چه روفرشی بخرم

چه روفرشی بخرم؟

پهن کردن روفرشی یا کاور فرش روی فرش‌های ماشینی یا دستبافت باعث می‌شود فرش دیرتر کهنه و کثیف شود پس ما خرید آن را به شما توصیه می‌کنیم و در این مقاله به شما کمک می کنیم که مناسبترین روفرشی را بر حسب بودجه و سلیقه، برای منزل خود تهیه کنید.

آنچه در این مقاله خواهید خواهند:

  1. انتخاب روفرشی
  2. انواع روفرشی
  3. طرح روفرشی
  4. اندازه و سایز روفرشی
  5. قیمت روفرشی
  6. راهنمای خرید روفرشی

نکات مهم در انتخاب روفرشی

دانستن نکات زیر می تواند به شما در انتخاب روفرشی کمک کند:

  • جنس نرم و مقاوم

روفرشی‌ها معمولا از جنس‌های مختلفی تولید می‌شوند مانند ابریشم، پلی استر و مخمل.

  • وزن سبک و راحت (به آسانی جابه‌جا شود)

روفرشی‌هایی که از پلی استر تهیه شده اند نسبت به سایر اجناس دیگر مانند مخمل سبکتر می‎باشند.

  • قابلیت شستشوی آسان با دست و یا بوسیله ماشین لباسشویی

همان طور که در سطر بالا هم اشاره شد، روفرشی پلی استر کاملا سبک است و در نتیجه به راحتی قابل شستشو می‌باشد.

  • ثبات رنگ

بعد از اینکه روفرشی را با کمک دست یا بوسیله ماشین لباسسشویی شستید نباید تغییر رنگ بدهد. روفرشی‌هایی با جنس پلی‌استر کمترین میزان رنگ‌دهی را دارند.

روفرشی ایرانی

  • عدم پرزدهی

ممکن است افرادی در خانواده شما باشند که مشکلات تنفسی و یا حساسیت داشته باشند. بهتر است برای منزل خود از روفرشی‌هایی استفاده کنید که پرز ندهند.

  • کیفیت بافت 

همانطور که شانه و تراکم در استحکام فرش ماشینی موثر است (به طور مثال فرش ماشینی 1000 شانه، استحکام بالاتری نسبت به فرش ماشینی 700شانه دارد) در هنگام خرید روفرشی یا کاور فرش نیز باید به نوع بافت و گره آن دقت کنیم زیرا روفرشی محکم و باکیفیت دارای تعداد گره‌های بیشتر و کوچکتر است.

  • عدم زدگی و پارگی

حتما قبل از خرید روفرشی را چک کنید که مشکلی مانند پارگی و یا زدگی در آن نباشد.

نکته:

روفرشی هم مانند سایر وسایل منزل از امکانات متنوعی برخوردار هستند. به طور مثال برخی از ان ها دو طرفه (یا دو رو) هستند که شما می توانید زمانی که یک طرف آن کثیف شد از طرف دیگر آن استفاده کنید.

یا اینکه برخی دیگر از روفرشی‌ها کشدار هستند. کشدار بودن روفرشی از ریشه فرش‌های ماشینی و دستبافت محافظت می کند و همچنین باعث می شود در هنگام جارو کشیدن روفرشی جمع نشود.(شما در منزل می توانید هر نوع روفرشی را کش دار کنید).

روفرشی‌های نانو و ضد لک هم مانند فرش‌های آنتی باکتریال تازه وارد بازار شده‌اند و مشتری های خاص خود را دارند. 

روفرشی کشدار

انواع روفرشی

در گذشته روفرشی تنها به چند نوع محدود می‌شد اما امروزه تنوع بالای روفرشی باعث شده است که باب میل هر نوع سلیقه‌ای باشد. روفرشی به دو نوع تقسیم می‌شود:

1- روفرشی ایرانی:

معروف‌ترین نوع روفرشی ایرانی به نام روفرشی یزد می‌باشد.

2- روفرشی ترک:

این نوع روفرشی تازه وارد بازار شده است و تنوع بالایی دارد. انواع روفرشی ترک عبارتند از:

  • روفرشی مدرن
  • روفرش کوبلنی
  • روفرشی زرک دار
  • روفرشی کلاسیک
  • روفرشی دو شانل
  • روفرشی مدرن کشدار
  • روفرشی مدرن ابریمشمی
  • روفرشی مدرن مخمل ابریشم

طرح‌های روفرشی

همان طور که فرش‌ها داری طرح و نقش‌ مختلف مانند طرح افشان، خشتی، شاه عباسی،اسلیمی و .... هستند، روفرشی‌ها نیز هم دارای طرح های مختلفی می‌باشند.

در طراحی روفرشی‌های ایرانی مانند روفرشی یزد بیشتر از نقش و نگار گلیم و فرش استفاده می‌شود.

اندازه و سایز روفرشی

روفرشی‌های موجود در بازار نیز در سایزهای 6 متری، 9متری و 12 متری می‌باشند و سایزهای بزرگتر به طور سفارشی بافته می‌شوند.

قیمت روفرشی

قیمت روفرشی بسته به سایز، نوع بافت و جنس آن متفاوت است. اگر از آن دسته افرادی هستید که قیمت برایتان مهم است پس بهتر است در انتخاب روفرشی علاوه بر قیمت، کیفیت آن را نیز مدنظر داشته باشید. روفرشی‌هایی که نخ ابریشم در آن ها به کار رفته است قیمت بیشتری دارند. 

روفرشی اتاق کودک

راهنمای خرید روفروشی

در متن بالا در مورد انواع طرح‌های روفرشی و یا کاور فرش برایتان صحبت کردیم و در آخر می‌خواهیم شما را راهنمایی کنیم تا بهترین روفرشی را با توجه به دکوراسیون منزل خود تهیه کنید.

همان گونه که فرش‌هایی با طرح شاه‌عباسی مخصوص دکوراسیون سنتی و کلاسیک و فرش وینتیج برای دکوراسیون مدرن است پس روفرشی‌های سنتی و اصیل ایرانی برای دکوراسیون‌هایی با همین ویژگی و روفرشی های ترک که تنوع بالایی دارند و در انواع طرح و نقش در بازار موجود می‌باشند مخصوص خانه‌هایی هستند که چیدمان آن مدرن است. البته تمام این موارد کاملا سلیقه‌ای است. به طور مثال ممکن فردی دکوراسیون سنتی دارد و ممکن است از روفرشی مدرن استفاده و بالعکس.

در خانه‌هایی که فضای کوچکی دارند بهتر است از روفرشی‌هایی به رنگ روشن و خنثنی مانند طوسی، سفید و بژ استفاده کنید و در خانه‌هایی که فضای بزرگتری دارند از روفرشی‌هایی به رنگ گرم  استفاده کنید. اگر مبلمان منزل شما پر نقش و نگار است بهتر است از روفرشی‌های ساده کمک بگیرید. برای انتخاب روفرشی اتاق خواب از رنگ‌های روشن و خنثی مانند سبز و سفید استفاده کنید چرا که این رنگ‌ها آرامش را برایتان به ارمغان می‌آورد. بهتر است روفرشی‌هایی که برای اتاق کودک انتخاب می‌کنید دارای رنگ روشن باشد.

نظرات کاربران

کد امنیتی

  • انتخاب روفرشی خیلی سخت هست اما تجربه من این هست که هرچی نخش بیشتر باشه بهتره و کمتر سر میخوره اون روفرشی قدیمی ها خیلی خوبن نخش زیاده . اما اینی که تو عکس گذاشتید هم جالب بود تاحالا ندیده بودم

  • این روفرشی های کش دار رو من خریدم واقعا عالیه. البته باید به خاطر کشش با احتیاط بشورید