روش های برداشتن لکه از روی فرش

روش های برداشتن لکه از روی فرش

برای بسیاری از ما پیش آمده است که فرش منزل مان اعم از ماشینی یا دستباف دچار بوی نامطبوع و رنگ حاصل از لکه های ریخته شده بر روی آن شده است. روش هایی وجود دارد که می توان در منزل به راحتی آن لکه را از بین برد. به خاطر هر لکه نمی توان فرش را شست و یا آن را به قالی شویی فرستاد.

اما میتوان فرش را تا شست و شوی بعدی تمیز کرد و لکه های ایجاد شده روی آن را از بین برد. علاوه بر لکه و رنگ حاصل از آن خود فرش نیز ممکن است رنگ داده و رنگ ان تغییر کند.که این موضوع نیز قابل حل است و میتوان آن را مدیریت کرد و رنگ ان را یکدست نمود.

مقاله مرتبط: نظافت فرش ماشینی به وسیله ی شامپو فرش

لکه برداری چیست؟

فرش ما در منزل در معرض رفت و آمد قرار دارد و نمی توان ان را مدام کادو پیچ کرده و روی آن رو فرشی پهن کرد. زیرا ما مهم ترین افراد زندگی خودمان هستیم و اگر ما که مدام در کنار این وسایل و در ان منزل زندگی میکنیم از وسایل مان و زیبایی انها به نحو احسنت استفاده نکنیم، چه کسی از زیبایی وسایل ما استفاده خواهد کرد.

مگر ما چقدر عمر می کنیم؟ که به جای اینکه از وسایل مان استفاده کنیم، بخواهیم آنها را سالم نگه داریم!

در اثر زندگی بر روی فرش و رفت و آمد بر روی آن به هر حال ممکن است روزی مایعی، غذایی، رنگی و هر چیزی از دست ما افتاده و روی فرش تغییر رنگ ایجاد کند.

اصلا مهم نیست زیرا این اتفاق هر لحظه ممکن است به وسیله ی هر کسی اتفاق بیافتد و شما نباید خودتان را ناراحت کنید زیرا با انجام برخی از راهکارها می توانید فرش تان را تمیز کنید.

اگر مقداری از لکه را با راه حل های خانگی تمیز کردید و مشاهده کردید که فرشتان رنگ می دهد، باید کارتان را متوقف کنید و این کار را به کارشناس این امر بسپارید تا فرش تان از بین نرود.اما اگر یک لکه ی ساده بود که با وسایل و مواد موجود در منزل از بین می رفت خودتان می توانید تا از بین رفتن کامل لکه این کار را ادامه دهید.

در ادامه ی مقاله و در پاراگراف های بعدی در مورد انواع لکه ها و روش های از بین بردن آن صحبت خواهد شد.

مقاله ای دیگر : تمیز کردن فرش با محلول های خانگی 

رنگ برداری چیست؟

چنانچه فرش منزل شما از آن دسته باشد که به وسیله ی الیاف درست رنگرزی نشده بافته شده باشد، هنگام شست و شو یا ریختن آب بر روی فرش دچار دردسر خواهید شد. و یا اگر نوع رنگ به کار رفته در رنگ امیزی الیاف به درستی تثبیت نشده باشد احتمال اینکه با شست و شو رنگ ها در فرش حرکت کنند زیاد خواهد بود.

اگر فرش شما رنگ بدهد باید آن را رنگ برداری کنید. و این کار با متد خاص انجام می شود که باید این کار را به افراد کارشناس آن بسپارید. و این کار در منزل به وسیله ی شخص شما نمی تواند انجام شود.

انواع لکه ها و روش های از بین بردن لکه ها

لکه چای و قهوه روی فرش

وقتی چای روش فرشتان می ریزد، آن را هر چه سریعتر با یک قاشق از سطح فرش جمع کرده و سپس با یک پارچه ی نخی سفید آن را از روی فرش تمیز کنید .و سپس برای اینکه رنگ ان روی فرش نماند، می توانید، ان را با مخلوط آب وسرکه سفید به همراه مقداری کف شست و شو دهید.

راه دیگر این است که مقداری نمک روی آن ریخته و بگذاری که نمک چای را به خود بگیرد.

یا اینکه کمی ماست روی آن ریخته و بعد از چند دقیقه ماست را از روی آن بردارید.

برداشتن لکه ی سس از روی فرش

ابتدا شما سس را به وسیله ی قاشق به گونه ای که به قسمت های دیگر رنگ ندهد از روی فرش بردارید، سپس به وسیله ی یک پارچه ی تمیز نمدار آن را از روی فرش پاک کنید. برای اینکه رنگ سس از روی فرش از بین برود تکه ای لیمو ترش را روی فرش گذاشته و یا روی لک فرش بمالید.

سپس مقداری آب را روی فرش اسپری کرده و به آرامی روی فرش و یا قسمت لک شده ضربه بزنید.تا لکه از بین برود.

روش دیگر این است که :

ابتدا لکه را بردارید سپس اب گازدار را روی لکه ی سس ریخته سپس با یک اسفنج مرطوب روی آن ضربه بزنید تا سس جذب اسفنج شود.

سپس دو فنجان اب سرد را با کمی مایع ظرفشویی تهیه کرده و از یک پارچه ی تمیز ان را روی لکه بمالید.

سپس فرش را شست و شو داده و بگذارید کاملا خشک شود.

لکه آدامس روی فرش

1- شاید شما هم رایج ترین روش برداشتن آدامس از روی لباس یا فرش را بدانید، و آن استفاده از یک تکه یخ است.

باید یخ را به مدت 30 ثانیه روی آدامس قرار دهید تا کم کم سفت شده ، سپس از یک قاشق برای جدا کردن آن از روی فرش استفاده کرده سپس اگر مقداری از ان روی پرز ها چسبیده بود کمی از سر پرزها را قیچی کنید.

2- روش دیگر استفاده از سفیده ی تخم مرغ است. ابتدا سفیده را روی آدامس بریزید و پس از گذشت چند دقیقه آرام آرام با انگشت آن را از روی فرش جدا کنید.

3- مایونز نیز یکی دیگر از موادی است که مالیدن آن روی ادامس باعث می شود که به راحتی از روی فرش جدا شود.

4- ادامس را به وسیله ی سرکه از روی فرش بردارید، به این صورت که سرکه را به ادامس مالیده و ادامس در سرکه حل شده و می توانید با یک کاردک ان را بردارید.

پاک کردن لکه ی روغن از روی فرش

ابتدا باید بدانید که لکه های روغن بسیار سرسخت بوده و به راحتی از روی فرش پاک نمی شوند. این لکه ها حالت چسبندگی دارند و تمیز کردنشان سخت می شود.

قبل از هر چیز یک حوله ی کاغذی را روی آن قرار داده تا لکه را به خود بگیرد. سپس با یک شی تیز آن را از روی فرش بردارید.

از یک حلال روغن استفاده کنید تا روغن را از روی فرش از بین ببرید. و آن را با اب گرم شست و شو دهید.

سپس مفداری جوش شیرین یا نشاسته ی ذرت را روی قسمت های روغنی بریزید، این دو ماده جاذب رطوبت و چربی هستند و در دسترس هستند.

سپس اجازه بدهید که این ماده به مدت 15 دقیقه روی فرش بماند و در مرحله ی بعد با چاقو انها را از روی فرش برداشته و جارو برقی بکشید و اگر مقداری از ماند این کار را دوباره تکرار کنید.

روش دیگر :

مایع ظرفشویی حلال چربی است. میتوانید مقداری از مایع ظرفشویی را در سطل کوچک از اب حل کنید و ان را روی فرش و لکه بریزید سپس با یک مسواک تمیز و قدیمی ان را روی لکه بمالید و در حین کار کف کرده که طبیعی است و شما می توانید به راحتی آن را از روی فرش تان بر دارید.

روش سوم :

مقداری خمیر اصلاح را روی لکه ریخته و امتحان کنید که لکه ی روغن شما را از بین می برد یا نه ؟

پاک کردن لکه ی خون از روی فرش

اگر خون روی فرش شما ریخت سریعا به پاک کردن ان اقدام کنید .

ابتدا با یک پارچه ی تمیز و اب لکه ی خون را با گذاشتن پارچه روی لکه و برداشتن ان تمیز کنید. وقتی عمده رنگ ان از بین رفت پارچه را کمی روی لکه بکشید تا پاک شود .

سپس یا صابون، یا پودر رخت شویی یا مایع ظرفشویی را به وسیله ی پارچه روی لکه بمالید و این کار را ادامه دهید تا لکه از بین برود .

سپس جای پودر و کف را به وسیله ی اب با پارچه تمیز کنید اجازه دهید محل خوب خشک شود.

در مقاله ی بعدی ادامه ی لکه ها را مطالعه کنید: پاک کردن انواع لکه ها از روی فرش (2)

 

نظرات کاربران

کد امنیتی