ایا خرید از اینترنت امن است؟

آیا خرید از اینترنت امن است؟

امروزه اینترنت جای خود را درخانه ها باز کرده وافراد بیش از پیش از اینترنت برای انجام امور کاری و همچنین تفریحات استفاده میکنند. به دلیل مشکلاتی نظیر ترافیک در حجم بالا ،مشغله کاری وکمبود وقت همه دست در دست هم میدهند تا افراد برای رفع مشکل خود تصمیم بگیرند که به سراغ اینترنت و خرید اینترنتی بروند. از خرید وسایلی همچون لباس تا خرید مواد غذایی روزانه که اکثرا خرید مواد غذایی روزانه از اینترنت در شهر های برزگ وکلان شهرها صورت میگیرد.حتی امروزه خرید فرش نیز اینترنتی شده ودیگر مثل گذشته لازم نیست تا برای تهیه نفیس ترین فرش وبا کیفیت ترین فرش که همان فرش ماشینی کاشان باشد حتما به شهر کاشان بروید. شما میتوانید در خانه تنها باچندکلیک صاحب فرش کاشان شوید. بله از طریق اینترنت امروزه خرید به سادگی در کمترین  زمان ممکن صورت میگیرد. 

اما همانطور که وجود کلاهبرداران و فرصت طلبان در دنیای واقعی اجتناب ناپذیر است باید پذیرفت که برای خرید اینترنتی خود نیز مواظب سودجویان وفرصت طلبان باشید .و حتی الامکان قبل از خرید فرش، سایت را از نظر امنیت بررسی کنید.

در این مقاله موارد احتیاط برای شما بازگو میشود تا با رعایت ان، از لذت خرید اینترنتی فرش در امنیت کامل، به دور از سختی راه و ترافیک را تجربه کنید.

چگونه خرید اینترنتی امن داشته باشیم؟

از هر فروشگاهی خرید نکنید.

توجه کنید، فروشگاهی که، قصد خرید اینترنتی ، پرداخت اینترنتی یا واریز وجه به ان را، دارید باید معتبر باشد.فروشگاهی معتبر است که دارای نماد اعتماد الکترونیکی باشد.و در ضمن، فروشگاه دارای پشتیبانی باشد.

مقاله مرتبط: اینماد نشان امنیت اینترنتی چیست؟

میتوانید برای مطالعه رزومه کاری ان سایت، نام ان را در گوگل سرچ کرده و از پیشینه ان مطلع شوید .و اگر ادرس یا تلفنی مبنی بر حضور فیزیکی ان فروشگاه وجود ندارد از خرید از ان خودداری کنید.

هنگام خرید اینترنتی از مرورگر به روز استفاده کنید.

مرورگرها خود دارای حفره های امنیتی هستند که با کشف انها نسخه ای جدید جهت پوشش این حفره های امنیتی عرضه خواهد شد .پس اگر جز کسانی هستید که هنوز هم از مرورگرهای قدیمی نسخه 6 اینترنت اکسپلورر استفاده میکنید مرورگر خود را به روز کنید.

از هر کامپیوتری برای خرید الکترونیکی استفاده نکنید.

اگر به هر دلیلی چند ساعت یا چند روزی به کامپیوتر خودتان دسترسی ندارید از هر سیستمی برای خرید اینترنتی استفاده نکنید مثل کافی نت ها افراد غریبه که انها را نمیشناسید و به انها اعتماد ندارید. زیرا احتمال نصب بودن برنامه هایی که بتواند کلید واژه های شما یا رمز کارتتان را در خود ذخیره کنند وجود دارد.

حتی در سایت برخی بانک ها توسط خود سایت برای رعایت امنیت بیشتر به شما توصیه میشود از صفحه کیبرد خود سایت برای وارد کردن رمز خود استفاده کنید تا رد انگشتان شما بر روی کلید های صفحه کلید کامپیوتر بازخوانی و ذخیره نشود.

از کلید واژه یا رمز عبور معتبر و غیر تکراری استفاده کنید.

سایتی که میخواهید در ان عضو شوید و خرید اینترنتی انجام دهید به احتمال زیاد از شما میخواهد که در ان عضو شوید سپس خرید تان را انجام دهید .برای ساخت حساب کاربری و رمز ورود از کاراکتر های مختلف و طولانی حداقل 8 کاراکتر استفاده کنید.

باید حتما سیستم تان دارای انتی ویروس باشد.

بسیاری از بدافزار ها یا نرم افزارهای مخرب هستند که به راحتی قادرند که اطلاعاتی که با کیبورد تایپ میکنید را به دست اورند.و برخی نرم افزار های جاسوسی هستند که قادرند از صفحه نمایش شما عکس بگیرند.پس با انتی ویروس اپدیت شده اقدام به خرید اینترنتی کنید تا خرید مطمئن تری داشته باشید.

مراقب اطلاعات شخصی تان باشید.

رمز دوم و اطلاعات کارت شما بسیار مهم است سعی کنید هنگام ورود اطلاعات تان در سایت انها را ذخیره نکنید.چرا که در دراز مدت وجود این اطلاعات در سایت ایجاد دردسر میکند.

درگاه اینترنتی بانک مربوطه باید چک شود.

شما قبل از پرداخت مبلغ یا انتقال وجه باید مطمئن شوید ایا این سایتی که در ان قرار دارید واقعا صفحه پرداخت اینترنتی بانک است ؟زیرا افراد سودجو ممکن است سایتی به اسم بانک بسازند و افراد را که اطلاعات لازم در مورد موارد امنیتی اینترنتی ندارند را به صفحه خود کشانده و کلاهبرداری کنند.باید دقت کنید در ابتدای ادرس درگاه https وجود داشته باشد.و سپس ادرس بانک را چک کنید.

پس از پرداخت حتما حساب خود را چک کنید.

بهتر است برای خرید های اینترنتی کارتی جدای از حساب اصلی خود انتخاب و تهیه کنید.و مبلغی به اندازه ی خریدهای مورد نظر خود در ان قرار دهید تا در صورت بروز خطایی به کل حساب مالی شما دسترسی نداشته باشند.

و بعد از خرید حساب بانکی خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید مبلغ را درست پرداخت کرده اید یا نه . در ضمن کد رهگیری پرداخت را در تمام مراحل پرداخت یادداشت کنید تا در صورت نیاز رسیدی باشد مبنی بر انجام تراکنش شما.

با شبکه wifi  دارای رمز خرید کنید.

اطلاعات حساب مالی خود را از طریق شبکه ای که سیستم امنیتی لازم را ندارد وارد نکنید.

قبل از خرید و بعد از ان کالای خود را بشناسید.

قبل از اقدام به خرید کالای خود را در فروشگاه های مختلف پیدا و مقایسه کنید و از تفاوت کیفیت و قیمت ان مطلع شوید تا یک کالایی که در محل زندگی شما با کیفیت و تنوع بهتر و قیمت مناسب تر موجود است را با قیمت بالاتر در اینترنت خریداری نکنید.

و در دادن ادرس دقیق تر عمل کنید تا برای دریافت کالا دچار مشکل نشوید.

نظرات کاربران

کد امنیتی