نکات لازم هنگام خرید فرش

نکات لازم هنگام خرید فرش

برای اینکه منزلی زیبا و چیدمانی درست داشته باشیم لازم است، یکسری اصول را حفظ کنیم .ما در اینجا با شما در مورد خرید فرش  صحبت می کنیم .همانطور که می دانید فرش دنیای بسیار گسترده و بزرگی دارد .انواع فرش،  اعم از فرش دستباف و فرش ماشینی در بازار موجود است که هر شخص برای انتخاب هرکدام استدلال های خودش را دارد.

کوتاه در مورد فرش دستباف صحبت میکنیم و سپس به دنیای گسترده انواع فرش ماشینی  و توضیح ان می پردازیم .

مقاله مرتبط : خرید فرش ماشینی

فرش دستباف

فرش دستباف سرمایه و هنر دست زنان و مردان بافنده این مرز و بوم می باشد .که برای زنده نگهداشتن این هنر و حمایت از بافندگان این حوزه بهتر است ایرانیان نیز مثل مردم سایر نقاط جهان قدر این سرمایه را بدانند و برای خرید فرش خود به سراغ فرش دستباف این مرز و بوم بروند .اما خرید فرش دستباف به این اسانی ها برای همه مقدور نیست زیرا به خاطر ارزشمند بودن صنایع و هنر دست انسان این فرش قیمت بالایی دارد و شاید هر کسی نخواهد این مبلغ را برای خرید فرش خود هزینه کند و ترجیح بدهد یک فرش ارزانتر خریداری کرده و سرمایه خود را در جای دیگر بکارگیرد.

البته لازم به ذکر است که فرش دستباف ایرانی خود یک سرمایه ای است که در اثر استفاده و گذر زمان ارزش ان افزوده می شود، که کم نمی شود .

فرش ماشینی

عده ای دیگر هستند که تنوع طلب می باشند و ترجیح می دهند سبک های مختلف دکوراسیون را داشته باشند به همین دلیل مدام به تعویض وسایل منزل خود مشغولند و مایلند زود به زود فضای منزل خود را تغییر دهند ،با توجه به تولید متنوع و بالای فرش ماشینی شاید این دسته ترجیح دهند از فرش ماشینی برای اراستن منزل خود استفاده کنند .

فرش ماشینی علاوه بر طرح و نقش و رنگهای زیبا ،از نظراقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.

از انجایی که انواع طرح و همچنین سلیقه داریم .وظیفه است تناسبات را در این مقاله ذکر کنیم و انتخاب به عهده خود شما عزیزان باشد .

خرید فرش و فضا

در فضایى با وسعت کم، پهن کردن فرش با نقش و نگارى فشرده و متراکم، به شلوغى فضا و در نهایت کوچکتر به نظر آمدن آن کمک مى کند.

- هنگامى که کفپوش ثابت فضاى مورد نظر شما طرح دار است فرشى با طرح هاى خلوت انتخاب کنید تا تعادل طرح و نقش در کف محیط حفظ شود. مثلاً در صورت امکان استفاده از گبه به لحاظ سبک دکوراسیونى محیط بهترین انتخاب براى روى کفپوش پارکت آن هم در فضاى مدرن گبه است.

- دکوراتورها همواره فرش هاى با طرح افشان را براى فضا هاى کوچک توصیه مى کنند.

- انتخاب فرش هاى لچک ترنج براى فضاى معمولى و نسبتاً بزرگ بسیار مناسب است ولى انتخاب فرش خشتى براى این قبیل مکان ها توصیه نمى شود زیرا سبب کوچکتر جلوه کردن محیط مى شود.

رنگ و انتخاب فرش

براى فضایى با وسعت کم، فرشى با ترکیب رنگى روشن انتخاب کنید. این مسئله در مورد مکان هاى با محدودیت نور کافى نیز توصیه مى شود. هر چه کف زمین روشن تر باشد فضا بزرگتر و نورانى تر جلوه مى کند. در ضمن به هنگام انتخاب رنگ فرش، به پالت رنگى موجود در فضا شامل رنگ دیوارها، پارچه روکش مبلمان، پرده ها و حتى رنگ چوب لوازم و از همه مهمتر رنگ کفپوش، توجه کنید. حفظ هماهنگى میان طرح و رنگ فرش انتخابى و دیگر عناصر یک فضا از جمله مهمترین موارد در انتخاب فرش مناسب است.

کاربرد محیط و فرش مناسب

این که فرش مورد نیاز در چه مکانى و با چه کاربردى پهن مى شود در انتخاب تعیین کننده است. مثلاً براى فضاهاى پر رفت وآمد مثل اتاق نشیمن و فضاى ورودى خانه، فرش هاى روشن و با بافت ظریف و به اصطلاح رج بالا انتخاب نکنید. اینگونه فرش ها در این مکان ها در معرض آسیب دیدگى بیشترى قرار مى گیرند.

انتخاب فرش نیز مانند انتخاب دیگر لوازم دکوراسیونى تابع رعایت قوانین سبک دکوراسیونى به کار رفته در محیط است. لذا پیش از خرید فرش به انتخاب نقشه اى مناسب با سبک دکوراسیونى فضاى خانه تان بیاندیشید.

نظرات کاربران

کد امنیتی