خاب لوپ  (loop pile) چیست؟

خاب لوپ (loop pile) چیست؟

در بافت فرش های ماشینی سه نوع نخ بکار برده شده است که این نخ ها عبارتند از: تار، پود و نخ خاب. اولی به شانه و دومی به تراکم مشهور می باشد. هر چه تراکم یک فرش بیشتر باشد فرش از کیفیت بالاتری برخوردار است. به همین دلیل است که فرش های ماشینی 1200 شانه در مقیاس با فرش ماشینی 1000 شانه از کیفیت بالاتری برخوردار میباشد و فرش ماشینی 700 شانه از کیفیت خیلی پایین تری نسبت به دو فرش بالا برخوردار است. نخ خاب نیز خود انواع مختلفی دارد مانند اکرولیک و پلی استر یا ب اف سی. به طور مثال اگر نخ خاب استفاده شده در فرش از جنس اکرولیک بود نام آن، فرش اکرولیکی می باشد. نخ خاب در واقع همان الیاف به کار رفته در فرش است که شما می توانید زبری یا نرمی آن را در زیر پاهایتان حس کنید. درشت بافی و ریز بافی فرش نیز بستگی به نخ خاب لوپ دارد. نخ خاب در مقاومت و استحکام فرش ها نیز موثر است.

بنابراین این مقاله می تواند در انتخاب فرشی مناسب به شما خواننده گرامی کمک کند.

لوپ یعنی بافت حلقه حلقه. بافت فرش ماشینی با نخ لوپ بدین صورت است که در بافت، این نوع نخ امتداد پیدا می کند و بریده نمی شود سپس نخ ها به صورت حلقه حلقه در می آیند. بنابراین فرشی که با این روش تولید می شود علاوه بر استحکام، زیبایی فروانی نیز خواهد داشت.

انواع بافت خاب لوپ عبارتند از:

  • بافت حلقه ای کوتاه و کشیده شده (level loop)
  • بافت خاب حلقه ای بلند (multi-level loop) 
  • بافت خاب حلقه ای طرح دار  بافت ترکیبی از خاب حلقه ای و خاب بریده شده (Loop Cut)

ظاهر بافت ترکیبی همانند فرش های (Sisal) سیسال می باشد که این روزها در بازارهای اروپا، امریکا و آسیای شرقی بسیار محبوب است.

انواع بافت در فرش های  خاب لوپ

نخ های استفاده شده در بافت فرش های خاب لوپ می تواند از الیاف مصنوعی باشد و یا از پشم خالص. معمولا در اکثر این فرش ها از الیاف مصنوعی استفاده می شود، دلیل آن ارزان بودن این نوع الیاف ها است و در فرش های سفارشی از پشم با رنگ خالص استفاده می کنند که مسلما هزینه بالایی دارد. در بافت فرش های ماشینی با نخ خاب لوپ، این نوع نخ بریده نمی شود و حلقه حلقه می شود، این کار باعث حجیم شدن فرش می شود. خاصیت این کار ضد سرما بودن و نرمی بیشتر است.

گلیم، گلیم فرش، گلیم جاجیم و فرش شگی نمونه ای از فرش ها هستند که از نخ خاب لوپ تولید و تهیه می شوند. بافت حلقه ای با دست نیز می تواند ایجاد شود اما ماشین های مخصوص این کار سرعت بالایی دارند به طوری که در عرض 30 دقیقه می توان نوع بافت، طرح و نقشه را تغییر داد. به وسیله این ماشین ها می توانیم طرح های بی نهایت جدید با طرح و تراکم و کیفیت های متفاوت تولید می کنیم.  

 

نظرات کاربران

کد امنیتی