پاک کردن لکه شیر کاکائو از روی فرش

پاک کردن لکه شیر کاکائو از روی فرش

شیرکاکائو یک خوراکی‌ محبوب بین کودکان و بزرگسال می‌باشد و ممکن است در هنگام نوشیدن آن، لیوان یا ظرف حاوی شیرکاکائو بر روی فرش یا موکت بریزد. برای پاک کردن لکه شیرکاکائو از روی فرش نیاز به شستن فرش نیست و تنها باید از روش‌هایی استفاده کرد که براحتی لکه‌ها را ازبین می‌برند ما در این مقاله در مورد این روش‌ها با شما صحبت خواهیم کرد.

وسایل مورد نیاز برای پاک کردن لکه شیرکاکائو از روی فرش یا موکت

استفاده کردن از وسایل زیر بستگی به مقدار لکه شیرکاکائو و مدت زمان ماندن لکه شیرکاکائو در روی فرش یا موکت دارد.

  • آب سرد
  • مواد شوینده آنزیم دار
  • آمونیاک
  • جوش شیرین
  • برس نرم و یا مسواک
  • حوله کاغذی یا دستمال

 استفاده از آب سرد و مواد شوینده آنزیم دار برای پاک کردن لکه شیرکاکائو از روی فرش

ابتدا با استفاده از یک دستمال یا حوله کاغذی، آب و رطوب لکه را بگیرید. به این صورت که دستمال را روی لکه بگذارید و سپس بردارید، توجه داشته باشید که دستمال را روی فرش مالش ندهید زیرا با این کار رطوبت به عمق الیاف فرش می‌رود سپس آب سرد را روی لکه اسپری کنید و دوباره با استفاده از دستمال رطوبت آن را بگیرید. در مرحله بعد مقداری مواد شوینده آنزیم دار را با دو فنجان آب سرد حل کنید و سپس با کمک یک برس نرم یا یک مسواک آرام روی فرش بکشید به طوری که بافت فرش آسیب نبیند. 

استفاده از جوش شیرین برای پاک کردن لکه شیرکاکائو از روی فرش

یک راه حل دیگر، اگر لکه شیرکاکائو تازه است می‌توان مقداری جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و خمیر بدست آمده را روی لکه بگذارید سپس با آب سرد آن محل را شستشو دهید.(شستن لکه را در ادامه توضیح می‌دهیم).

پاکزکردن لکه شیرکاکائو از روی فرش

استفاده از آمونیاک برای برطرف کردن

لکه‌ خشک شده شیرکاکائو

از روی فرش اگر لکه شیرکاکائو روی فرش یا موکت خشک شده بود و با مواد شوینده آنزیم دار از بین نرفت شما نیاز به آمونیاک دارید. ابتدا دستکش دست کنید و مقداری آمونیاک را با آب سرد مخلوط کنید و بوسیله یک مسواک، محلول بدست آمده را روی لکه بکشید.

هشدار: آمونیاک ماده خطرناکی است و باید در هنگام استفاده از آن احتیاط کنید.

 بعد از اینکه لکه فرش را بوسیله مواد شوینده آنزیم دار، جوش شیرین یا آمونیاک برطرف کردید باید فرش را آبکشی کنید. نگران نباشید نیازی به بلند کردن فرش و شستن کامل آن نیست و تنها بوسیله یک تشت و مقداری آب سرد این کار انجام می‌شود. تشت را در زیر فرش قسمتی که لکه هست بگذرید و سپس آب سرد را به صورت آهسته از بالای فرش روی آن بریزد و در همین حین نیز با کمک دست خود روی لکه بکشید تا مقدار مانده لکه و مواد شوینده کاملا از بافت فرش خارج شود. در انتها با کمک یک حوله، آب اضافی فرش را بگیرید. سپس فرش را  در معرض وزش باد قرار دهید تا خشک شود برای این کار می‌توانید از پنکه کمک بگیرید و یا اینکه با بازگذاشتن درب‌ها و پنجره‌ها به چرخش جریان هوا در خانه کمک کنید.

نکات موثر

بهتر است پاک کردن لکه از روی فرش‌های ابریشمی و پشمی را نیز به قالشویی‌های معتبر بسپارید.

برای از بین بردن لکه‌ها از سطح فرش یا موکت، بهتر است در اسرع وقت اقدام کنید.

به هیچ عنوان از آب گرم  برای شستن و حررات بالای سشوار برای خشک کردن فرش استفاده نکنید، زیرا گرما باعث تثبیت لکه و چسبیدن آنزیم‌های شیر می‌شود.

در هنگام پاک کردن لکه شیرکاکائو از روی فرش یا موکت حتما به جنس فرش یا موکت و نوع لکه دقت کنید تا پاک کردن لکه بدون آسیب رساندن به فرش انجام شود.

قبل از اینکه اقدام به پاک کردن لکه کنید یک پارچه سفید ساده نمدار را به قسمت کوچکی از فرش بکشید تا متوجه شوید فرش رنگ‌ده هست یا نه. اگر فرش رنگ‌ده بود بهتر است کار پاک کردن لکه را به قالشوییی‌های معتبر بسپارید تا این کار را برایتان انجام دهند. 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی