه در صورت توجه نداشتن به این موارد و عدم رسیدگی به آن شاهد خراب شدن فرش خواهیم بود. با رعایت نکات زیر می توان از پوسیدگی فرش جلوگیری کرد:

1- قرار گرفتن فرش در معرض رطوبت آن هم به مدت طولانی، یکی عوامل شایع پوسیدگی در فرش می باشد. بنابراین اگر فرش شما در مکان هایی مانند نزدیک گلدان ها، جلوی درب حمام و سرویس بهداشتی، شوفاژ و پنجره پهن می باشد بهتر است هفته ای یک بار پشت فرش را چک کنید تا محض پیدا شدن مشکل، سریع نسبت به رفع آن اقدام کنید. 

2- اگر فرش خود را روی کاشی و یا سرامیک پهن کرده اید مرتب باید آن را بررسی کنید زیرا وجود آب و مایعات در بین درزهای کاشی و سرامیک باعث ایجاد بوی نم و پوسیدگی در فرش می شود.

3- شستن فرش های منزل، مخصوصا فرش آشپزخانه در طی یک زمانی مشخص باعث می شود که مواد غذایی جا مانده در تار و پود فرش و هم چنین آلودگی آن از بین برود. چرا که این کار نیز باعث جلوگیری از پوسیدگی فرش می شود.

4- شستن فرش ماشینی یا دستبافت با مواد شیمیایی که خاصیت اسیدی دارند باعث می شود که الیاف فرش به مرور زمان دچار پوسیدگی شود در نتیجه انتخاب شوینده مناسب بسیار مهم است.

5-پس از شستن فرش می بایست آن را کاملا آبگیری و خشک کنید و چناچه فرش به هر دلیلی به طور کامل خشک نشد، نم موجود در فرش به مرور سبب پوسیدگی می شود.

6- فرش های منزل خود را هر چند وقت یکبار جابه جا کنید زیرا این کار باعث چرخش هوا و رسیدن نور به پشت فرش می شود و از پوسیدگی و ساییدگی جلوگیری می کند.

7- از پهن کردن فرش بر روی سطوح آهکی، خاکی و یا گچی جدا خودداری کنید، سطح زیر فرش باید صاف، تمیز و بدون گرد و غبار باشد.

8- سطح زیر فرش نباید دارای درز و شکاف باشد، زیرا این درزها محلی مناسب برای تجمع باکتری، قارچ، کپک و بید خوردگی فرش می باشد.

9- پهن کردن فرش ها روی هم یکی از عواملی است که باعث پوسیدگی می شود، زیرا این کار باعث جلوگیری از ورود هوا به درون فرش می شود.

پوسیدگی فرش

نکته:

با توجه به این که پنبه حساس ترین الیاف نسبت به جذب آب و رطوبت می باشد، در نتیجه پوسیدگی در فرش هایی که نخ خاب یا پود آن از جنس پنبه هست، بیشتر است.

فقط از پشت فرش می توان متوجه شد که فرش پوسیده است یا نه. اگر پس از بررسی پشت فرش متوجه قسمت سیاهی شدید بهتر است که روی آن قسمت بیشتر حساس شوید زیرا ممکن است آن قسمت پوسیده باشد.

ممکن است فرشی پوسیده باشد و بوی نم از خود ساطع نکند به همین دلیل فرش را باید هفته ای یک بار چک کرد.

بهترین حالت جمع کردن فرش در موقع پوسیدگی

بعد از اینکه متوجه پوسیدگی فرش شدید باید آن را به یک رفوگر یا یک قالیشویی بسپارید. بهتر است فرش را لول کنید و سپس آن را به قالیشویی بسپارید. ولی اگر قصد تا زدن فرش را دارید به هیچ عنوان قسمت پوسیده شده را در لبه تا فرش قرار ندهید زیرا این کار باعث آسیب جدی به فرش می شود.

تعمیر پوسیدگی فرش

کارهایی مانند ترمیم ریشه، بیدزدگی، رفع پارگی، رفع آسیب پوسیدگی و ... توسط رفوگر انجام می شود. رفوگری نیاز به مهارت و تخصص بالایی و تجربه کافی دارد. اگر سریع متوجه پوسیدگی فرش شدید با یک رفوی ساده می توان آن را دوباره مانند روز اول کرد ولی اگر پوسیدگی فرش زیاد بود، رفوگر ابتدا باید دانه دانه چله های پوسیده فرش را عوض کند و سپس نخ چله جدید جایگزین کند.

سخن آخر اینکه بهتر است فرش خود را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید که حتی در هنگام مواجه شدن با رطوب، آسیب و... کمتر دچار تغییر شود. شرکت مدرن فرش بهترین فرش ماشینی کاشان را تولید می کند و با ضمانت 5 ساله به مشتریان خود عرضه می کند.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی