فرش مراکشی چیست

فرش مراکشی چیست؟

گسترش صنعت و تجارت در دنیای امروز باعث خلق نسل جدیدی از فرش شده است که این کار باعث تغییرات مهمی در حوزه انتخاب و خرید فرش می‌باشد. تنوع سلیقه افراد باعث شده است که سبک‎‌های جدیدی از فرش و قالی وارد بازار فرش شود. طرح‌های جدید این فرش‌ها کاملا با دکوراسیون مدرن و وسایل جدید همخوانی دارند اما همچنان فرش‌های دستبافت و فرش‌های ماشینی ایرانی با طرح‌های سنتی در صدر قالی‌های محبوب می‌باشند.

این مقاله در مورد یکی از محبوب‌ترین فرش ‌های امروزی به نام فرش مراکشی است. آنچه در این مقاله خواهید خواهند:

1- تاریخچه فرش مراکشی

2- بافت فرش مراکشی در ایران

3- جنس، شانه و ابعاد فرش

4- مراکشی طرح‌های فرش مراکشی

5- قیمت و کیفیت فرش مراکشی

6- مکان مورد استفاده فرش‌های مراکشی

7- مزایای فرش مراکشی

تاریخچه فرش مراکشی

فرش مراکشی یا بنی اورین Beni Ourain یکی از فرش‌های امروزی و مدرن است که طرفداران خاص خود را دارد و با فضاهای آپارتمانی امروزی بسیار سازگارند. فرش بنی‌ اورین Beni Ourain نام یک قبیله بربر در شمال شرقی کوه‌های اطلس در مراکش می‌باشد که فرش‌های بافته شده در این قبلیه از جنس پشم گوسفند خالص است. به همان اندازه که رنگ پشم‌ گوسفندان متفاوت است رنگ هر فرش نیز با هم تفاوت دارد. رنگ‌های طبیعی این فرش‌ها عبارتند از: سفید عاجی کمی مایل به زرد، سفید پشمی روشن و قهوه‌ای.

این فرش‌ها به صورت دستبافت و یا بوسیله ماشین بافندگی توسط زنان قبیله بربر بافته می‌شوند. نقشه‌ی فرش‌های مراکشی، نسل به نسل از خانواده‌ای به خانواده دیگر منتقل می‌شود و معمولا این الگوها توسط فرهنگ محلی خاص هر قبیله، شکل گرفته است. نقش‌هایی مانند: الماس، زیگزاگ و خطوط.


بافت فرش مراکشی در قبیله چگونه انجام می‌شود؟

روند تولید این فرش کمی پیچیده است. در اولین مرحله پشم گوسفندان را می‌چینند، آن را با دست تمیز می‌کنند و بعد در جوی آب می‌شویند. بعد از اینکه پشم خشک شد، آن را شانه می‌زنند و تبدیل به رشته‌هایی محکم می‌کنند. در اینجا دست‌های هنرمند زنان قبیله شروع به گره زدن و بافندگی می‌کنند و غیرمعمول نیست که چندین زن در یک خانواده یا قبیله روی یک فرش کار کنند.

بافت فرش مراکشی

 

بافت فرش مراکشی در ایران

در چند سال اخیر کارخانجات فرش در ایران نیز شروع به بافتن فرش مراکشی کرده‌ و در طرح های زیبا و رنگ‌های ملایم به بازار عرضه کرده‌اند. این فرش پرطرفدار در دسته فرش‌های ماشینی قرار دارد.

جنس، شانه و ابعاد فرش مراکشی

نخ استفاده شده در فرش‌های مراکشی، ویکرون هیت ست شده است که این نخ در گروه الیاف پلی استر قرار می‌گیرد. نخ هیت ست شده ویژگی‌های مثبت زیادی دارد از جمله این الیاف باعث مقاومت فرش و عدم پرزدهی آن می‌شوند. فرش‌های مراکشی معمولا 500 شانه و با تراکم 2100 بافته می‌شوند. ارتفاع نخ خاب آن حدود 8 میلیمتر است که باعث نرمی و راحتی فرش می‌شود. این فرش‌ها بیشتر در ابعاد 2، 4 و 6 متری تولید می‌شوند و سایز‌های دیگر بصورت سفارشی بافته می‌شوند.

طرح‌های فرش مراکشی

این فرش طرح‌های متفاوتی دارد. طرح‌های آن به اندازه فرش‌های کلاسیک پر نقش و نگار نیست و به اندازه فرش‌های مدرن هم ساده و خلوت نیست. به طور کلی فرش‌های مراکشی طرحی از فرش‌های سنتی هستندکه می‌توانند نمای مدرنی نیز داشته باشد. در این فرش از شکل‌های هندسی و رنگ‌های ساده و یکدست استفاده شده است. 

طرحهای فرش مراکشی

قیمت و کیفیت فرش مراکش

این فرش کیفیت مطلوب و قیمتی مناسب دارد همچنین می‌توان گفت که یک انتخاب خوب برای هر خانواده‌ای با هر سلیقه و بودجه‌ای است.    

مکان‌های مورد استفاده فرش‌های مراکشی

  • فضاهای صمیمی و خودمانی مانند اتاق نشمین و هال
  • اتاق کودک و اتاق خواب ( به دلیل نرمی و لطافت فرش)

مزایای فرش مراکشی

1- مناسب با هر نوع دکوراسیون

فرش مراکشی یا بنی اورین به دلیل طراحی شیک و مدرن در عین حال کلاسیک آن می‌توان در هر دکوراسیونی استفاده کرد از خانه‌های شخصی تا هتل‌ها.

2- دوام و کیفیت بالا

الیاف‌های فرش مراکشی بسیار بادوام هستند چرا که نوع بافت و الیاف به کار رفته در این فرش باعث شده است تا کیفیت مطلوبی داشته باشد.

3- شستشوی راحت

وزن نسبتا سبک این فرش‌ها باعث می‌شود که در هنگام شستشو آن دچار مشکل نشوید و هم‌چنین الیاف این فرش براحتی تمیز می‌شود. 

فرش مراکشی

4- سازگاری با تمام رنگ‌ها

رنگ‌های طبیعی و طرح‌های ساده و ظریف استفاده شده در فرش‌‌های مراکشی باعث شده است با هر نوع دکوراسیونی تلفیق شوند.

5-نرم و لطیف بودن

الیاف طبیعی استفاده شده در این فرش باعث نرم و لطیف شدن این فرش شده است و همانطور که قبل‌تر هم بیان کردیم این فرش برای اتاق خواب و اتاق کودک بهترین هست.

فرش‌ ماشینی مراکشی با وجود طراحی زیبا، رنگ‌های ملایم، قیمت و کیفیت مناسب می‌تواند انتخاب خوبی برای منزلتان باشد.

 

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی