انواع فرش ماشینی  (2)

انواع فرش ماشینی (2)

در مقاله قبلی در مورد فرش ماشینی 700 شانه صحبت کردیم، در این جا انواع فرش ماشینی در شانه و تراکم مختلف و نقوش و طرح های مربوط به فرش ماشینی 1000 شانه و 1200 شانه را بررسی می کنیم.

مقاله مرتبط: انواع فرش ماشینی

 انواع فرش ماشینی از نظر جنس 

فرش ماشینی های موجود در بازار از جنس های مختلف هستند برای اینکه شما بتوانید تصمیم بگیرید که کدام یک از انها را انتخاب کنید و به خرید فرش خود بپردازید باید بدانید که چه جنسی چه ویژگی ای دارد و از نظر مشخصات فنی چگونه است و با توجه به میزان بودجه ی خود تصمیم بگیرید که چه جنس ای میخواهید برای فرش منزل خود انتخاب کنید.

انواع فرش ماشینی

فرش ماشینی پشم

فرش ماشینی اکریلیک

فرش ماشینی پلی استر ،پلی پروپلین و

فرش های طرح خاص می باشند.

فرش ماشینی از ترکیب سه نخ بافته می شود، نخ تار و نخ پود و نخ خاب از جمله نخ های بافت فرش می باشند. نخ تار و پود از جنس های پنبه و پلی استر و نخ جوت میباشند. که نخ تار و پود از چه جنسی باشد، مهم نیست. اما نخ خاب در تفاوت فرش و در نتیجه قیمت فرش ماشینی بسیار موثر میباشد. نخ خاب همان نخی است که در ظاهر مشخص است و وقتی بر روی فرش دست می کشید آن را حس می کنید.

فرش ماشینی هم می تواند همانند فرش های دستباف، از نخ پشم تولید گردد. فرش پشم به دلیل اینکه از الیاف طبیعی پشم در آن استفاده میشود ویژگی منحصر به فردی است که سایر فرش ها ندارند. از جمله فرش های اکریلیک و پلی استر و پلی پروپلین، از الیاف مصنوعی تشکیل شده است که نسبت به فرش طبیعی پشم قیمت کمتری دارد.

1- فرش ماشینی پشم

 فرش ماشینی پشم به دلیل ویژگی ساختاری این الیاف بسیار نرم است و بر اثر رفت وامد و فشار کمتر تغییر حالت می دهد. در صورتی که فرش هایی که از پایه ی نخ های پلاستیکی درست شده است، این خصوصیت را ندارند و در اثر فشار ممکن است تغییر حالت داده و از نرمی آن ها کاسته شود. فرش ماشینی که از پشم بافته شده است، عمر بیشتری نسبت به سایر جنس ها دارد و پشم هر چه روی آن رفت و آمد شود و از عمر ان بگذرد، ارزش و کیفیت خود را اصلا از دست نمیدهد و روز به روز به ارزش آن اضافه می شود. فرش پشمی چون طبیعی است ،مثل پوست حیوانات عمل می کند و در زمستان گرم است و در تابستان سرد میباشد. پس فرش ماشینی پشم بسیار عایق خوبی برای منزل شماست. در صورتی که سایر الیاف این خصوصیت را ندارند. فرش ماشینی پشم عیوبی دارد که برای شما ذکر می گردد.

عیوب فرش ماشینی پشم

ما این عوامل و موارد را توضیح میدهیم شاید ،موردی در آن باشد که در تصمیم گیری شما تاثیر گذار باشد.
فرش پشمی به دلیل گران تر بودن ماده ی اولیه ی ان گران تر از سایر فرش هاست .که شاید این عامل برای بعضی قابل پذیرش نباشد و نخواهند به این اندازه برای فرش ماشینی خود هزینه نمایند.
اشکال دیگر این فرش امکان ایجاد حساسیت برای برخی افراد است .اگر از پشم حساسیت می گیرید این فرش رابرای منزل تان نخرید.
فرش ماشینی از جنس پشم ازترکیب با الیاف مصنوعی دیگر نیز میتواند ترکیب گردد. که این برای بهبود کیفیت فرش و دوام آن، همچنین کاهش قیمت صورت می گیرد.

2- فرش ماشینی اکریلیک

فرش ماشینی در ادامه فرش دستباف تولید می شود. الیاف اکریلیک نیز ، شباهت بسیار زیادی به پشم دارد و از نظر ویژگی شبیه ترین جنس به پشم، الیاف اکریلیک هستند. این الیاف به دلیل اینکه شبیه پشم بوده و دوام آن را دارند به جای پشم استفاده می شوند. الیاف اکریلیک از نظر ظاهری و حسی بسیار شبیه اکریلیک می باشند و گاهی تشخیص این دو از هم بسیار سخت است. پشم و اکریلیک تفاوت هایی با هم دارند که در اینجا ذکر میگردد که میتوان به وسیله ی این ویژگی ها آن ها را از هم تشخیص داد.

نقاط ضعف اکریلیک چیست؟

فرش ماشینی اکریلیک عایق نبودن آن دربرابر سرما و گرماست ونکته ی دیگر پرزدهی ان است که بسته به کیفیت و طول الیاف استفاده شده ممکن است کم یا زیاد باشد.

تفاوت های پشم و اکریلیک 

الیاف اکریلیک و نخ اکریلیک برخی ویژگی های مثبت و یا منفی نسبت به پشم دارند.

نخ اکریلیک نسبت به نخ پشم رنگ پذیری بهتری دارند و از نظر ظاهری فرش زیبا تر خواهد بود.

نخ اکریلیک در برابر رطوبت مقاوم است و رطوبت را به خود جذب نمی کند ولی پشم جاذب رطوبت است.

نخ پشم عایق خوبی دربرابر گرما و صداست ولی اکریلیک این ویژگی را ندارد.

نخ پشم در طبیعت قابل بازیافت است ولی نخ اکریلیک الیاف مصنوعی است و بازگشت به طبیعت زمان زیادی میبرد.

الیاف طبیعی پشم برای برخی افراد ایجاد الرژی و حساسیت می کند و این موضوع به تمیزی یا الودگی پشم ارتباطی ندارد.

3- فرش ماشینی پلی استر

یکی از الیاف دیگر که در تولید فرش ماشینی استفاده می شود ،پلی استر است .یکی از تفاوت های فرش ماشینی با فرش دستباف عدم استفاده از ابریشم است .ابریشم طبیعی به دلیل قیمت بالایی که دارد و همچنین تفاوت در بافت دستگاه ها، باعث می شود نتوان از این نخ در بافت فرش ماشینی استفاده کرد. برای دستیابی به زیبایی و درخشندگی فرش های ابریشم دستباف، الیاف مصنوعی در فرش ماشینی به کار میروند. یکی از این الیاف پلی استر نام دارد که علاوه بر درخشندگی و زیبایی در ظاهر مزایایی دیگر دارد. برخی افراد پلی استر را ابریشم مصنوعی نامگذاری کرده اند. قیمت الیاف پلی استر در مقایسه با اکریلیک و پشم ارزان تر است. پلی استر رنگ پذیری بهتری دارد و تنوع رنگ و زیبایی نهایی فرش در مقایسه با سایر الیاف بهتر است. یکی دیگر از مزایایی که دارد این است که حالت پیوسته یا BCF دارد که باعث می شود پرزدهی نداشته باشد.

معایب پلی استر

فرش ماشینی عمر کوتاه تری نسبت به فرش ماشینی پشم و فرش ماشینی اکریلیک دارد. الیاف پلی استر چون بسیار لطیف است،در مقابل فشار و رفت و آمد بیشتر آسیب می بیند و در محل های پر رفت و آمد مثل درهای ورودی توصیه نمی گردد. استفاده از فرش ماشینی پلی استر به دلیل رنگ زیبا و درخشندگی آن و زیبایی که دارد در محل هایی که رفت و آمد زیاد نیست می تواند انتخابی مناسب باشد.

4- فرش ماشینی پلی پروپلین

این فرش نیز از الیاف مصنوعی بافته می شود. این فرش از نوع ارزان قیمت الیاف مصنوعی است و در مواردی که کاربران نمی خواهند هزینه ی زیادی را برای خرید فرش ماشینی خود پرداخت کنند این گزینه ی مناسبی می باشد.پلی پروپلین تنوع رنگی زیادی دارد به این دلیل که رنگ پذیری بهتری داشته و هزینه ی رنگ امیزی ان از سایرین کمتر میباشد.این فرش ماشینی در مقایسه با الیاف با کیفیت و گرانقیمت مانند اکریلیک و پشم دوام کمتری دارد.

مزایای این نوع فرش:

این فرش اصلا رطوبت جذب نمیکند.در محل هایی که رطوبت بسیار است می تواند به کار بیاید. همچنین اگر در مقابل نور خورشید قرار بگیرد کمتر اسیب میبیند. فرش های PP  زود خشک میشوند به همین دلیل میتوانند به عنوان کف پوش در فضای باز مورد استفاده قرار بگیرد مثل استخرها. 

معایب فرش PP:

عمر این فرش زیاد نیست و به دلیل اینکه انعطاف پذیری کمی دارد در جاهایی که مورد رفت و امد بسیار قرار دارد اسیب می بیند.
عیب دیگری که دارد این است که گرد و خاک و آلودگی ها را به خود جذب می کند. اگر الودگی هایی که پایه ی روغنی دارند به این فرش نفوذ کند به راحتی قابل شست و شو نخواهد بو.
و جاهایی که توصیه می شود این فرش استفاده شود محل هایی است که نمیخواهید برای آن هزینه ی بسیاری کنید و در معرض رطوبت قرار دارد و زود به زود کثیف میشود و می خواهید ان را بشویید. مثل: اشپزخانه ، استخر و .....

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی