نظافت فرش ماشینی در منزل به وسیله شامپو فرش

نظافت فرش ماشینی در منزل به وسیله شامپو فرش

در قیاس بین فرش ماشینی و فرش دست بافت، قیمت فرش ماشینی مناسب تر است. این مناسب بودن قیمت دلیلی بران نمیشود که  فرشهای ماشینی نیاز بر مراقبت ندارند. از این رو یکی از راهکارهای مراقبت و نگهداری از فرش ماشینی  نظافت فرش ماشینی به وسیله شامپو فرش است. 

 بعد از خرید فرش ماشینی ،در گذر زمان واستفاده مداوم از فرش ماشینی این فرشها کثیف میشود و بافت فرش به مرور زمان از بین میرود.در ادامه مقاله در باره چگونگی مراقبت از فرشهای ماشینی صحبت خواهیم کرد.

فرش ماشینی و مبلمان منزل در اثر استفاده روزمره و حتی الودگی هوا و جود گرد و غبار موجود در هوا دچار کثیفی و الودگی می گردد .که هم از نظر ظاهر فرش و هم از نظر بهداشت لازم است که این فرش تمیز گردد .که هم درخشنندگی و تمیزی مورد نظر را پیدا کند و هم اینکه الودگی های موجود در فرش می تواند در اثر زندگی روزمره گروه سنی مختلف بر روی ان سلامتی افراد را به خطر بیاندازد.

 

به دلیل روکش های گوناگون مبلمان و الیاف متفاوت فرش ها ،شامپوی فرش و موکت بایستی با تمام الیاف ها سازگار بوده و هیچ گونه ضرری برای انها نداشته باشد.بنابراین استفاده از کمترین مواد شیمیایی در فرمولاسیون شامپو فرش حائز اهمیت می باشد.

مطالعات جدید محققان نشان می دهد شامپو فرش عمر و ماندگاری فرش را کاهش می دهد و جنس و کیفیت فرش را در طولانی مدت و استفاده بیش از حد از این ماده کاهش می دهد .

بررسی ها نشان میدهد که بهترین ماده برای شست و شوی فرش اب و شوینده های ملایم مانند شامپو سر و یا مایع ظرفشویی است و در شامپو فرش موادی وجود دارد که بعد از شست و شو درون فرش می ماند و به راحتی با اب از بین نمی رود.

 

  • خانواده هایی که فرزند کوچک و نوزاد دارند نباید با شامپو فرش فرش هایشان را تمیز کنند زیرا ممکن است کودکان با بردن اجسام روی زمین به طرف دهانشان مواد مضر موجود و باقی مانده از شامپو فرش ها را وارد دهانشان کنند.

 

مضرات شامپو فرش

از مضرات احتمالی شامپو فرش برای فرش ماشینی یا به طور کلی فرش ها:

زیاد بودن در صد مواد شیمیایی موچود در شامپو فرش ممکن است موجب تداخل رنگها و یا از بین بردن شادابی و نشاط رنگ های فرش ها گردد.و برای داشتن فرشی با پرز نرم و ملایم طرز استفاده از شامپو فرش نیز در کنار انتخاب محصول مناسب حائز اهمیت می باشد .

 

روش استفاده از شامپو فرش 

بهترین روش برای تمیز کردن فرش ماشینی و موکت با شامپو فرش انحلال مقدار مناسبی از ان (طبق دستورالعمل ) در اب و تمیز کردن فرش با کف حاصل از ان می باشد . بدین صورت که مایع را درون اب حل کرده و کف حاصل از انرا به اسفنج اغشته کرده و ان را به ارامی در سطح فرش پخش می نماییم .اجازه داده که کف روی فرش در اثر تبخیر از بین برود و تازمانی که فرش خشک نشده است نباید روی ان قدم گذاشت .زیرا ممکن جای قدم ها به صورت لکه هایی مشهود بر روی فرش باقی بماند که به سختی از روی فرش پاک خواهند شد.

و بهتر است بعد از کشیدن شامپو فرش یک دستمال نمدار کتان بروی فرش کشیده و فرش را از شوینده و چرکهای حل شده در ان پاک نموده و هر از چند گاهی دستمال مورد نظر را با یک دستمال تازه دیگر عوض نمایید .همچنین بایستی فرش و موکت را بعد از خشک شدن جارو نمود.

در اتاق خواب کودکان و اشپزخانه نباید از شامپو فرش ها استفاده کرد . سالمندان و افرادی که سابقه بیماری های الرژیک دارند نیز باید از تماس مستقیم با ان خودداری کنند.

 

توصیه های پزشکی 

دکتر پروين منصوري، متخصص پوست و مو در اين باره مي‌گويد: «شامپو فرش يا ديگر مواد پاک کننده، حاوي مواد افزودني حساسيت‌زايي هستند که اگر به طور مداوم و بدون استفاده از دستکش استفاده شوند، مي‌توانند زمينه‌اي براي ايجاد حساسيت‌هاي پوستي و درماتيت‌هاي پوستي تماسي باشند و موجب عوارضي مثل قرمزي، خشکي، پوسته‌ريزي و تورم پوست شوند. در صورت بالا بودن ميزان حساسيت، ضايعات تاولي شکل، خون‌ريزي و اضافه شدن عفونت‌ها به صورت ثانويه در دست‌ها مشاهده مي‌شود که درمان آن بايد به وسيله يک متخصص پوست انجام شود. در عين حال، توصيه مي‌شود افرادي که دچار اين حساسيت‌ها مي‌شوند حتما از دستکش‌هاي دولايه استفاده کنند تا هيچ‌گونه تماس مستقيمي با مواد شوينده نداشته باشند. بعد از استفاده از شامپو فرش هم بايد دست‌ها را با صابون‌هاي ملايم بشوييد و با کرم‌هاي مرطوب کننده پوست‌تان را چرب کنيد ولي در کل استفاده از اين شامپوها بايد به حداقل برسد.»


دکتر فريده گل‌بابايي، متخصص بهداشت مواد شيميايي با بيان اينکه در حين استفاده از شامپو فرش حتما بايد پنجره‌ها باز شوند تا هوا جريان داشته باشد، مي‌گويد: «متاسفانه پوشيدن دستکش هنگام استفاده از شامپو فرش و ساير مواد شوينده و پاک کننده در بسياري از خانم‌ها جدي گرفته نمي‌شود و اين مي‌تواند خطري براي سلامت آنها باشد. هرچند که استفاده از اين پاک کننده‌ها، مکرر و روزانه نيست ولي به دليل وجود ماده محرک در ترکيبات، شامپو فرش‌ها مي‌توانند در پوست‌هاي حساس سبب حساسيت‌هاي پوستي شوند.»


دکتر احمد فردوسيان، متخصص ريه و عضو هيات علمي دانشگاه نيز در خصوص استفاده از مواد پاک‌کننده و شامپو فرش‌ها مي‌گويد: «گاهي اوقات ديده شده خانم‌هايي که از شامپو فرش‌هايي با اسانس بالا استفاده مي‌کنند، دچار مشکلات تنفسي و سرفه‌هاي خفيف مي‌شوند که البته مقطعي است و با مصرف نکردن اين مواد شوينده، سرفه‌ها هم قطع مي‌شوند اما تحقيقات اخير نشان مي‌دهد که استفاده بيش از حد از مواد پاک‌کننده قوي، بدون ماسک در درازمدت و به خصوص در افرادي باسابقه بيماري‌هاي ريوي مي‌تواند سبب بروز آسم و حتي سرطان ريه شود ولي اگر مصرف اين مواد روزانه نباشد، مشکلات حادي را ايجاد نمي‌کند.»

 

جایگزینی برای شامپو فرش 

بهترین راه تمیز کردن فرش استفاده از مواد و راههای کم خطر است .کم خطر هم برای فرد و هم برای فرش .

مقداری مایع ظرفشویی و نمک را مخلوط کرده و در سطلی حاوی اب ولرم بریزید تا خوب کف کند بعد کف ها را با اسفنج از روی سطح برداشته و بروی فرش بمالید در انتها پارچه ای را به روی فرش بکشید و نمناکی فرش را بگیرید .پس از خشک شدن فرش درخشندگی را در تار و پود فرش می بینید و سلامت تان هم به خطر نمی افتد.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی