انتخاب کف پوش مناسب برای منزل

انتخاب کف پوش مناسب برای منزل

در زمان های قدیم البته نه چندان قدیم ،ایرانیان عادت داشتند فضای داخلی منزل شان را با قالی های رنگارنگ بپوشانند .که این موضوع سبب می شود که اهمیت چندانی نداشته باشد که کف منزل شان با چه ماده ای پوشانده شود .اما اکنون با تغییر سبک چیدمان منازل اهمیت نوع کف پوش نیز مشخص گشته است .و کف پوش های منزل مهم تر از قبل شده است .

مقاله مرتبط : نقش فرش ماشینی در دکوراسیون 

 

زیرا امروزه دیگر عادت ندارند که تمام مساحت اتاق را با قالی بپوشانند، و در هنگام خرید فرش، دقت می کنند که فرشی کوچکتر فضای اتاق شان خریداری نمایند. به همین دلیل ، کف منزل را با کف پوش های متنوع و زیبا می پوشانند که در این جا انواع انها معرفی می شود تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید که در کنار انتخاب فرش مناسب ، چه نوع کف پوشی را برای منزل خود انتخاب کنید .

 

در حال حاضر پر طرفدارترین کف پوش های منزل و بازار ایران ، سنگ ،موزاییک ، موکت ، کف پوش های پلاستیکی و چوب است .اما کف پوش هایی خلاقانه تر نیز کشف شده است که از انها نیز برای پوشش کف استفاده می شود .یا کف پوش هایی از جنس شیشه مقاوم ، که مزایا و معایب هر کدام را بررسی می کنیم .

مقاله مرتبط : انواع فرش ماشینی 

 

کف پوش از نوع سنگ

سنگ یکی از گران ترین انواع کف پوش است .و از نوع لوکس ان به شمار می اید .این نوع کف پوش بیشتر در منازلی به کار می رود که مجلل می باشد و بسیار زیبا وگران قمیت می باشد مانند انواع پنت هاوس .که با توجه به نوع سنگ و مرغوبیت و کیفیتی که دارد قیمت گذاری می شود .

هرچه یکپارچگی سنگ بیشتر حفظ شده باشد قیمت ان گران تر می شود .و علاوه بر ان ، سختی سنگ ، رگه های در ان ، نقوش ان در قیمت گذاری ان نقش به سزایی دارد .سنگ مرمر گران ترین و گرانیت که نوعی سنگ مصنوعی است ، ارزان ترین نوع سنگ می باشد .بعد از اینکه سنگ در کار نصب شد ان را صیقل می دهند که خلل و فرج ان به حداقل برسد.

کف پوش سنگ به مراقبت های خاصی احتیاج دارد زیرا اگر لکه ی چربی روی ان بریزد به سختی پاک میشود و سنگ ها احساس سرد بودن به خانه القا می کنند .اما چندان این حس از نظر بصری نیست و می توان گفت که واقعیت دارد و سنگ عایق خوبی نیست و نمی تواند گرما را در خود نگه دارد .

اگر در یک منطقه ی سردسیر زندگی می کنید و عادت ندارید روی صندلی بشینید بهتر است برای انتخاب کف پوش خود از موکت استفاده کنید تا سنگ .

عیب دیگری که سنگ دارد این است که سطحی صاف و صیقلی دارد که باعث لیز خوردن سالمندان و کودکان می شود .و همچنین کوچکترین چیزی روی سنگ ها بکشید باعث ایجاد سروصدا میگردد.

 

قیمت کف پوش سنگی

هرمتر سنگ کف پوش در بازار ایران بین 20 تا 500 هزار تومان می باشد .

 

 

کف پوش از نوع سرامیک

یکی از رایج ترین کف پوش ها در ایران سرامیک است .سرامیک انواع گوناگونی دارد که با توجه به کیفیت و درجه ی سختی ان قیمت گذاری می شود .نامرغوب ترین نوع سرامیک، انواعی از ان است که از کشور چین به ایران وارد می شود .

سرامیک ها دو نوع دارند : لعاب دار و بدون لعاب .

سرامیک لعاب دار دو نوع است ،سرامیک با لعاب مات یا با لعاب براق .نمیتوان گفت کدام بهتر است ، زیرا این موضوع به سلیقه ی افراد بستگی دارد .اما نواع براق ان به راحتی اثار لکه یا تماس های سطحی و جای پا را نمایش میدهد .

سرامیک عیوبی دارد که در زیر به انها اشاره می گردد:

یکی از عیوبی که سرامیک دارد این است که بسیار لیز است و اصطکاک پایینی دارد ، و خود باعث این میشود که ثابت ماندن فرش روی ان کار بسیار دشواری باشد .

کف پوش سرامیکی در اثر ضربه و رفت وامد زیاد می تواند ترک بر دارد و بشکند .

مورد دیگر اینکه درزهای بین شبکه سرامیکی در اثر گذر زمان جرم می گیرد و تمیز کردن این اجرام به این سادگی ها امکان پذیر نیست .

 

قیمت کف پوش سرامیکی

هر متر سرامیک در بازار ایران بین 20 تا 300 هزار تومان است .

 

کف پوش چوبی

کف پوش های چوبی در انواع مختلف وجود دارند .با وجود اینکه قیمت این نوع کف پوش بالاست اما محبوبیت بالایی دارد .انها در یک نوع از چوب جنگل ساخته شده اند و طبیعی اند که به انها پارکت گویند .و در نوع دیگر ترکیبی از خرده های چوب ، تخته سه لا ، یا ام دی اف می باشند که با روکش نازکی از چوب پوشانده شده اند .که به انها لمینت گویند .

کف پوش های چوبی برخلاف سنگ از لحاظ بصری حس گرما را انتقال می دهند .و چوب ها عایق های خوبی برای دما می باشند .نصب برخی از انها به وسیله ی چسب و سیمان انجام می گردد.و نصب برخی دیگر نیازی به هیچ گونه ماده ای ندارد و به گونه ای طراحی شده است که در هم قفل شده و قطعات در کنار هم قرار می گیرند .

این نوع انها قابل جابجایی نیز می باشد به گونه ای که ، اگر اسباب کشی داشته باشید می توانید انها را هم با خودتان ببرید و درانجا نصب کنید .

عیبی که برای این نوع کف پوش وجود دارد ، آتش زا بودن ان است .این کف پوش به راحتی می سوزد و برای تعویض این قطعات باید هزینه های متحمل شد .کف پوش های چوبی بعد از اینکه مدتی از استفاده ی انها گذشت صدای جیر جیر می دهند و برای نگهداری از انها باید انها را پولیش کاری کرد و واکس های مخصوصی به انها زد .

و اینکه کف پوش های چوبی در برابر رطوبت بسیار حساس هستند و برای مناطق مرطوب گزینه ی مناسبی نیستند .

 

قیمت کف پوش چوبی

هر متر کف پوش چوبی با توجه به کیفیت ان حدودا بین 13 تا 150 هزار تومان قیمت دارد .

 

 

کف پوش های پلاستیکی

کف پوش پلاستیکی یا پی وی سی ، یا وینیل ، نوعی پلیمر لاستیکی نرم هستند که در مواردی به عنوان کف پوش استفاده میشود.

این نوع کف پوش بیشتر در فضای داخلی خانه ها ، باشگاه های ورزشی ، مهد کودک ها ، ادارات استفاده می شود .اینها ضد اب هستند و به راحتی می توان انها را شست .نرم و راحت هستند و از نظر بصری حسی که القا می کنند این است که ، حس راحتی و یک فضای ارام را برای بیننده تداعی می کنند .

انها عایق بسیار خوبی هستند ، در تابستان ها خنک و در زمستان ها گرم می باشند .

این کف پوش ها ارزان تر از سایر انها هستند و به سرعت زیبایی اولیه خود را از دست می دهند و کهنه می شوند .و عیب دیگری که دارند به مرور زمان فرو رفته و استحکام سطحی ان از بین می رود .آتش زا بوده و خش بر میدارند .

 

قیمت کف پوش پلاستیکی

هر متر کف پوش پلاستیکی بین 8 تا 30 هزار تومان قیمت دارد .

 

 

کف پوش از نوع موکت

موکت ها در گذشته ها بسیار استفاده میشدند .زیرا در گذشته های نه چندان دور ، کف ها سیمانی بوده یا موزاییک و برای زیبا کردن خانه انها را فرش کرده و اطراف ان را موکت پهن می کردند .و امروزه به دلیل استفاده از سایر کف پوش ها ، تقریبا محبوبیت خود را از دست داده و تقریبا برای افریدن یک فضای سنتی و دنج از این نوع کف پوش استفاده می شود .

اما هنوز هم هستند کسانی که دوست دارند منزل شان با الیاف پارچه ای پوشانده شود تا با چوب و سنگ و غیره .

و یا اینکه کسانی که درمنزل شان کودکی دارند که روی زمین بیشتر وقت خود را می گذراند ، ترجیح می دهند که کف منزل شان موکت باشد .

و این کف پوش بیشتر مناسب کسانی است که به بیماری روماتیسم مبتلا می باشند .

بزرگترین ایرادی که دارد این است که در مقابل رطوبت و حرارت بسیار حساس است .و نوعی از ان که دارای پرزهای بلند است ،گرد و غبار را به خود جذب می کند .

 

قیمت موکت

در ایران قیمت موکت بستگی به جنس ان دارد که در بازار حدود متری 18 تا 50 هزار تومان دارد .

 

 

در این جا سعی شد گزینه هایی که به عنوان کف پوش در منازل استفاده می شود برای شما معرفی گردد ، و شما تا حدودی از مزایا و معایب انها اگاه گردید .قیمتها به مسائل بسیاری بستگی دارد و با گذر زمان تغییر می کند .قیمتهایی که ذکر شده است ، برای زمانی است که این متن نوشته شده است و برای مقایسه ی این کف پوش ها با هم به کار می رود .

که با توجه به اینکه شما ، خواننده گرامی در چه زمانی این مقاله را می خوانید ، قیمت ها ممکن است تغییرات بسیاری کرده باشد .

 

نظرات کاربران

کد امنیتی