چهارشنبه 14، آبان 1399
لزوم ورود شرکت‌های دانش بنیان برای تولید دستگاه بافت فرش ماشینی

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: لزوم ورود شرکت‌های دانش بنیان برای تولید دستگاه بافت فرش ماشینی

به گزارش خبرنگار مهر، سیدجواد ساداتی نژاد عصر سه شنبه در حاشیه دیدار آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه و امام جمعه کاشان با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: با وجود اینکه منطقه کاشان بزرگترین تولیدکننده فرش ماشینی در ایران و دومین قطب تولید فرش ماشینی در جهان است ولی در زمینه تولید دستگاه بافت فرش ماشینی اقدام خاصی انجام نشده است.

وی با بیان اینکه لازم است که شرکت‌های دانش بنیان در زمینه طراحی، تولید و ساخت دستگاه‌های بافت فرش ماشینی ورود پیدا کنند، ابراز داشت: در حال حاضر یک شرکت دانش بنیان از دانشگاه آزاد اسلامی کاشان در حال طراحی و ساخت دستگاه بافت فرش ماشینی برای فرش‌های ۵۰۰ شانه است که امیدواریم با حمایت‌های لازم و توسعه این فعالیت‌ها به زودی شاهد تولید این دستگاه و مدل‌های بالاتر باشیم.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل با اشاره به اینکه این شرکت‌ها به حمایت نیاز دارند، تصریح کرد: این یک کار بزرگ است و چون این شرکت‌ها کوچک هستند باید از آنها حمایت شود.

در زمینه واردات مواد اولیه ۲۵۰ میلیون دلار از کشور خارج می‌شود

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فقط در زمینه واردات مواد اولیه ۲۵۰ میلیون دلار از کشور خارج می‌شود، خاطرنشان کرد: در هر سال هم ۵۰ تا ۱۰۰ دستگاه بافت فرش ماشینی به کشور وارد می‌شود که قیمت هر دستگاه بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال است که این موضوع باعث خروج مقدار زیادی ارز از کشور می‌شود.

ساداتی نژاد از ارزبری ۵۰ میلیون دلار در سال برای واردات قطعات ماشین‌های بافت فرش ماشینی خبر داد و بیان داشت: با طراحی و تولید و ساخت این دستگاه‌ها در داخل کشور مانع خروج مقدار زیادی ارز از کشور می‌شود.

اهمیت صنعت اسانس و ادکلن در دنیا

وی همچنین با اشاره به اهمیت صنعت اسانس و ادکلن در دنیا افزود: کاشان به عنوان یکی از مناطق و قطب‌های اسانس در کشور و حتی جهان می‌تواند با حمایت‌های لازم در زمینه تولید ادکلن ورود پیدا کند.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل همچنین با اشاره به اینکه پارک علمی و فناوری کاشان زیر نظر اصفهان است، گفت: با توجه به حجم مسافت بین کاشان و اصفهان و برای حل مشکل بوروکراسی اداری موجود و به منظور حمایت از شرکت‌های دانش بنیان منطقه خواستار استقلال پارک علم و فناوری غیاث‌الدین جمشید کاشان از اصفهان هستیم.

منبع خبر: خبرگزاری مهر

 

نظرات کاربران

کد امنیتی