فرش وینتیج چیست؟

فرش وینتیج چیست؟

امروزه انواع مختلف فرش ماشینی وجود دارد و فرش وینتیج یکی از جدیدترین نوع های فرش ماشینی است. وینتیج در لغت به معنای مرغوب، وابسته به دوران پیشین و قدیمی می‌باشد. اصلاح وینتیج به اشیایی گفته می‌شود که از 80 سال تا 20 سال پیش بسیار مورد علاقه مردم بوده‌اند وجدیدا دوباره از آن اشیا استفاده می کنند. سبک وینتیج بعد از تمام شدن جنگ جهانی در اروپا به وجود آمد. مردم آن دوره پس از جنگ برای ساختن خانه‌هایشان به خریدن اشیا دست دوم و قدیمی که ارزان تر هم بود روی آورند. این سبک از اوایل سال 1990 میلادی مورد توجه مردم قرار گرفت. ما قصد داریم در این مطلب توضیح مختصری در مورد فرش که نمونه ای از اشیای وینتیجی بسیار محبوب است، به شما خوانندگان عزیز ارائه کنیم.

از دیرباز تا کنون مردم علاقه زیادی به اشیا قدیمی و آنیتیک داشتند، ولی بسیاری از مردم به دلیل مشکلاتی که برای فراهم کردن آن ها متحمل می شدند و هم چنین هزینه بالای این اشیا، اغلب از نمونه مشابه آن استفاده می‌کنند. فرش دستبافت یکی از محبوبترین اشیا نزد مردم می‌باشد ولی به دلیل اینکه همه افراد توان خرید آن را ندارند از نمونه مشابه آن که وینتیج نام دارد استفاده می‌کنند.به طور کلی می توان گفت به فرش هایی که ظاهر کهنه ای داشته باشند و شباهت به فرش های بسیار قدیمی دارند، فرش وینتیج یا کهنه نما می گویند. در واقع این نوع از فرش ها، فرشی نیست که به مرور زمان کهنه شده باشد بلکه ظاهر فرش، شباهت زیادی به فرش های دستباف و اصیل قدیمی دارد. 

این نوع فرش به دو صورت ایجاد میشود. ابتدا فرش های ماشینی هستند که به صورت طرح قدیمی (وینتیج) به روش های مختلف مانند استفاده از رنگ های کم رنگ در حین بافت و ایجاد ساییدگی در فرش، آن را تبدیل به فرش های کهنه، نخ نما و قدیمی می کنند. از نخ پلی استر (ابریشم مصنوعی) در این فرش‌ها استفاده شده است. دوم، فرش های دستبافی هستند که قدمت زیادی دارد و مدت زمان استفاده از آن باعث شده است که فرش کهنه شود. این نوع فرش ها قیمت و ارزش بالایی دارند، زیرا به گفته متخصصین این حوزه، فرش دستبافت هر چه بیشتر پا بخورد، شسته شود و نور ببیند ارزشمندتر می‌شود.

می شود گفت استفاده از سبک و طرح "وینتیج" در دکوراسیون خانه، یک عقب گرد مدرن است. البته فرش های وینتیج در رنگ های روشن و متناسب با دکوراسیون های کلاسیک هم طراحی شده است اما به طور کلی این نوع فرش بیشتر مورد توجه افرادیست، که دوستدار و خواستار حال و هوای قدیمی هستند. طرفداران فرش وینتیج به راحتی می‌توانند، آن را با اسباب مدرن خانه تلفیق کنند و یک سبک دکوراسیون قدیمی- مدرن به جود بی آورند. طرح های زیبا و رنگ های متنوع این نوع فرش ها، چشم هر ببیننده ای را به سمت خود می کشد.

روش کهنه نما کردن فرش در گذشته 

این نوع فرش در گذشته هم مورد استقبال مردم بوده است و کسانی که فرش دستباف نو داشتند و رنگ آن مورد پسندشان نبوده، با استفاده از روش های زیر برای کهنه نما کردن آن اقدام می کردند.  

1- برای این منظور فرش را در کوچه، بازار و محل هایی که بیشترین عبور و مرور داشتند، پهن می کردند تا رهگذران از روی آن عبور کنند و به اصلاح پا بخورد.

2- با پهن کردن فرش در زیر نور آفتاب باعث رنگ پریدگی آن می شدند و فرش به صورت کهنه در می آمد.

3- فرش دستباف نو را بوسیله آب، خاکستر و چوبک شستشو می دادند تا فرش کهنه نما به دست بیاید.

روش کهنه نما کردن فرش در امروزه 

امروزه برای کهنه نما کردن فرش از هیپوکلریت کلسیم، که یک ترکیب شیمیایی است استفاده می کنند، البته به اندازه ای که به فرش آسیب نزند. 

صادرات فرش وینتیج

این فرش فقط مختص ایران نیست و به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر می شود و روز به روز بر مشتریان آن اضافه می شود.

قیمت فرش وینتیج

قیمت فرش وینتج از فرش ماشینی بیشتر است اما نسبت به فرش های دستباف اصیل بسیار ارزان تر هستند. 

تفکر اشتباه

به هیچ طریقی نمی توان فرش های وینتیج یا کهنه نما را به جای فرش های قدیمی و اصیل روانه بازار کرد زیرا خریداران باتجربه به راحتی می توانند تفاوت این دو را تشخیص بدهند هم چنین روش هایی وجود دارد که با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی به راحتی می توان از قدمت فرش و الیاف آن آگاه شد.

نکته:

فرش های کهنه نما با وجود مراحل سختی که میگذرانند، بسیار با دوام هستند و هم چنین عمر طولانی دارند.
توجه داشته باشید که برای شستن این فرش‌ها، آنها را به یک قالیشویی مطمئن بسپارید.  

 

نظرات کاربران

کد امنیتی