نکاتی کاربردی در مورد کیسی فرش

نکاتی کاربردی در مورد کیسی فرش

کیسی فرش در فرش های ماشینی و دستبافت اتفاق می افتد. ولی اغب اوقات در فرش های ماشینی نمای بیشتری دارد. به همین دلیل در خرید فرش و انتخاب آن حتما باید به نکاتی دقت کنید تا بهترین و ماندگارترین خرید را داشته باشید. ما در این مقاله قصد داریم دلایل بوجود آمدن کیسی فرش و راه های از بین بردن آن را برای شما شرح دهیم. پس با ما همراه باشید. کیسی فرش ممکن است به دلایل زیادی بوجود بیاید، شایع ترین این دلایل به شرح زیر میباشد:

دلایل کیسی فرش:

بد پهن کردن فرش یکی ازمهمترین دلیل رایج در بوجود آمدن کیسی فرش این است که ممکن است پس از شستن فرش، آن را در جایی پهن کنید که صاف نیست و این کار باعث میشود فرش در حین خشک شدن حالتی بد فرم به خود بگیرد. این حالت بیشتر برای فرش های ماشینی 700 شانه و 500 شانه اتفاق می افتد زیرا آهار کمتری نسبت به فرش های 1200 شانه و 1000 شانه دارند. 

1- بزرگ بودن قواره فرش برای محل مورد استفاده

ممکن است فرش خود را در جایی پهن کنید که قواره بزرگتری نسبت به محل مورد نظر داشته و شما ناچار باشید که فرش را تا بزنید، این کار باعث کیسی فرش میشود.

2- قرار گیری فرش زیر پایه میز یا صندلی

ممکن است فرش زیر پایه میز، صندلی  ویا تخت قرار بگیرد. پایه های آن ها  باعث میشود که فشار بر روی فرش ایجاد شود و این خود یکی از دلایل کیسی میباشد.

3- نگرفتن آب کامل فرش در حین خشک کردن

این نکته مخصوص قالیشوییهایی هست که با استفاده از دستگاه آب فرش را میگیرند.اگر در مرحله خشک کردن قالی آب فرش به طور کامل گرفته نشود فرش چروک میشود.

4- بافت ناهمگون

در هنگام خرید فرش حتما به بافت آن دقت کنید زیرا بافت ناهمگون یکی از دلایل کیسی فرش میباشد. همچنین در فرش های چند پوده مانند: فرش های بیجار، کرک و پشم قم نیز ممکن است در اثر بافت ناهمگون کیسی پدید بیاید. 

5- استفاده از مواد مصنوعی در فرش ماشینی

استفاده از این مواد علاوه بر اینکه مرغوبیت فرش را خواهد گرفت، موجب بروز عیوب متعددی از جمله کیسی می‌شود. زیرا این مواد مصنوعی در صورت گرما جمع شده و موجب بوجود آمدن ( کیسی ) خواهد شد. بنابراین برای خرید فرش ماشینی به این نکته توجه کنید.

6- قرار گرفتن پرزهای اضافی بین دار و چله ها

این پرزها باعث میشود که به چله ها فشار وارد شود و باعث بوجود آمدن کیسی فرش میشود. تراکم چله ها در حین بافت جمع شدن چله ها در حین بافت فرش باعث تراکم چله میشود و بطور یقین باعث بوجود آمدن کیسی فرش میشود.

با رعایت و توجه کردن به موارد بالا میتوان از کیسی فرش جلوگیری کرد ولی اگر این اتفاق افتاد چاره چیست؟ نگران نباشید زیرا ما در این مقاله راه حل هایی برای رفع آن نیز به شما آموزیم.

برای از بین بردن کیسی فرش هر چه زودتر اقدام به رفع آن کنیم بهتر است.

راه های از بین بردن کیسی فرش:

1- معکوس رل کردن

این کار باعث میشود به معکوس کردن نخ هایی که کشیده شده است کمک کند. شما تنها کاری که باید انجام دهید این است که باید فرش را به صورت معکوس در زیر آفتاب قرار دهید.

2- استفاده از نوار فرش

شما میتوانید برای جلوگیری از لوله شدن کنار فرش ها، نوار هایی به عرض 4 سانتی متر از جنس لینولئوم از فروشگاه های سخت افزار تهیه کنید و در پشت و حاشیه فرش و در قسمت هایی که لوله شده آن را بچسبانید، سپس میتوانید آن را با استفاده از نخ وسوزن به صورت زیگزاگ بدوزید. بعد با استفاده از پارچه ای مرطوب و اتو، این لوله ها را صاف کنید. برای استفاده از اتو به این نکته توجه داشته باشید که اتوی داغ به الیاف فرش آسیب میزند.

3- گذاشتن جسم سنگین بر روی فرش

بهتر است که هر چه سریعتر درصدد باز شدن از چروک ها بر بیایم و تا از چروک شدگی عمیق  جلوگیری کنیم. برای برطرف کردن چروک ها میتوان فرش را پهن کرد و روی آن راه رفت. مسلما با انجام این کار هنوز چروک های قسمت عمیق باز نشده اند پس بهتر است که  آن را جلوی آفتاب پهن کرد و یک جسم سنگین بر روی قسمت مورد نظر قرار دهید تا سنگینی باعث باز شدن از چروک یا کیسی فرش شود.

4- استفاده از دستگاه بخار شوی

دستگاه بخارشوی میتواند با ایجاد رطوبت و گرما چروک و کیسی فرش را رفع کند.

نکته:

  • اگر فرش با تراکم بالا دارید چند روز یا چند هفته زمان میبرد که فرش به حالت عادی خود برگردد
  • اگر در جایی زندگی میکنید که آب و هوای مرطوب دارد باعث میشود که فرش زودتر به حالت اولیه خود بازگردد.
  • اگر کیسی فرش برای بافت بد فرش باشد بهتر است که آن را به کارگاه های تعمیر فرش بسپارید.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی