ماشین آلات فرش ماشینی و مقایسه فنی آنها

ماشین آلات فرش ماشینی و مقایسه فنی آنها

فرش ماشینی در ادامه ی فرش دستباف به وجود آمده است. به وسیله ی ماشینی آلات نساجی بافته می شود. یکی از فاکتورهایی که کیفیت انواع فرش ماشینی را تعیین می کند، دستگاهی است که با آن بافته می شود. دستگاه های متنوعی هستند که از آنها برای بافت فرش ماشینی استفاده می کنند. که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم.

مقاله مرتبط: مشخصات فنی فرش های ماشینی 

 

برای مثال از جمله دستگاه های فرش ماشینی ALPHA360- UCL83- CRX83 هستند.

کمپانی های ماشین سازی زیادی هستند که در زمینه تولید ماشین آلات فرش بافی فعالیت می کنند. و بیشتر کشورهایی که این ماشین آلات به آنها فروخته می شود، کشورهای ایران ، ترکیه و چین و مصر هستند. کشور ترکیه تلاشی در جهت ساخت ماشین آلات فرش بافی نمود که متوقف شد و بی نتیجه ماند. اما تابحال هیچ کدام از کشورهای دیگر اقدام به این عمل ننموده اند.

البته در زمینه قطعه سازی تلاش هایی صورت گرفته و در تولید ژاکاردهای الکترونیک پیشرفت های زیادی صورت گرفته است. اما قطعه سازی کجا و ماشین بافت فرش ماشینی کجا؟

از جمله رایج ترین و قوی ترین کمپانی های تولید ماشین آلات فرش بافی، شونهر و وندویل می باشد که بسیار از این دو ماشینی بافت فرش ماشینی چیزها شنیده ایم.

عموما ماشین آلات فرش بافی که به ایران وارد می شوند از کشور آلمان و بلژیک هستند. و معمولا فرش های ماشینی که در ایران برای تولید فرش ماشینی استفاده می شوند و به کار میروند، ماشین شونهر آلمان و وندویل بلژیک هستند.

این دو کشور از غول های تولید ماشین آلات نساجی هستند که در جهان حرف اول را از نظر کیفیت می زنند. و اکثرا دیده ایم که تولید کنندگانی که فرش هایشان را به وسیله ی این ماشین الات می بافند آن را در برچسب پشت فرش درج می کنند. زیرا همگان فرشی را که به وسیله ی این دستگاه بافته شده است را تضمین شده می دانند.

لازم به ذکر است که ایرانیان از تکنولوژی هایی در بافت فرش ماشینی در کنار این دستگاه ها استفاده می کنند که بی نظیر است.

در ادامه در مورد ویژگی های دستگاه های بافت فرش ماشینی صحبت می شود.

 

 

با شرکت وندویل آشنا شوید

شرکت VANDEWILE یک شرکت معروف است که سال 1880 در کشور اروپایی بلژیک راه اندازی شد و شروع به کار کرد. زمینه ای که این شرکت در آن فعالیت می کند تولید ماشین آلات بافت فرش است. وندویل یک نام پرآوازه است که اعتبار زیادی داشته و به واسطه ی کیفیتی که دارد ، برای بافت فرش طرفداران زیادی دارد.

این نام شرکت است و دستگاه هایی با نام های مختلف تولید می کند. دستگاه های HCPX از جمله دستگاه هایی است که به وسیله ی این شرکت تولید می گردد. این دستگاه ها فرش با کیفیت بالا و شبیه فرش دستباف یا به اصطلاح دستباف گونه تولید می کنند.

ماشین های این کمپانی با نام های زیر شناخته و به کار برده می شوند:

HCP – HCPX1 – HCPX2 – HCPX3

اگر از کسانی که سالهاست در زمینه ی بافت فرش ماشینی فعالیت دارند سوال کنید که کدام ماشین ها برای بافت فرش باکیفیت مناسب هستند ، بی درنگ از ماشین های شرکت وندویل نام خواهند برد.

 

 

با شرکت شونهر آشنا شوید

اما یکی دیگر از این شرکت ها که تولید کنندگان فرش ماشینی از آن برای تولیدات فرش ماشینی خود خریداری می کنند، شرکت شونهر است.

شرکت شونهر توانسته است سهم قابل توجهی از بازار را در ایران به دست بیاورد. این دستگاه کیفیت بافت خوبی دارد. اگر از تولید کنندگانی که با این دستگاه کار می کنند بپرسید ویژگی خاص این دستگاه چیست که آنها را مجاب به انتخاب این نوع دستگاه کرده است، خواهد گفت:

این دستگاه بافت فرش ماشینی ، سرعت فوق العاده ای در تولید فرش ماشینی دارند و تنوع بافت فراوانی دارد.

این دستگاه هم فرش های ریز بافت را و هم فرش های فانتزی و مدرن را بافته و تولید می کند.

دستگاه ALPHA 500 از جمله جدیدترین دستگاه های بافت این کمپانی است که در انواع 300 ، 320 ، 360 و 400 تولید شده و موجود است.

این دستگاه بسیار گران است. و موقع خرید این دستگاه ارز بسیار زیادی از کشور خارج می گردد. اما در عوض وقتی فرش با کیفیت بافته شده و روانه ی دنیا می شود به اعتبار فرش ایران می افزاید و همین کیفیت است که باعث شده است فرش ایرانی طرفداران بسیاری را در سراسر جهان بیابد.

 

اگر از خود سوال کرده باشید که چرا فرش ماشینی ایران در جهان مشهور و معروف است. قطعا یکی از دلایل آن این است که تولید کنندگان مدام برای نگه داشتن اعتبار خود در ایران و جهان، ماشین آلات خود را به روز نگه داشته و به روزترین محصولات را تولید می کنند.

به طور کلی علت این امر که همه به سراغ فرش ماشینی ایران آمده و مصرف کنندگان داخلی به دنبال اجناس خارجی نروند، پرداخت این ریسک و تهیه به روزترین ماشین آلات دنیاست.

 

به طور کلی

گلیم های ماشینی نیز از جمله فرش هایی هستند که در ایران بافته می شوند و آنها نیز با دستگاه هایی بافته می شوند که در زیر در مورد آنها توضیح داده می شود.

از جمله دستگاه های ADR دستگاه هایی هستند با عرض 4 متر که بیشتر از این دستگاه برای بافت گلیم با فریز بافی استفاده می شود. این دستگاه ضعیف است ، پس نمی توان فرش های با تراکم بالا را با این دستگاه بافت.

انواع دستگاه های 700 هستند که نام HCP1 داشته و برای بافت فرش های 8 رنگ به کار می روند. و HCP2 ها برای بافت فرش های 10 رنگ به کار می روند.

به طور کلی دستگاه ها با هم متفاوت اند. مثلا HCP ها برای تولیدات دستباف گونه به کار میروند . و CRX ها کریستال و 1500 .

دستگاه هایی دیگر هستند که برای بافت منسوجات ایرانی به کار می روند که در اینجا به نام بردن و اشاره کردن به آنها بسنده می کنیم:

دستگاه های ماشینی 400 شانه گلیم بافی UCL واندویل و CLP320 شانه .

دستگاه 340 شانه برای فریز بافی بهه نام RCI  و فریز ابریشم 400 شانه یا فرش گلیم و فرش گلیم متالیک دار که با UCL  واندویل بافته می شود.

280 شانه برای بافت شگی

500 شانه برای فرش شنل ، CTM شونهر برای تولید فرش شنل برجسته مدرن می باشد.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی