فرش شگی shaggy چیست | مزایا و معایب آن

فرش شگی (shaggy) چیست؟ | مزایا و معایب آن

فرش شگی چیست؟

در زبان انگلیسی شگی (shaggy) به معنای مو بلند یا پرز بلد می باشد. فرش شگی ابتدا در کشورهای اروپایی و غربی مورد استفاده قرار می گرفته و سپس وارد بازار فرش ایران شده است. این فرش در دسته فرش های ماشینی و فانتزی قرار می گیرد و به دلیل تنوع رنگ و زیبایی مشتریان زیادی دارد. فرش شگی یا پرز بلند به دلیل تراکم پایین وزن سبکی دارد و حمل و جابه جایی آن بسیار آسان می باشد. هم چنین این فرش بیشتر مناسب فضاهای مدرن طراحی شده است. نرمی و لطافت فرش شگی باعث شده است که در زمان راه رفتن احساس خوبی به ما دهد.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

نخ استفاده شده در فرش شگی

اندازه فرش های شگی

انواع مدل فرش شگی

مزایا و معایب فرش شگی

مقایسه فرش شگی با فرش ماشینی

فرش شگی مناسب چه مکان هایی است؟

فرش شگی در دکوراسیون

چگونه فرش شگی را تمیز کنیم؟

نخ استفاده شده در فرش شگی

طول نخ استفاده شده در فرش شگی

فرش شگی یا پرز بلند از جنس های مختلف مانند پروپلین، اکریلیک، پلی استر و پشم بافته می شود اما فرش هایی که از جنس پروپلین بافته می شوند برای فضاهای اداری و خانگی کاربرد دارند. در بافت این فرش ها از نخ های قطعه قطعه شده به نام پایل استفاده می شود که به طور معمول اندازه هر پایل 11 میلیمتر است که در فرش شگی اندازه این پایل ها 3 برابر می شود.

فرش های شگی عرضه شده به بازار به طور معمول از نخ تار جوت و نخ پود پنبه یا پلی استر می باشد که این جنس از نخ ها باعث استحکام فرش می شود. فرش های شگی که در بافت آن ها از نخ پلی استر استفاده شده است این نخ را پیش از استفاده هیت ست می کنند زیرا این کار باعث مقاومت فرش در برابر ساییدگی، حررارت، نور خورشید و مواد شیمیایی می شود هم چنین فرش های هیت ست شده پرز نمی دهند و بوی نامطبوعی از خود پخش نمی کنند.

اندازه فرش های شگی

فرش های شگی یا پرز بلند در ابعاد کوچک تولید می شوند ابعادی مانند: 3.5*2.5، 3*2، 2.25*1.5، 1.5*1، 80*50 . این فرش ها مناسب فضاهای های بزرگ نیستند.

انواع مدل فرش شگی

فرش شگی تک رنگ و فرش شگی با اشکال ساده

سه مدل فرش شگی در بازار وجود دارد:

  • فرش شگی تک رنگ
  • فرش شگی با اشکال ساده  
  • فرش شگی سه بعدی

فرش شگی تک رنگ:

در این فرش تنها از یک رنگ شاد مانند سفید، کرم، سرخابی، قرمز یا بنفش.. استفاده می شود و مناسب دکوراسیون های مدرن می باشد.

فرش شگی با اشکال ساده:

در این فرش از اشکال هندسی ساده و رنگ های روشن و زنده استفاده شده است.

فرش شگی سه بعدی:

با پیشرف دستگاه های بافت فرش، فرش هایی سه بعدی هم وارد هم بازار شده اند. این دستگاه ها فرش هایی سه بعدی با عکس و ها و طرح های سه بعدی را خلق می کنند.

مزایا و معایب فرش شگی

بافت فرش شگی با رنگ های زنده و روشن
 

مزایای فرش شگی:

وزن سبک

شیوه بافت فرش شگی نسبت به فرش ماشینی متفاوت است و هم چنین این فرش تراکم پایینی دارد در نتیجه جابه جایی و حمل آن بسیار آسان می باشد.

نرمی و راحتی

ارتفاع الیاف در فرش های ماشینی 7 الی9 میلیمتر و در فرش های شگی یا پرز بلند تقریبا 4 سانتی متر  می باشد به همین دلیل این فرش پاخور بسیار راحتی دارد و با راه رفتن روی آن کاملا احساس راحتی می کنید.

درخشندگی و براق بودن

درخشندگی و براق بودن الیاف فرش شگی

وجود نخ پلی استر در بافت فرش شگی باعث شده است که جلوه ای درخشان و براق نسبت به دیگر فرش ها داشته باشد.

فاقد پرزدهی

استفاده از نخ های هیت ست شده در این فرش باعث شده است که فرش شگی فاقد پرزدهی و ضد حساسیت باشد.

قیمت مناسب

فرش شگی یا پرز بلند با وجود کیفیت خوب، قیمت مناسبی نیز دارد به همین دلیل این فرش بیشتر مورد توجه زوج های جوان قرار می گیرد و از آن به عنوان فرش جهزیه استفاده می کنند.

تنوع بالا در طرح و رنگ

این فرش تنوع بالایی در طرح و رنگ دارد که باب میل همه سلیقه ها می باشد.

قالب های متنوع

قالب های  دایره و مربع فرش شگی

فرش شگی در قالب های مختلفی به بازار عرضه شده است قالب هایی مانند: گرد، مستطیل، مربع، بیضی، برگی شکل و  قلبی شکل. شما می توانید بسته به محیط مورد نظرتان یکی از قالب ها را انتخاب کنید.

معایب فرش شگی:

زود کثیف شدن و شستشوی سخت

این فرش ها با توجه به این که پرزهای بلندی دارند از این رو لابه لای پرزها، محل مناسبی برای گیر کردن اتواع گرد و غبار و اشغال های ریز خواهد بود در نتیجه زود کثیف می شوند و شستن آن ها بسیار سخت است و حتما باید به قالشویی بسپارید.

مقایسه فرش شگی با فرش ماشینی

در فرش شگی الیاف کمتری نسبت به فرش ماشینی 700 شانه، فرش ماشینی 1000 شانه و فرش ماشینی 1200 شانه استفاده شده است.

فرش شگی مناسب چه مکان هایی است؟

فرش شگی در اتاق خواب و اتاق کودک

با توجه این فرش شگی زود کثیف می شود بهتر است در مکان های کم تردد از آن استفاده شود. نرمی و راحت بودن این فرش آن را بسیار مناسب اتاق نشیمن، اتاق خواب و اتاق بازی کودک کرده است.

فرش شگی در دکوراسیون

بهتر است فرش شگی در وسط اتاق پهن شود و مبلمان دورتا دو.ر فرش قرار بگیرد

ظاهر ساده فرش های شگی باعث شده است که این فرش با دکوراسیون های مدرن همخانی بیشتری داشته باشد. همانطور که قبلا هم توضیح دادیم فرش های شگی در ابعادی کوچک بافته می شوند به همین دلیل اگر می خواهید از این فرش برای اتاق نشیمن استفاده کنید بهتر است که آن را در وسط اتاق پهن کنید و مبلمان را با فاصله استانداردی در اطراف فرش قرار دهید به طور کلی نباید از فرش شگی برای پوشاندن کل اتاق استفاده کرد.

چگونه فرش شگی را تمیز کنیم؟

تمیز کردن فرش شگی بوسیله بخارشوی و جارو برقی

تمیز کردن فرش شگی به دلیل پرزهای بلندی که دارد کمی دشوار است نگران نباشید ما در ادامه این مقاله به شما راهکارهایی می گوییم که به راحتی فرش خود را تمیز کنید.

ابتدا از جاروبرقی پر قدرت با مکش بالا برای جارو کردن فرش شگی استفاده کنید سپس با استفاده از شامپو فرش و  یک اسفنج نرم بر روی این فرش بکشید و با کمک یک پنکه فرش خود را خشک کنید. استفاده از بخار شویی هم برای خارج کردن مواد آلوده بسیار موثر است. هم چنین می توانید برای خارج کردن ذرات گیر کرده لابه لای پرز فرش آن را از ارتفاعی آویزان کنید و به قسمت پشتی آن ضربه بزیند.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی