بانک اطلاعاتی فرش ماشینی

بانک اطلاعاتی فرش ماشینی

اگر به دنبال کسب اطلاعات کافی در مورد خرید فرش هستید وبا سرچ های فراوان به نتایج نیمه ای دست یافته اید با این مقاله همراه باشید تا اطلاعاتان کامل شود. 

فرش ماشینی چیست؟

فرش ماشینی، گونه ای مصنوعی از فرش است که با الیاف مصنوعی بافته میشود .به گروهی از الیاف که توسط روشهای خاص، تولید میشوند و در طبیعت وجود ندارند، الیاف مصنوعی گویند .اما ممکن است ریشه ای طبیعی داشته باشند.

به دلیل سرعت تولید فرش ماشینی نسبت به فرش دستبافت و همچنین، ارزان بودن ان و دقتی که در پیاده سازی و بافت نقشه  توسط کامپیوتر وجود دارد، علاقه ی افراد به فرش ماشینی و به تبع، استقبال از ان زیاد شده.از طرفی تنوع طلب بودن ذات ادمی، سبب میشود متناسب با زمان و شرایط و حتی دنیای ذهنی و سلیقه ی خودش خواستار فرشی متفاوت و جدید تر از عرف موجود در بازار باشد .به همین دلیل فرش ماشینی با قیمت مناسب ان و طرح های متنوع اش گزینه ی مناسبی برای خرید میباشد.

نکته دیگر ، سایز یا ابعاد فرش است

فرش های ماشینی در هر سایزی میتواند بافته شود اما برخی سایز ها متعارف و پر تقاضا است و برخی غیر متعارف و سفارشی است.سایزهای 6 و 9 و12 متری از جمله سایزهای پرتقاضا ی موجود در بازار است .و سایزهای 15 و 24 متر به بالا و غیره باید سفارش داده شود.و قیمتهایی بالای 3 میلیون دارد.

فرش 9 متری با انچه مردم فکر میکنند اندکی متفاوت است به این معنی که به ابعاد(3 در 3) متر نمیباشد زیرا فرش(3در 3) مربع خواهد بود در صورتی که فرش 9 متر( 2.5 در 3.5) میباشد.

جنس فرش ماشینی

جنس هر فرش از جنس نخ پرز ان تعیین میشود.و هر فرش از بافته شدن و گره خوردن نخ های مختلف به هم تشکیل میشود.این نخ ها در حالت مختلف نسبت به هم قرار دارند .هر فرش از نخ تار،نخ پود و نخ پرز تشکیل شده است .که نخ پرز به نخ تار که عمودی است گره میخورد و توسط نخ پود که افقی است تثبیت میشود.اکرلیک ،BCF،و ابریشم مصنوعی (پلی استر )از جمله جنس فرشهای موجود در بازار میباشد.

به گره های فرش ، شانه و تراکم گویند.شانه و تراکم چیست؟

شانه به تعداد گره های بافته شده در یک متر عرض فرش ماشینی، شانه یا تراکم عرضی گویند .و به تعداد گره های بافته شده در طول فرش ماشینی، تراکم یا تراکم طولی گویند.به طور مثال فرش 1000 شانه یعنی این فرش در یک متر عرض خود 1000 گره دارد.

منظور از تراکم در فرش ماشینی، همان تراکم طولی فرش ماشینی می باشد. به عبارت دیگر، تراکم نیز همانند شانه است با این تفاوت که شانه مربوط به عرض فرش می باشد، به همین دلیل به آن تراکم عرضی نیز گفته می شود، اما تراکم مربوط به طول فرش است، که آن را با نام تراکم طولی نیز می شناسند. با این توضیحات پی بردن به تراکم فرش بسیار ساده خواهد بود. اما یک تفاوت اساسی وجود دارد و آن اینکه تراکم را در نصفه فرش محاسبه نموده و برای اعلام آن را در عدد ۲ ضرب می کنند تا تراکم کلی و اصلی فرش  به دست آید. یعنی وقتی گفته می شود فرشی تراکم ۳۰۰۰ دارد یعنی باید در یک متر طول آن ۱۵۰۰ گره وجود داشته باشد تا با محاسبه ضریب ۲ این عدد صحیح باشد. پس اگر شما بخواهید می توانید همین مقدار را در مقیاس کمتر محاسبه کنید. یعنی فرش با تراکم ۳۰۰۰ باید در ۱۰ سانتیمتر طول آن ۱۵۰ گره و یا در ۵ سانتیمتر طول آن ۷۵ گره وجود داشته باشد. بدین ترتیب شما به راحتی می توانید با محاسبه تراکم حقیقی و واقعی فرش ماشینی، فرش های مورد نیاز خود را خریداری نمایید.

به طور کلی تعداد و میزان شانه و تراکم در کیفیت و کمیت فرش بسیار تاثیر گذار است که پیشنهاد میشود

  • برای اگاهی از انواع فرش ماشینی از نظر تاثیر شانه و تراکم در فرش این مطلب را مطالعه فرمایید.

تعداد رنگ به کار رفته در فرش ماشینی

فرش ماشینی برخلاف فرش دستبافت در تعداد رنگ محدودیت دارد .و به صورت 8 رنگ و جدیدا به صورت 10 رنگ در بازار عرضه میشود.

ترکیب رنگی و تم رنگی فرشها

بهتر است نوع و رنگ هر فرش بسته به کاربری ان تعیین شود.و از طرفی هر فرش در منزل باید با رنگهای موجود در دکوراسیون همخوانی داشته باشد.و با توجه به تنوع زیاد موجود در بازار با گذاشتن اندکی وقت در پیدا کردن و انتخاب فرش خود میتوانید محصولی انتخاب کنید که از تاثیر مناسب ان در فضای منزل تان لذت ببرید.

رنگ میتواند در بزرگی و کوچکی منزل ،شلوغی و خلوتی فضای خانه و همچنین صمیمیت و نظم حاکم بر فضای خانه تاثیری غیر مستقیم داشته باشد.

  • روانشناسی رنگها و هماهنگی هر فرش با کاربری و نوع دکوراسیون منزل را اینجا بخوانید.

طرح فرش 

زیبایی هر فرش بیشتر از هرچیز به طرح ان بستگی دارد.فرش ماشینی نیز مثل فرش دستبافت دسته بندی طرح دارد.به دلیل تعداد بالای تولید ان تنوع بالاتری نسبت به فرش دستبافت دارد.فرش های دستبافت اکثرا سنتی و اصیل هستند و فرش های ماشینی به صورت های مختلف از جمله مدرن کلاسیک و فانتزی ارائه میگردند.طرز بافت فرش ماشینی

فرش دستبافت به وسیله دست و با دستگاهی به نام دار قالی بافته میشود.اما فرش ماشینی به وسیله دستگاه و ماشین های صنعتی و کامپیوتری بدون دخالت انسان تهیه و تولید میگردد.انواع دستگاه بافت فرش به صورت موردی میتوان به دستگاه های:

تکسیما ، واندویل ،شونهر ،Alpha ،vtr  ،ASR ، CRX،و ... اشاره کرد.

کیفیت و عدم کیفیت فرش را چه چیزی مشخص میکند؟

علاوه بر رنگ و اندازه و نخ در انتخاب فرش توسط مشتریان ، در کل میزان شانه و تراکم در کیفیت و همچنین عدم کیفیت فرش موثر است .هرچه تعداد شانه و تراکم فرش بالاتر میرود، کیفیت و شفافیت و لطافت فرش بیشتر میشود.همچنین در میان فرش های موجود در بازار فرش اکرلیک از محبوبیت بالاتری برخوردار است زیرا این فرش از نظر کیفیت بسیار شبیه پشم میباشد.

همچنین سالم بودن فرش را کامل بررسی کنید .و هنگام بافت فرش توسط دستگاه ممکن است نقشه تکرار شود که با دقت در سراسر فرش میتوانید متوجه این مورد شوید و مواظب باشید فرش نامناسب را به اسم درجه 1 و با قیمت بالا به شما نقروشند.

ملاک زیبایی فرش چیست؟

تصمیم گیری برای زیبایی و یا غیرزیبایی یک فرش کاملا فردی و سلیقه ای است. و بیشتر از اینکه مبتنی بر عقل باشد بر اساس احساس میباشد.اما همانطور که میدانید زیبایی شناسی یک علم است که معیارهای مختلف دارد : که طرح و نقش ، رنگ و تناسب نقش در اندازه فرش از این جمله میباشد.

بررسی این معیار ها در مقاله ای جداگانه نگارش شده که از حوصله این متن خارج میباشد.

فرش ارزان قیمت

قیمت هر فرش بر اساس جنس الیاف بافته شده دران تعیین می شود. اکریلیک یا اکرلیک هیت ست شده بهترین جنس فرش موجود در بازار است که از نظر قیمت و کیفیت بر پلی استر و BCF  ارجح میباشد. و ابریشم مصنوعی یا همان پلی استر از BCF  خیلی بهتر میباشد.و قیمت بالاتری دارد.

و اما بعد از تحقیقات انجام گرفته در مورد فرش مورد نظر خود برای تهیه ان میتوانید به دو صورت حضوری و اینترنتی به خرید اقدام نمایید.

در آخر روش نگهداری از فرش را برای شما کاربر گرامی بیان میکنم

1-فرش را در محیط‌های مرطوب قرار ندهید. رطوبت دشمن فرش است. در تار و پود فرش معمولاً پنبه یا جوت به‌کار می‌رود که در محیط مرطوب دچار پوسیدگی می‌شوند.

2-در صورت ریختن هر مایعی بر روی فرش سریعاً نسبت به تمیز نمودن فرش و رفع لکه اقدام نمایید.

3-فرش را در نزدیکی بخاری و منابع حرارتی قرار ندهید. 

4-اگر فرش شما روی سرامیک حرکت می‌کند، از ترمز فرش کمک بگیرید.

5-رول نمودن فرش، هنگام جابجایی و نگهداری بهتر از تا نمودن فرش می‌باشد.

6-اشیاء سنگین مانند مبل، کمد و میز ناهارخوری را حتی الامکان روی فرش قرار ندهید. اگر مجبور به این کار هستید اولاً از در زیر پایه‌ها از یک قطعه طلق، فوم فشرده یا موکت چند لا استفاده نمایید. ثانیاً هر چند وقت یک‌بار این وسایل را جابجا نمایید.

7-به صورت هفتگی فرش را جارو نمایید.

8-فرش‌ را هر شش‌ ماه یک‌بار سر و ته نمایید. این کار سایش فرش را به تعویق می‌اندازد.

9-فرش ماشینی را در معرض تابش نور خورشید قرار ندهید.

10-برای شستشوی فرش از شرکت‌های معتبر کمک بگیرید. بهترین وقت برای شستشو اواخر بهار و تابستان است.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی