چهارشنبه 01، مرداد 1399
موزه فرش سه تخته فرش عمواقلي را خریداری کرد

به ‌گزارش روابط عمومی مرکز ملی فرش ایران، با مساعدت اداره کل موزه‌ها چهار تخته از فرش‌هاي نفيس فرش‌هاي شرکت سهامي فرش ايران را خريداري و به موزه فرش انتقال یافت. این فرش های نفیس پس از شستشو و مرمت در سالن نمايشگاه موزه فرش ايران در معرض ديد همگان قرار خواهد گرفت.

سه تخته‌ از فرش‌هاي نام برده شده متعلق به کارگاه عمو اوقلي با طرح‌هاي بندي کتيبه‌دار با ابعاد 324 در 542 سانتي متر داراي زمينه سرمه‌اي و حاشيه‌اي لاکي گلداني با ابعاد 326 در 478 سانتي‌متر با متن سبز و حاشيه روناسي و قاب‌قابي با ابعاد 510 در 609 سانتي متر و دراراي متن الواح و حاشيه سرمه‌اي با قدمت حدود 80 تا 90 سال (اواسط قرن چهارده هجري قمري) است.

عمو اوقلي يکي از بافندگان و ممتاز صاحب نام خراسان اواخر حکومت قاجار به واسطه فرش‌هاي بزرگ پارچه پرکار و نيز ريز بافت خود شهرت جهاني دارد. بيشتر فرش‌هاي بافته شده توسط اين هنرمند بنا به سفارش اعيان و اشراف بوده و در کاخ‌هاي سلطنتي تعداد بي‌شماري از آن موجود است.

عبدالمحمد و علی عمواوغلی، فرزندان محمد عمواوغلی، از چهره‌های سرشناس قالی بافی معاصر هستند که در اوایل قرن حاضر به قالیبافی ایران اعتلا بخشیدند. خاندان عمواوغلی، اصالتا اهل کهنموی استان آذربایجان بودند اما به دلیل مشکلات اقتصادی که آن زمان در این منطقه وجود داشت به مشهد مهاجرت کردند. شهرت قالی‌های برادران عمواوغلی، به دلیل احیای قالیبافی خراسانی، رنگرزی با کیفیت بالا، استفاده از مواد اولیه مرغوب و استفاده از نقوش و طرح‌های اصیل است. تولید قالی با ابعاد و رج‌شمار بالا از تخصص‌های این دو برادر بود. رنگ غالب در قالی‌های عمواوغلی لاکی و سرمه‌ای سیر بوده و تار و پود فرش‌های آنها از پنبه است. عبدالمحمد عمواوغلی در سال 1316 در حالی که کار بافتن قالی مجلس هنوز نیمه‌تمام بود درگذشت و چند سال بعد علی‌خان عمواوغلی نیز هنگام پایان یافتن کار بافت قالی مجلس سنا از دنیا رفت.

منبع خبر: مرکز ملی فرش ایران

نظرات کاربران

کد امنیتی