نظافت  فرش ماشینی در قالیشویی

نظافت فرش ماشینی در قالیشویی

بعد از خرید فرش ماشینی نوبت به نگهداری وشستشوی ان میرسد. با مطالعه روشهای مختلف شستشوی فرش به این نتیجه میرسید که هر کدام از این روشها برای در کنار مزایا عیوبی نیز دارد. اما در این بین روش شستشوی فرش توسط قالیشویی بهترین راهکار است. از طرفی هر نوع فرش ماشینی را نیز نمیتوان را با یک روش شست. فرشهای فانتزی به دلیل اینکه ممکن است رنگهایش بر هم اثر بگذارندبه همین دلیل با روش خاص برای شستشو دارد. 

مقاله نظافت وشستشو با شامپو فرش را مطالعه کنید. 

روش های نظافت فرش ماشینی

از جمله این روش ها:

- جاروبرقی

- شامپو زدن به فرش ماشینی

- بونت

- با دستگاه قالیشویی

- پودر خشک

1- جارو برقی برای تمیز کردن سطح فرش به کار میرود .این دستگاه کثیفی و گرد و غبار موجود در سطح فرش را با کمک فشار هوا به درون خود میکشد و در یک کیسه جمع می کند.

2- وقتی به فرش شامپو زده میشود تمام کثیفی عمق و سطح فرش ماشینی را به خود گرفته و کفی ایجاد میکند میتواند کثیفی سطح فرش را به خود جذب کند. و سپس با استفاده از جارو برقی از روی فرش برداشته خواهند شد.

3- برای شستشوی فرش ماشینی با استفاده از بونت، از یک پد بونت استفاده می‌شود. این پد را به یک محلول شوینده آغشته می‌کنند و سپس آن را با سرعت زیاد روی سطح فرش می‌کشند. سپس این پد را آبکشی می‌کنند تا ذرات گردوخاک جمع شده بر روی سطح آن پاک شوند.

4- روش شست و شو به وسیله مخلوط اب و ماده شوینده توسط برخی تولیدکنندگان فرش و کارشناسان قالیشویی توصیه می شود. به این صورت که این مخلوط با فشار به صورت بخار به فرش تزریق میشود سپس با کمک هوای پرفشار از فرش خارج می گردد.

5- روش پودر خشک به این صورت است که پودر را به روی فرش می پاشند و تا خیس بخورد و در فرش فرو رود این پودر کثیفی های موجود در فرش را متبلور می کند که با کشیدن فرچه به روی فرش ماشینی به اسانی از ان خارج شده و مواد باقیمانده را بعدا با استفاده از جارو برقی تمیز کنند.

و اما در کنار روش شست وشو ، تعداد دفعات نظافت فرش هم مهم است .برخی میگویند هر سال باید شست وشو صورت گیرد و برخی دیگر گویند هر هفته باید به صورت سطحی شسته شود. طول عمر فرش و صدمه دیدن ان تا حد زیادی به تکرار دفعات شست وشو بستگی دارد.

اما کدام یک از این روش ها برای انواع فرش ماشینی  مناسب است؟

عواملی هستند که بر انتخاب نوع روش قالیشویی تاثیر می گذارند :

- هزینه

- میزان گردوغبار موجود در الیاف فرش

- شرایط محیطی و نوع الیاف فرش

به تفصیل در زیر روش های مختلف شستن فرش ماشینی که در بالا به ان اشاره شد توضیح داده می شود.

بخارشویی

بخار شویی یا شستن فرش با آب گرم یکی از روش‌های عادی است که در شرکت‌های قالیشویی استفاده می‌شود. دراین روش، ابتدا آب را جوش آورده و سپس با فشار زیادی به داخل فرش تزریق می‌کنند. آب گرم می‌تواند کثیفی‌های موجود در فرش را به‌طور مؤثری شل کند، به‌گونه‌ای که دستگاه قالیشویی فوراً رطوبت و کثیفی آن را از بین می‌برد. برای شستشوی فرش‌هایی که گردوغبار زیادی دارند، معمولاً باید از مواد شوینده استفاده شود. بخار شویی فرش برای از بین بردن بوهای نامطبوع و نابود کردن باکتری‌ها و مایت‌های غبار مفید است. این روش نقطه‌ضعف‌هایی از جمله زمان خشک شدن فرش دارد.

شامپو زدن به فرش 

شامپو زدن به فرش، روش اصلی است که شرکت‌های قالیشویی حرفه‌ای استفاده می‌کنند. در این روش، ابتدا یک ماده شیمیایی کف‌آلود را روی فرش می‌ریزند و سپس با استفاده از یک برس گرد موتوری کف را روش فرش می‌مالند. این روش برای شستن فرش‌های کم پرز که خاک زیادی دارند، روشی عالی است. ازآنجایی‌که در این روش آبگیری فرش انجام نمی‌شود، ذرات خاک و گردوغبار و باقیمانده مواد فرش باید به‌طور کامل با استفاده از جاروبرقی گرفته شوند. بسیاری از شرکت‌های قالیشویی  حرفه‌ای،روش بخار شویی فرش را از شستن آن با شامپو مؤثرتر می‌دانند.

شست و شوی فرش ماشینی به صورت خشک (غیر ابی )

در این روش تقریباً از هیچ آبی استفاده نمی‌شود. یکی از کارکنان شرکت قالیشویی مقدار کمی از یک محلول شیمیایی جاذب را روی فرش می‌پاشد و سپس با استفاده از یک برس مکانیزه آن را روی فرش می‌مالد تا ذرات خاک و گردوغبار را از آن جدا کند. سپس ذرات خاک و گردوغبار را با استفاده از یک جاروبرقی صنعتی از لابه‌لای الیاف فرش بیرون می‌کشند. در روش خشک‌شویی، فرش از سایر روش‌ها سریع‌تر خشک می‌شود. استفاده از این روش برای فرش‌های دارای الیاف طبیعی مانند سیسل و کنف که به‌آسانی آسیب می‌بینند مفیدتر است.

شست و و با بونت (BONNET )

بااینکه گاهی اوقات این روش را روش خشک‌شویی فرش نیز می‌خوانند، درواقع این‌طور نیست. در این روش از یک محصول شیمیایی تمیزکننده که برخی اوقات با آب گازدار ترکیب شده است استفاده می‌کنند و آن را مانند یک لایه غبار روی سطح فرش پخش می‌کنند. سپس یک ماشین بافر یا «بونت» را که یک روکش جاذب دارد روی قسمت خاک‌دار فرش به حرکت درمی‌آورند. هرگاه روکش جاذب دستگاه خاکی شود، آن را با یک روکش تمیز عوض می‌کنند. درحالی‌که یک‌سوم سطح فوقانی فرش تمیز می‌شود، خاکی که در انتهای پرز آن جمع شده، در پشت آن باقی می‌ماند. این روش شستشو را باید به‌عنوان یک تدبیر موقت بینابین شستشوهای شدیدتر دانست.

راهنمای طریقه شستن فرش ماشینی

1- قبل از شستو شوی فرش بهتر است آنرا سرو ته کرده و با ضربات یکنواخت و ملایم به پشت فرش خاک بین فرش را خارج کنید این کار را بوسیله جارو برقی می توانید انجام دهید.

2 - جهت شستشوی فرش سعی کنید ازمواد شوینده مانند پودر صابون و مایع ظرفشوئی و پودر دستی استفاده کنید در این حالت ابتدا مقداری از مواد شوینده را در آب حل نمائید و بر روی فرش پاشیده و فرش را شستشو دهید

3 - از شستن فرش ماشینی با مواد سفید کننده ( وایتکس ) و مواد شوینده اسیدی و مواد قلیائی که باعث از بین رفتن رنگ فرش و در نهایت کم شدن عمر فرش می گردد خودداری نمائید .

4 - در موقع شستن فرش از تا کردن آن خودداری کنید چون باعث شکستن فرش میشود و بهتر است به صورت رول آنرا جابجا کنید .

5 - بعد از شستشو فرش را بر روی سطح شیب دار و تمیز پهن کنید و از آویزان کردن فرش خودداری کنید .

6 - بگذارید فرش با گرمای محیط خشک شود و از خشک کردن با وسایل گرم کننده خودداری کنید .

بهترین روش جهت از بین بردن انواع لکه های فرش

  1 - در صورت ریختن جوهر بر روی فرش - استفاده از ماست بر روی لکه به مدت 3 الی 5 دقیقه و تکرار آن در صورت لزوم تا 5 بار.

2 - در صورت چسبیدن آدامس یا شمع بر روی فرش . با قرار دادن یخ بر روی مواد و پس از سفت شدن آنرا از فرش جدا کنید.

3 - در صورت ریختن هرنوع چربی یا روغن خوراکی بر روی فرش . با محلول غلیظ آب و صابون شستشو دهید.

4 - در صورت ریختن دوده و یا هر نوع مواد رنگی مانند دوده با ریختن نمک بر روی فرش و بدون دست کشیدن به مواد به آرامی و بوسیله جارو برقی فرش را تمیز کنید و در صورت لکه باقی مانده بر روی فرش بوسیله محلول آب و صابون شستشو دهید.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی