مزایا و معایب فرش گل برجسته

مزایا و معایب فرش گل برجسته 

با پیشرفت علم و رونق گرفتن بازار فرش ماشینی هر روز فرشی جدید با طرح و رنگی متفاوت و زیبا تولید می شود. فرش های ماشینی اکنون برای خود طرح ها و سبک هایی متفاوت دارند که یکی از این طرح ها فرش گل برجسته است. اما مانند هر کالایی این فرش نیز ویژگی های مثبت و منفی دارد؛ ما در این مقاله سعی داریم که این ویژگی ها را بررسی نماییم. بسیاری از خانواده های ایرانی برای اینکه به خانه هایشان رنگ و بوی زندگی ببخشند از فرش استفاده می کنند. مزایای استفاده از فرش بیشتر از معایب آن است. در گذشته خرید فرش بسیار سخت بوده و خانواده ها مجبور بودند که از وقت خود بگذرند و با دادن هزینه های گزاف در جستجوی فرش باشند ولی امروزه تنها با خرید اینترنتی فرش به راحتی میتوان بدون هدر دادن وقت و هم چنین با قیمت مناسب فرش مورد را نظر خریداری کرد. فرش ماشینی انواع مختلفی دارد. یکی از انواع فرش ماشینی که در ایران و جهان طرفداران دارد فرش نقش برجسته یا فرش گل برجسته است. اولین بار تولید این نوع فرش در استان اصفهان و به دست استاد علی خدادی رقم خورد. 

فرش گل برجسته چگونه بافته می شود؟

هنرمندان فرش باف ایرانی با استفاده از ابتکارهای مختلف در چله کشی و هم چنین استفاده از ساختارهای هندسی متفاوت در دار قالی، توانسته اند فرش گل برجسته دست بافت ببافند.در کارخانه های فرش ماشینی نیز برای بافتن این نوع فرش از الیاف های متفاوتی مانند نخ آکریلیک و هایبالک استفاده می کنند تا این الیاف در فرش ایجاد برجستگی و فرورفتگی نماید سپس برای ایجاد تغییرات به مرحله آهار یا پردازش می رود. در قسمت آهار فرش نخ هایبالک بر اثر حررات و ذوب شدن، سطحی فرو رفته در فرش ایجاد می کند و بدین صورت فرش گل برجسته به بازار عرضه می شود.لازم به ذکر است که دستگاه بافت فرش گل برجسته بسیار گران قیمت است و به همین دلیل کشورهای کمی تولید کننده این نوع فرش میباشند اما ایران جزء کشورهای صادر کننده این نوع فرش می باشد. 

دلایل قیمت بالای فرش گل برجسته:

استفاده از نخ های آکرولیک:

این نوع نخ کیفیت بسیار بالا و همچنین قیمت نسبتا گرانی دارد.

کمیاب بودن دستگاه:

همان طور که در سطر بالا گفته شد. دستگاه بافت فرش گل برجسته بسیار گران و کمیاب است. 

تراکم بالای فرش:

فرش های گل برجسته با تراکم های بالا بافته می شود مانند تراکم 3000 و 3600.

پرفروش ترین فرش ماشینی در جهان

این فرش مدرن با توجه به قدمت کمی که در این کره خاکی که دارد، فروش نسبتا زیادی در کشورمان و علی الخصوص در جهان داشته است و همچنین به دلیل زیبایی و ظرافتی که دارد توانسته است که طرفداران زیادی را به سوی خود بکشاند. لازم به ذکر است که این فرش رتبه دوم پرفروش تریین فرش جهان را  در سال 2019 یعنی سالی که گذشت را به خود اختصاص داده بود. اگر مسولین بتوانند این مسیر را به خوبی طی کنند شاید این فرش جایگزین خوبی برای صادرات نفت باشد.

شهرهای تولید کننده فرش گل برجسته

شهر کاشان به دلیل داشتن کارخانه های فراوانِ فرش ماشینی بیشترین فرشِ گل برجسته ماشینی را نیز تولید می کند و سرآمدِ این نوع کالا می باشند. فرش دستبافت گل برجسته در شهر زیبای تبریز نیز بافته می شود. بافندگان این شهر مهارت بالایی در تولید این کالا و همچنین تابلو فرش گل برجسته به صورت دست بافت دارند. 

مزایا و معایب فرش گل برجسته

اما رسیدیم به بخش اصلی این مقاله یعنی مزایا و معایب این فرش مدرن و البته ظریف و زیبا.

مزایا فرش گل برجسته

زیبایی و ظرافت:

این نوع فرش ها از یک نوع زیبایی و چشم نوازی خاصی برخوردار هستند. جالب است بدانید که به دلیل ظریف بودن این نوع فرش از آن بیشتر به عنوان تابلو فرش نیز استفاده می کنند.

تراکم بالا:

فرش گل برجسته به دلیل تراکم بالا از لطافت خاص و ویژه ای برخوردار است. غالبا فرش های ماشینی ۱۲۰۰ شانه گل برجسته هستند و همین هم موجب ظرافت این فرش مدرن می باشد.

ماندگاری بالای:

فرش دستبافت گل برجسته مانند تمام فرش های دستبافت از ماندگاری بالا برخوردار می باشد. این نوع فرش در اثر شستشوی زیاد حالت خود را از دست نمی دهد و مقاومتِ نسبی در برابر حرارت نیز دارد.

تنوع در رنگ و کیفیت:

فرش گل برجسته دارای تنوع رنگ و کیفیت زیادی است؛ زیرا در بافت و تولید این نوع فرش از الیاف و نخ های بسیاری استفاده می شود.

مناسب برای خانه های مدرن:

این نوع فرش ها برای خانه های مدرن بسیار عالی و مناسب هستند زیرا به دلیل دارا بودن انواع نقش و نگار با هر نوع خانه ای هماهنگ می شوند.

معایب فرش گل برجسته

قیمت بالا:

همانطور که در بالا ذکر شد فرش های گل برجسته به دلایل مختلف قیمت بالایی دارند و برای اینکه بتوانید فرشی با قیمت مناسب پیدا کنید مجبور به جستجوی زیاد خواهید بود. اما ما به شما میگوییم نیازی به این کار نیست زیرا شرکت مدرن فرش، فرش های گل برجسته خود را با کیفیت مناسب وقیمتی ارزان به شما مشتری عزیز عرضه می کند.

نگهداری سخت:

نگهداری این فرش به دلیل تراکم بالا و ظرافت زیاد نیاز به توجه خاصی دارد. فرش گل برجسته را نباید در مکان های پر رفت و آمد استفاده کرد؛ زیرا به مرور زمان آهار خود را از دست می دهد.

وجود فرش های تقلبی در بازار:

برخی از  تولید کنندگان این نوع فرشِ مدرن به دلیل سود بیشتر  تصمیم به تولید فرش های بی کیفیت کرده اند و اگر در خرید این نوع فرش دقت نکنید احتمال دارد که فرش بی کیفیتی را به شما عرضه کنند که در این صورت با اولین شستشوی آن فرش زیبایی خود را از دست بدهد.

سخت پاک شدن کثیفی روی فرش:

این نوع فرش ها به دلیل برجسته بودن گل هایشان زود کثیف می شوند و برای پاک کردن آن ها با جارو برقی نیز باید دقت زیادی کرد.

کلام آخر

امیدواریم که اگر قصد خرید این نوع فرش را داشتید این مقاله بتواند به شما کمک شایانی کرده باشد.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی

  • عالی بود