نحوه صحیح تا زدن فرش مدرن

نحوه صحیح تا زدن فرش مدرن

با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه بافت فرش و متناسب با آن افزایش قیمت فرش، باید در نگهداری آن تمام سعی خود را بکنیم. فرش، عنصری مهم در کوراسیون خانه است، که با رنگ و نقش های زیبایشان گرما، صمیمت و زنده بودن به خانه ها می بخشند.

مقاله مرتبط: نقش فرش ماشینی در دکوراسیون

نحوه تا زدن فرش ها برای اهداف مختلف و بسته به زمانی که به آن نیاز ندارید، متفاوت است به همین دلیل نحوه صحیح تا زدن فرش، باعث افزایش طول عمر فرش می شود.

 نحوه صحیح تا زدن فرش برای حمل ‌و نقل

این روش برای زمانی است که می خواهید فرش خود را به قالشویی ببرید و یا برای اسباب کشی می خواهید فرش خود را تا بزنید. برای این کار باید فرش را به روشی تا زد که به کمترین حجم ممکن در بیاید و در عین حال مانع آسیب رساندن به تار و پود فرش شود. راه حل های زیر به شما در این راه کمک می کند.

1- فرش را پشت و رو کنید و صاف روی زمین پهن کنید.

2- فرش را به صورت طولی از یکی از لبه های راست یا چپ به اندازه یک سوم تا بزنید.

3- لبه ی دیگر فرش را طوری تا بزنید که یک سوم پایانی فرش بر روی قسمت تاخورده قرار بگیرد و با این کار فرش به صورت مستطیلی، بلند و باریک می شود.

4- با صاف کردن فرش و توسط کف دستتان، جهت خاب فرش را پیدا کنید و بر خلاف خاب فرش یک سوم از آن را از عرض تا بزنید.

5- از روی فرش کنار بروید سپس پشت قسمت تا خورده بر زانو بشینید و یک سوم تاخورده را در دو مرحله تا بزنید و این کار را ادامه دهید تا فرش به مستطیل کوچک و حجم دار تبدیل شود.

6- در مرحله آخر با طنابی فرش تاخورده را محکم ببنید تا در طول مسیر باز نشود. 

تا زدن فرش وقتی به آن نیاز ندارید (انبار کردن فرش به مدت طولانی)

شاید برایتان پیش آمده باشد که به دلیل کمبود فضا، خرید فرش جدید و یا تغیییر دکوراسیون و دلایلی دیگر، نیازی به فرش قدیمی خود ندارید. در این صورت باید فرش خود را درون انباری بگذارید و مسلما باید روشی را انتخاب کنید که در طولانی مدت آسیبی به فرش نزند. تا زدن فرش برای این کار اصلا درست نیست زیرا در طول زمان باعث آسیب به فرش می شود پس بهترین روش لوله یا لول کردن است.

رعایت موارد زیر باعث می شود که در طولانی مدت آسیبی به فرش وارد نشود:

1- ابتدا بهتر است که فرش خود را در یک کاور پارچه ای بپیچید تا گرد و خاک به آن نفوذ نکند. البته کاورهای پلاستیکی نیز در بازار موجودند ولی به دلیل اینکه این کاورها دچار عرق زدگی می شوند به شما توصیه نمی کنیم که از این نوع کاورها استفاده کنید زیرا فضای مرطوب باعث کپک زدن فرش می شود.

2- قرار دادن نفتالین در لابه لای فرش باعث می شود که از بیدخوردگی فرش جلوگیری شود، پس این کار را فراموش نکنید.

3- بهتر است مدتی که از لول کردن فرش گذشت به آن سر بزنید، آن را باز کنید تا هوا به آن بخورد و هم اینکه خیال شما از مشکلات احتمالی آسوده می شود.

نکته:

برای قرار دادن فرش در انباری باید دمای آن کنترل شود. دمای بالای محیط باعث می شود که کیفیت فرش پایین بیاید.

محل نگه داشتن فرش نباید مرطوب باشد زیرا موجوداتی مانند موریانه و بید عاشق فضاهای نمناک هستند و می توانند فرش شما را از بین ببرند.

محل نگهداری فرش نباید در معرض تابش مستقیم نور خورشد باشد زیرا باعث معیوب شدن فرش می شود.

بهتر است که انباری مجهز به هواکش یا سیستم تهویه باشد.

فرش های لول شده را در کف انبارهای آهکی یا گچی قرار ندهید، بهتر است کفپوش از سنگ یا سرامیک به رنگ سفید باشد زیرا حشرات موذی که در جاهای تاریک زندگی می کنند با رنگ سفید سنگ یا سرامیک دیگر تمایلی به زندگی در آن مکان ندارند.

برای نگهداری طولانی مدت فرش از تا زدن آن اکیدا خودداری کنید زیرا تار و پود فرش شکسته می شود و هنگام استفاده مجدد از آن، فرش حالت اولیه خود را نخواهد داشت.

برای تا کردن فرش دستبافت نیاز به صبر و حوصله زیادی است زیرا این نوع فرش ها ظرافت بالایی دارند.

در هنگام لول کردن فرش دقت کنید که لایه های فرش خیلی بهم فشرده نباشد.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی