علت زرد شدن فرش پس از شستن و برطرف کردن آن

علت زرد شدن فرش پس از شستن و برطرف کردن آن

ممکن است برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که فرش ماشینی و دستبافت بعد از شستن به رنگ زرد دربیاید یا به اصطلاح زرداب شود. در این مقاله علت زرد شدن فرش و راهکارهایی برای خلاص شدن از آن را برای شما می گوییم.

علت زرد شستن فرش پس از شستن

1- در واقع زمانی که خودتان در خانه فرش را میشوید ممکن است به دلایلی نتوانید خوب و کامل همه قسمت های فرش را بشویید و آبکشی کنید. در این حالت بعد از خشک شدن فرش لکه های زردی روی آن ظاهر می شود و ظاهری زشت و نامناسب به فرش می بخشد.

2- گاهی مواقع نیز ممکن است دلیل زردی فرش استفاده از شوینده های نامناسبی باشد که حالت اسیدی دارند. این شوینده ها به بافت فرش آسیب می زنند و لکه هایی زرد رنگ روی آن ایجاد می کنند.

3- حتما قبل از شستن فرش آن را جارو بکشید زیرا عدم جارو نکردن فرش قبل از شسستو باعث نفوذ گرد و غبار به بافت فرش می شود و لکه هایی به رنگ زرد روی آن باقی می گذارد.

4- قبل از اینکه فرش را برای خشک شدن آویزان کنیم، بهتر است اجازه دهیم که آب آن خارج شود و بعد آن را آویزان کنیم. برای این کار می توانید از یک پارو کمک بگیرید. اگر آب فرش به طور کامل تخلیه نشود، آب و رطوبت در قسمت ریشه ها انباشته می شود و موجب زردی فرش می شود.

نکته:

  • قبل از شستن فرش، اطمینان پیدا کنید که فرش تان رنگ نمی دهد. با کمک یک پارچه سفید خیس و کشیدن روی فرش کاملا متوجه رنگ دادن فرش می شوید. اگر پارچه رنگی شد بهتر است فرش را به قالشویی تحویل بدهید و خودتان نشویید.
  • برای زدودن گرد و غبار از روی فرش به هیچ عنوان فرش را روی زمین نکوبید زیرا این کار باعث آسیب جدی به تار و پود فرش می شود.
  • هرگز برای شستشوی فرش ماشینی و دستبافت خود از آب گرم استفاده نکنید زیرا آسیب به تار و پود فرش وارد می کند. سعی کنید از آب ولرم برای شستشوی فرش استفاده کنید.
  • از شویندهایی استفاده کنید که قلیایی نباشند و خنثی باشند.

مقاله مرتبط: روش های شستشوی فرش ماشینی

خوشبختانه از بین بردن زرداب فرش کار سختی نیست و می توانید با راهکارهایی که به شما می گوییم این مشکل را در منزل برطرف کنید.

از بین بردن زردی فرش بعد از شستشو

استفاده از پارچه سفید نم دار و مرطوب

ساده ترین روش برای پاک کردن زردی فرش استفاده از پارچه مرطوب است. در این روش تنها کاری که باید انجام دهید این است که پارچه مرطوب را بر روی قسمت هایی از فرش که زرد شده، بکشید و اجازه دهید که خشک شود.

استفاده از سرکه سفید و آب نمک

برای درست کردن محلول آب نمک و سرکه کافی است که یک لیتر آب را با دو قاشق چای خوری نمک و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید مخلوط کنید و سپس با کمک یک پارچه سفید یا یک پارچه تور شروع به دستمال کشی بر روی فرش کنید.

استفاده از سرکه سفید و جوش شیرین

اگر بعد از انجام دادن روش بالا، لکه همچنان باقی بود بهتر است از محلول سرکه سفید و جوش شیرین استفاده کنید. برای تهیه این محلول کافی است یک لیوان و نیم آب را با 2 قاشق مربا خوری جوش شیرین به همراه 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید مخلوط کنید و سپس با یک پارچه سفید یا یک پارچه تور روی قسمت هایی از فرش که زرد شده بکشید.

استفاده از شامپو فرش

با کمک گرفتن از برچسب راهنمای شامپو فرش می توانید اندازه های گفته شده را با آب مخلوط کنید. سپس با کمک اسفنج روی قسمت های زرد فرش بکشید و اجازه دهید تا فرش کامل خشک شود.

استفاده از صابون رختشویی

صابون رختشویی را رنده کنید و مقدار کمی از آن را با آب ترکیب کنید و با استفاده از یک دستمال سفید یا یک پارچه تور روی فرش بکشید، در انتها با کمک یک حوله خشک و تمیز محل خیس را به صورت کامل خشک کنید.

شستن دوباره فرش

آخرین راه حل شستن دوباره فرش است. اگر زمان کافی برای شستشوی دوباره فرش دارید بهتر است یک بار دیگر اصولی فرش را بشویید تا لکه های آن از بین برود.

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی