فرش ماشینی چگونه بافته می شود؟

فرش ماشینی چگونه بافته می شود؟

فرش ماشینی ،به فرشی گفته میشود که بدون دخالت انسان وتوسط دستگاهها بافته میشود. 

انواع فرشهای ماشینی تنها در نقشه های مختلف وبا دستگاههای یکسان بافته میشود. اجزای تشکیل دهنده کلی فرش ماشینی نخ خاب،نخ پود،نخ تار است. 

فرشهای ماشینی با دست بافت تفاوتشان در این است که فرشهای ماشینی با ماشینهای بافت ،بافته میشود .قیمت فرش ماشینی نیز با توجه به ملاک های مختلف از جمله جنس نخ تعیین میشود. 

 

برای تولید فرش ماشینی توسط دستگاه های صنعتی نیز ابتدا تهیه خامه ی مورد نیاز، لازم است .سپس بافتن فرش توسط ماشین و سپس تکمیل بافت و پایان عملیات تولید.

 

در مقاله ای مرتبط : تشخیص فرش باکیفیت هنگام خرید و نگهداری درست بعد از انتخاب ان را مطالعه فرمایید.

 

مراحل بافت 

به طور کلی، تولید فرش ماشینی، شامل سه مرحله اصلی ریسندگی ، بافندگی و تکمیل فرش  می باشد.

برای تولید فرش ماشینی ، در ابتدا الیاف به کارخانه وارد شده ، پس از رنگرزی و با تنوعی از رنگ های مختلف تحویل واحد ریسندگی نخ و با نمره های متفاوت به نخ هیت ست  تبدیل می شوند ، در ادامه به واحد بافندگی منتقل  و فرایند بافت  بوسیله دستگاه فرشبافی انجام میشود. در انتها پس از آهار زنی و شیرینگ و بسته بندی در واحد تکمیل فرش جهت فروش به بازارهای مقصد ارسال میشود.  

 

 

1. ریسندگی 

در این واحد نخ  لازم برای بافت فرش تهیه می شود.

فرش ماشینی از سه دسته نخ به نامهای نخ تار از جنس پنبه ، پلی استر و نخ پود از جنس جوت و نخ خاب یا ریشه که از جنس آکریلیک یا پلی پروپیلن یا پلی استر و در بعضی موارد ویسکوز بافته می شود . در یک فرش ۱۲متری معمولا” حدود ۸۲% آن نخ خاب ۱۲% نخ پود و ۶%  نخ تار می باشد.

 

 

2.بافندگی 

فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی بافته می شود که می توان به دستگاه های تکسیما، واندویل CRX ، ASR ، VTR و HCP اشاره کرد.

در تولید فرش ماشینی از دو دهنه کار استفاده می شود که در اصطلاح ” فرش رو و زیر بافت ” گفته میشود ، دو فرش دارای خاب مشترک  توسط تیغه برش که همراه بافت در حال حرکت است برش داده شده  و  از هم تفکیک می گردد.

 

 

 

 

3.تکمیل فرش 

 

پس از بافت ، فرشها به سالن تکمیل فرش ماشینی منتقل و در  آنجا به ترتیب ، مراحل زیر را پشت سر میگذارند :

۱- تیغه
۲- آهار زنی پشت فرش
۳- شیرینگ(پرداخت سطح فرش)
۴- برش طولی و عرضی فرش
۵- لبه دوزی ، زیگزاگ  و  ریشه زنی
۶- کنترل کیفیت
۷ – رول و بسته بندی

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی