نقش فرش ماشینی در دکوراسیون

نقش فرش ماشینی در دکوراسیون

در این مقاله می‌خواهیم با شما در مورد تأثیر فرش ماشینی در دکوراسیون منزل صحبت کنیم. این متن توسط مجرب‌ترین، متخصصین مشغول در زمینه طراحی دکوراسیون نوشته شده است. انواع فرش ماشینی در بازار موجود می‌باشد برای اینکه از بین آن‌ها خرید مناسب‌­تری داشته باشید، لازم است به یکسری اصول و قواعد آگاه باشید. قبل از خرید فرش، خواندن این مقاله می‌تواند به شما در انتخابتان کمک کند.

 

 فرش ماشینی و قالیچه 

چه کسی می‌تواند منکر زیبایی و جلوه طرح و نقش فرش ایرانی در دکوراسیون داخلی خانه شود؟ آن‌ها بی شک معجزه گرانی هستند که قادرند در دل دکوراسیون داخلی خانه، غوغا به پا کنند. اما این عناصر زیبایی بخش اگر به درستی انتخاب نشوند، می‌توانند نتیجه عکس داشته باشند.

شاید این سوال که در میان انواع فرش ماشینی کدام فرش مناسب دکوراسیون منزل می‌باشد؟ برای شما هم پیش آمده باشد.

به دلیل این که فرش‌­های ایرانی دارای تنوع و تعدد هستند، می­‌تواند انتظارات همه سلیقه‌­ها رو برآورده کند. پس تنها کاری که باید انجام دهید نگاه کردن به دکوراسیون منزلتان است. خانه‌های دارای رنگ روشن، معمولا بافت­‌های کمی دارند، بنابراین یک فرش ماشینی که رنگ‌­های تیره بر آن غالب است و دارای طرح و نقشه‌ای به نسبت بزرگ است، می تواند کارساز باشد، عکس این قضیه نیز صادق است.

سبک کلاسیک، یکی از آن سبک‌­های دکوراسیونی است که جزییات و بافت‌های زیادی را می طلبد تا به اصل خود بیشتر نزدیک شود، پس اگر خانه‌ای دارید که سبک آن کلاسیک است، فرش‌هایی با طرح و نقش‌های پر کار بیشتر به شما کمک می کنند، البته این که می‌گوییم فرش­‌ها باید در سبک کلاسیک پر جزییات باشند به عوامل دیگری هم‌بستگی دارند، ابتدا آن که رنگ این فرش‌ها نباید لاکی باشد؛ رنگ­‌های لاکی، قرمز، زرشکی و رنگ‌هایی که در این طیف هستند، دوم آن که باید مساحت فضا را نیز در نظر گرفت، هر چه فضا کوچک‌تر باشد بهتر است که طرح و نقش فرش‌ها نیز بزرگتر باشد، طرح‌های ریز و پر جزییات برای فضاهای کوچک مناسب نیستند.

نکته دیگری که باید در انتخاب طرح و نقش فرش ماشینی در دکوراسیون داخلی مورد توجه قرار بگیرد، اندازه فرش‌­ها می­باشد. ابعاد و اندازه فرش‌­ها، به اندازه طرح و نقش فرش‌های ماشینی مهم هستند. گاهی ممکن است فضای کوچک و مساحتی کمی در اختیار داشته باشید اما فرشی را پیدا می­‌کنید که رنگ، طرح و نقش آن با دکوراسیون داخلی خانه، هماهنگی دارد. اما مشکل این جا است که این فرش دارای طرح و نقش‌های ریز و در هم تنیده ای است که اگر از آن استفاده کنید باعث شلوغ شدن دکوراسیون داخلی خانه خواهد شد، پس باید چی کاری انجام داد؟ توصیه ما به شما این است که از فرش‌هایی با ابعاد کوچک­تر استفاده کنید، به همین آسانی.

اگر فکر می‌کنید که دکوراسیون داخلی خانه احتیاج به یک هیجان بصری دارد، از فرش‌های ایرانی کمک بگیرید. خیال­تان تخت باشد، طرح فرش‌های ماشینی آن قدر متنوع و زیاد است که با خیال راحت میتوانید در آن چرخ بزنید و فرش مورد پسند خودتان را پیدا کنید. پیشنهاد ما این است که اگر خانه‌ای به رنگ روشن دارید که برایتان یکنواخت و خسته کننده شده است، از فرش‌­هایی با رنگ‌­های گرم بهره ببرید. البته می­‌توانید نکاتی را که در سطرهای بالایی گفته شده، را به کار ببرید. نکاتی مانند مساحت فضا و سبک‌های دکوراسیونی.

این که شما قصد دارید فرش­تان را در کدام فضای داخلی استفاده کنید، بسیار مهم می‌باشد، این نکته در انتخاب طرح و نقش فرش‌ها نیز تاثیر گذار است. به طور مثال اگر قرار است این فرش را در فضای راهرو مورد استفاده قرار دهید، باید فرش ماشینی با طرح‌های ممتد را انتخاب کنید و از آن جایی که دکوراسیون داخلی راهرو­ها کمتر مورد توجه قرار می گیرد شما می‌توانید فرش­‌هایی را که طرح‌­های شلوغ دارند انتخاب کنید تا به دکوراسیون داخلی راهرو خانه، حس و حالی نو ببخشید.

به گفته طراحان دکوراسیون، طرح فرش ماشینی می تواند بر روی چیدمان مبلمان­ هم تاثیر بگذارد. معمولا فرش‌هایی با طرح­‌های مرکز گرا باعث می شوند تا مبل‌­ها صمیمانه­‌تر در کنار هم چیده شوند، و به صورت گرد و نزدیک به هم باشند. در نتیجه بهتر است قبل از انتخاب فرش به طراحی و نقشه خانه­ هم توجه کنید.

فرش‌­های مرکزگرا داری تنوع زیادی هستند. فرش‌های مرکز گرایی که دارای قابی در اطراف خود هستند و به شما اجازه می دهند که به جای چیدمان گرد مبلمان، چیدمان خطی و مستطیلی را تجربه کنید.

اگر خیلی مایل هستید تا از طرح فرش ماشینی در دکوراسیون داخلی مدرن و امروزی بهره بگیرد باید حسابی حواستان به طرح و نقش ها باشد، البته رنگ و اندازه نیز در جای خود مهم است. بهتر است برای پیدا کردن طرح مورد نظر خود، حوصله بیشتری به خرج دهید تا بتوانید آنچه را که مدنظرتان است، بیابید. اغلب مردم تصور می­کنند که فرش‌های ایرانی با طرح و نقش‌­های سنتی و قدیمی می تواند برای خانه‌های مدرن مناسب باشد، به نظر طراحان دکوراسیون این انتخاب نامناسب می‌­باشد زیرا رنگ­‌های روشن به کار رفته در این فرش­‌ها مناسب خانه‌­های مدرن نمی‌­باشد.

نقش فرش ماشینی در دکوراسیون

 

 پیشنهادهایی برای انتخاب فرش مناسب با دکوراسیون 

1 -  انتخاب فرش های خیلی کوچک

فرش­‌های خیلی کوچک، خانه را از آنچه هست، کوچک‌تر نشان می دهند. دانیل اوکی طراح دکوراسیون داخلی می گوید:«شما باید فرشی انتخاب کنید که کف خانه را بپوشاند. فرشی که در اتاق پذیرایی استفاده می کنید، باید آنقدر بزرگ باشد تا حداقل زیر پایه‌های جلویی مبل ها را بپوشاند.» در اتاق خواب نیز باید اندازه فرش طوری باشد تا زمانی که از خواب بیدار می‌­شوید و پای خود را روی زمین می‌گذارید، پاهایتان روی فرش قرار گیرد.

2-  استفاده از یک لایه فرش

بسیاری از افراد ترجیح می دهند به جای استفاده از فرش های کوچک، از یک فرش بزرگ استفاده کنند، شاید دلیل آن هزینه کمتر باشد. به نظر ما بهتر است برای زیبایی خانه خود، یک فرش کنفی بزرگ به رنگ خنثی بخرید و فرش طرح دار را روی آن قرار دهید. این روش نه تنها زیبایی خانه را دو برابر می کند بلکه هنگام کثیفی فرش­‌ها، راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را جابه جا کنید و بشورید.

3-  خالی نگذاشتن فضای بین فرش‌ها

از این که فضاهای خالی کف خانه، مانند لبه دیوارها را خالی بگذارید، نترسید. وجود فضای خالی، خانه شما را بزرگ­‌تر و زیباتر نشان می دهد. 

4-  خرید فرش در آخرین مرحله

اگر می خواهید تمام لوازم منزل خود را از ابتدا خریداری کنید، ابتدا به سراغ فرش بروید. مطمئنا اگر خرید فرش را به مرحله آخر موکول کنید، انتخاب آن ماه‌ها به طول خواهد انجامید. در این مواقع بهتر است فرشی با رنگ خنثی بخرید تا آنچه را که در ذهنتان است، به مرور زمان بیابید.

طراحان دکوراسیون، اولین چیزی که هنگام تزیین خانه تهیه میکنند، فرش است. در این صورت آنها راحت‌­تر می توانند دیگر لوازم خانه مانند پارچه پرده، مبل و بالش­‌های تزیینی را هماهنگ با فرش ماشینی خود انتخاب کنند.

5- پرهیز از فرش های طرح دار 

دانیل اوکی می گوید: گاهی تضاد برای ایجاد فضایی شاد در خانه لازم است. دیوارهای قهوه ای، مبل و فرش قهوه ای و ... فضای خانه را یکدست و بی روح نشان می دهد.

6- استفاده از موکت در زیر فرش

قرار دادن موکت در زیر فرش‌­ها مانع سر خوردن و حرکت آنها می شود. به علاوه شما هنگام نشستن یا راه رفتن روی آن، به دلیل نرمی بیشتر، احساس راحت‌تری خواهید کرد. استفاده از چسب فرش بی فایده است و تنها مواد چسبی آن به کف پوش آسیب میرساند.

امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی