مراقبت از ریشه فرش

محافظت از ریشه فرش

ریشه، یکی از اجزای مهم در فرش ماشینی است. ریشه ها شکل های گوناگونی دارند مانند ریشه ساده، ریشه گره دار، ریشه توری و ریشه زنجیری. این ریشه ها بیشتر به رنگ سفید یا کرم کمرنگ هستند و در انتهای فرش مشاهده می شوند. در این مقاله قصد داریم روش های مراقبت از ریشه های فرش را به طور کامل برایتان توضیح دهیم.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

چرا باید از ریشه های فرش محافظت کنیم؟

روش های مراقبت از ریشه های فرش 

  • استفاده از چسب
  • استفاده از کاور برای ریشه فرش

چه موقع کاور ریشه فرش را باید عوض کنیم؟

کاور فرش را از کجا تهیه کنیم؟

کاور کردن ریشه فرش با جاجیم

مزایای جاجیم دوزی ریشه فرش

چرا باید از ریشه های فرش محافظت کنیم؟

محافظت از ریشه های فرش امری مهم و ضروری است چرا که طول عمر فرش به آن بستگی دارد، علاوه بر آن حافظت از ریشه های فرش باعث جلوگیری از کمتر کثیف شدن فرش و پوسیده شدن فرش می شود.

محافظت از ریشه ها می تواند از آسیب دیگر قسمت های فرش جلوگیری کند.

تمام موارد بالا باعث می شود که فرش ماشینی شما سالم بماند و ظاهر خود را حفظ کند.

منظم بودن ریشه های فرش باعث زیبایی دو چندان فرش می شود.

ریشه فرش

روش های مراقبت از ریشه های فرش

استفاده از چسب

استفاده از چسب برای ریشه های فرش


یک روش معمول در بین خانواده های ایرانی استفاده از چسب برای حافظت از ریشه ها می باشد این روش کاملا اشتباه است زیرا استفاده از آن مشکلاتی برای ریشه فرش بوجود می آورد که که باعث زشت شدن فرش می شود.ما به دلایل زیر این روش را اصلا توصیه نمی کنیم: چسب پهن با گذشت زمان قدرت چسبندگی خود را از دست می دهد و شما می بایست مرتب آن را تعویض کنید.موقع تعویض چسب پهن احتمال کنده  شدن ریشه فرش وجود دارد.در بسیاری از موارد اثرات چسب پهن روی ریشه فرش خواهد ماند و حتی  ممکن است با وجود شسته شدن از بین نرود.مواد شیمیایی استفاده شده در چسب، در دراز مدت می تواند به ریشه فرش آسیب بزند.
 

استفاده از کاور برای ریشه فرش  

بهترین راه مراقبت از ریشه فرش، استفاده از کاور فرش می باشد. این کاورها در جنس های پارچه ای، پلاستیکی و توری در بازار پیدا می شوند. قبل از اینکه از کاور برای پوشاندن ریشه ها استفاده کنید ابتدا از سالم بودن ریشه ها مطمعن شوید، سپس کاور را روی آن بکشید. این کاروها مقدار کمی چسب دارند که با کمک آن به ریشه فرش می چسبند. استفاده از این کاورها بر خلاف چسب پهن موجب آسیب به ریشه فرش نمی شود.

بهترین جنس کاور برای مراقبت از ریشه های فرش، کاور توری است زیرا این جنس باعث گردش هوا می شود و این کار از پوسیده شدن فرش جلوگیری می کند.

چه موقع کاور ریشه فرش را باید عوض کنیم؟

کاورهای فرش معمولا به رنگ سفید تولید می شوند و در نتیجه پس از مدتی کثیف می شوند اما نگران نباشید چرا که قیمت این کاورها بسیار مناسب می باشد و شما می توانید یک بسته اضافه تهیه کنید تا در هنگام کثیف شدن سریعا آن را تعویض کنید.به طور معمول بهتر است هر سه ماه یکبار با احتیاط کاور ریشه را عوض کنید تا آسیبی به بافت فرش وارد نشود.

کاور فرش را از کجا تهیه کنیم؟

کاور فرش  را می توان از فروشگاه های عرضه لوازم پلاستیکی و یا قالشویی ها تهیه کرد.

کاور کردن ریشه فرش با جاجیم

کاورکردن ریشه فرش با جاجیم دوزی

جاجیم یک نوع از فرش است که بافت آن به طرح های سنتی شباهت دارد، آن ها نسبت به کاور فرش و چسب پهن، مقاومت فوق العاده ای دارند و از هم مهم تر اینکه ریشه فرش شما را همانند روز اول با کیفیت نگه می دارد و از کهنه شدن آن جلوگیری می کند.

مزایای جاجیم دوزی ریشه فرش

جلوگیری از رطوبت و زرد شدن ریشه فرش

جاجیم در دو رنگ سفید و قرمز تولید می شود و قبل از اینکه تصمیم به جاجیم دوزی ریشه فرش خود بکنید حتما حسابی تحقیق کنید.

اگر می خواهید ریشه های فرش خود را جاجیم دوزی کنید بهتر است قبل از پهن کردن فرش آن را به دست استاد رفوگری بسپارید.

 

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی