رفو کردن فرش در خانه

رفو کردن فرش در خانه

هزینه خرید فرش نسبتا بالا میباشد. با توجه به تراکم های مختلف فرش هزینه ها متفاوت است.هر چه تراکم بالاتر باشد هزینه خرید نیز بالاتر می شود. قیمت فرش 1200 شانه و فرش 1000 شانه از فرش 700 شانه بالاتر است. بنابراین با توجه قیمت نسبتا بالای فرش ماشینی و دستبافت، باید به بهترین نحو از آن نگهداری کنیم تا دیرتر فرسوده شود. ولی با این وجود ممکن است اتفاق های پیش بینی نشده ای برای فرش بی افتد. به طور مثال ممکن است فرش یا قالی به دلیل استفاده بیش از حد و یا در معرض مستقیم نور خورشید دچار فرسودگی و پوسیدگی می شود. هم چنین ممکن است در بعضی مواقع بر اثر بی احتیاطی بوسیله سیگار، قلیان و یا قابلمه بسوزد. در این موارد فرش ما نیاز به بازسازی و رفو دارد. در نتیجه به ترمیم و بازسازی بخش های آسیب دیده فرش، رفوگری فرش می گویند.

رفو کردن فرش های ماشینی و دستبافت نیاز به صبر و حوصله و دقت نظر دارد. اگر این خصوصیات درون شما نیست بهتر است که فرش خود را به قالیشویی های معتبر و یا افراد مجرب در حرفه رفوگری بسپارید تا این کار را برایتان انجام دهند. ذکر این نکته ضرروی می باشد که شما تنها زمانی می توانید کار رفو را در خانه انجام دهید که سوختگی یا پارگی در حد کم و جزئی باشد.

آماده کردن فرش قبل از رفو

ابتدا شما باید پشت و روی فرش را بوسیله جارو برقی تمیز کنید و اگر فرش قابل شستشو بود با احتیاط آن را می شوییم تا در هنگام شستشو صدمه بیشتری نبیند.

بهترین زمان برای رفو کردن فرش

بهترین زمان برای رفو کردن فرش هنگامی است که وقت آزاد داشته باشید و بچه ها هم در منزل نباشند. هم چنین نور به اندازه کافی درون اتاق باشد تا چشم ها در حین کار آسیب نبینند.

طریقه قرار دادن فرش در هنگام رفو

فرش یا قالی را روی یک چهارپایه کوتاه بیندازید تا از این طریق فرش بالا بیاید و خودتان هم روی یک کوسن بنشینید تا در حین کار کمرتان درد نگیرد.

ابزار رفوگری فرش

برای رفو جزئی فرش در خانه نیاز به وسایل محکمی داریم که معمولا بیشتر آن ها در خانه موجود است. برای نتیجه گیری بهتر می توانید از وسایلی هم چون نخ، خامه و شیرازه ای استفاده کنیم که رفو گران حرفه ای از آن ها استفاده می کنند.

وسایل برشی و قیچی

چاقو تیز یا تیغ تیز لبه دار که برای بریدن فرش یا مرتب نمودن لبه های ساییده شدن فرش نیاز است. قیچی هم برای برش نخ یا کوتاه نمودن پرز و ریشه استفاده می شود.

سوزن

به سوزن رفو گری که طول تقریبی آن ۵ تا ۷.۵ سانتیمتر است نیاز می باشد. اگر سوزن رفوگری درد دسترس نبود می توانید از سوزن قلابدوزی محکم با نمره 3.5 و یا سوزن خیاطی درشت مانند سوزن جوالدوزی استفاده کنید. سوزن باید حتما محکم باشد تا در هنگام رفو کردن فرش نشکد.

نخ لینن

بهترین نخ برای رفوگری فرش می باشد. این نوع نخ بسیار محکم است و در رنگ های مختلف به شکل قرقره یا کلاف در فروشگاه های فرش فروشی،  مبل فروشی یا بخش فروش وسایل هنری در فروشگاه های بزرگ یافت می شود. برای رفو کردن فرش باید نخ لینن همرنگ با فرش باشد. اگر قرار باشد بیشتر بخیه ها در قسمت پشت فرش زده شود نخی به رنگ قهوه ای مناسب این کار است. اگر نخ لینن در دسترس نبود میتوان نخ براق محکم یا نخ پنبه ای محکم را جایگزین آن کرد.

انگشتانه

چون در کار رفو مبتدی هستید امکان دارد در حین کار نوک تیز سوزن در انگشتتان فرو رود به همین دلیل در موقع کار حتما از انگشتانه استفاده کنید.

نکته:

تنها برای رفو کردن جزئی فرش به وسیله های بالا نیاز است ولی رفو گرهای حرفه ای علاوه بر لوازم بالا نیاز به شیرازه، ریشه هایی از جنس پشم یا لینن، خامه فرش بافی، آستر و روکش و قلاب استیل نیز دارند.

برای رفو کردن لبه های ساییده شده، حاشیه ها و ریشه پوسیده فرش و مواردی از این نظیر می بایست شیرازه دوزی و یا پرداخت ریشه فرش انجام شود که توصیه ما این است که این کار را به دست رفوگر حرفه ای بسپارید.

اگر برایتان مقدور نبود که فرش خود را به بیرون از منزل ببرید نگران نباشید زیرا بعضی از قالشویی ها و رفوگران این خدمات در منزل برای شما انجام می دهند.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی