ترکیب رنگ چه تاثیری در زیبایی منزل دارد ؟

ترکیب رنگ چه تاثیری در زیبایی منزل دارد ؟

رنگ ها، دنیای بسیار گسترده ای دارد .آنقدر وسیع است که می توانید تمام احساسات تان را با تمام غلظت و ملایمت ان، به وسیله ی رنگ ها بیان کنید .زیرا هر رنگ معنا و مفهمومی دارد .که با به کار رفتن در شرایط و محل مناسب خودشان، احساسات و مفاهیمی را منتقل می کنند .

مقاله مرتبط : سبک های مختلف چیدمان در منزل 

 

یکی از مهمترین تاثیراتی که رنگ ها انتقال می دهند ، این است که معرف شخصیت کسی هستند که این دکور و رنگ امیزی از افکار او برخواسته است .مگر اینکه اگاهانه رنگ امیزی ان را انتخاب نکرده باشند .رنگ ها از احساسات افراد بر میخیزد .اگر فرد گرفته باشد ، رنگ های تیره را بیشتر میپسندد ، زیرا این رنگ ها او را از لاک خود بیرون نمی کشد و از انها بیشتر احساس خوبی می کند ، ولی اگر رنگ های شاد را انتخاب کند ، این رنگ ها در گذر زمان به او کمک می کنند که از لاک خود بیرون بیاید .

به طور کلی شما به وسیله ی رنگ ها می توانید افکار و احساس تان را نشان دهید و هم اینکه به سمت و سویی که دوست دارید بروید ، و با تاثیر رنگ ها حال و هوا و روحیه تان را تغییر دهید .

مقاله مرتبط : منزل تان را با سلیقه ی خودتان بچینید 

 

رنگ های سرد و گرم

رنگ ها به طور کلی با توجه به تاثیر بصری که دارند ، به دو دسته ی سرد و گرم تقسیم می شوند .سرد ها ارامش بخش هستند و رنگ های گرم ، هیجان انگیزند . مثلا رنگ های سبز و ابی ارامش بخش هستند و رنگ های صورتی ، قرمز و نارنجی رنگهای تند و هیجان انگیز میباشند .

 

در چیدمان منزل می توان به طور سلیقه ای از رنگ ها استفاده کرد و یا می توان با اطلاع از یکسری قانون چیدمان منظم تر و اصولی تری داشت .یا میتوان از ان در پیاده کردن سلیقه ی خود استفاده کرد .

مقاله مرتبط : نقش فرش ماشینی در دکوراسیون منزل 

 

قانون تک رنگ یا چند رنگ

این قانون چه می گوید ؟ در چیدن دکور منزل تان می توانید یک رنگ پایه که مورد علاقه تان است را انتخاب کرده و از چیدمان تک رنگ استفاده کنید .یا اینکه از رنگ های متضاد در چیدمان به صورت کنتراست استفاده نمایید .

همچنین می توانید یک رنگ را به عنوان پایه انتخاب کنید و رنگ های هم خانواده و همگون را در کنار ان به کار برد .

اگر هم در زمینه رنگ ها تخصص و اطلاعات داشته باشید ، میتوانید از ترکیب رنگ های مکمل استفاده کنید ، و انها مفاهیم خاصی را تداعی می کنند .

 

برای هر اتاق چه رنگی مناسب است ؟

اتاق های مختلفی در منزل هست که می توان هر کدام را با یک سبک و رنگ خاص چیدمان کرد .مثلا اتاق نشیمن در منزل ، که ترکیب رنگ های مختلفی را می توان در ان به کار برد .رنگ هایی مانند قرمز و نارنجی و زرد ، در کنار رنگ هایی مثل قهوه ای و بژ به کار می روند ، که این رنگ ها می توانند فضایی گرم و صمیمی تری را برای گفت و گوی افراد بیافرینند و افراد را ترغیب کنند که ساعاتی از روز را در کنار هم نشسته وبه گفت و گو بپردازند .

بسته به اینکه دوست دارید چه حسی در منزل تان تداعی گردد ، می توانید ترکیب رنگ مناسب ان را انتخاب کنید .

 

اشپزخانه

برای چیدمان اشپزخانه اساسی ترین وسیله ای که رنگ ان را مشخص می کند ، رنگ کابینت است که رنگ وسایل و رنگ کاشی ها با توجه به ان انتخاب می شود .یا اینکه اگر برخی وسایل شان را اول انتخاب کرده باشند ، رنگ کابینت شان را بر اساس ان انتخاب می کنند .

اما در نهایت بیشترین چیزی که در اشپزخانه جلب توجه می کند رنگ کابینت است .متداول ترین رنگ ها در اشپزخانه رنگ سفید و آبی است .که می توانید از رنگ های شادتری مثل قرمز و زرد هم استفاده کنید .البته یک نکته وجود دارد که اگر افرادی در منزل شما هستند که رژیم غذایی دارند بهتر است از رنگ قرمز استفاده نکنید زیرا این رنگ اشتها برانگیز است .

 

اتاق خواب

اتاق خواب محل استراحت است ، و یکی از مهمترین فضاها در منزل است .شما وقتی درون اتاق خوابتان قرار می گیرید دوست دارید حس ارامش داشته باشید .و پس از یک روز شلوغ و پر از استرس در ان ارامش یابید .بنابراین برای اتاق خواب تان بهتر است که به سراغ رنگ های ارامش بخش بروید ، مثل ابی و سبز و رنگ های ملایم .

رنگ های ابی و سبز با تنالیته ی روشن مناسب ترین گزینه است .در ضمن به شدت از رنگ های تند برای اتاق خواب اجتناب کنید .زیرا رنگ های تند مثل قرمز میتوانند استرس و فشار روانی را در شما تشدید کرده و خواب راحت را از شما بگیرد .

 

حمام و سرویس ها

در ساخت و کاشی کردن حمام تان بهتر است از رنگ های سفید به همراه رنگ های گرم استفاده کنید .اما برخی از افراد ترجیح می دهند که رنگ سفید را در کنار رنگ های سبز یا فیروزه ای داشته باشند .زیرا عقیده دارند در حمام به ارامش احتیاج است .

من به شما ایده گرفتن از حمام های سنتی ، میراث گذشتگان ایران را پیشنهاد می دهم .زیرا با الهام از ان می توانید بهترین سرویس را طراحی کنید.مثلا کل حمام تان را سفید کنید و دو ردیف کاشی ایستاده با طرح کاشی های اسلمی به رنگ های زرد و ابی سنتی تزیین کنید .

 

رنگ در مقام چیدمان

اگر اتاق های تان کوچک و تاریک است ،گرم یا سرد است می توانید با استفاده از رنگ ها ان را درست کرده و حال و هوایی خوب به ان بدهید .

با چیدمان درست رنگ های گرم و سرد در کنار و همنشینی با هم می توانید فضایی درست و مهندسی شده را بیافرینید .

اگر اتاق های شما کوچک است می توانید با چیدمان درست رنگ های گرم و سرد فضا را بزرگ تر از انچه هست جلوه دهید.مثلا وسایل تان را با رنگ های گرم انتخاب کرده و جلوتر از رنگ های سرد بچینید .رنگ سفید هم بسیار در بزرگنمایی منزل است .دیوارهایتان را به رنگ سفید در بیاورید .

رنگ سفید نور محیط را افزایش داده و در شفاف بودن وتمیز بودن ان تاثیر گذار است .سعی کنید که از رنگ های خاکستری اجتناب کنید زیرا این رنگ ها خصیصه ی افراد منزوی و افسرده است .و برخی از افراد هستند که از این رنگ ها در لباس و چیدمان منزل شان استفاده می کنند بدون اینکه به مرور زمان این رنگ ها انها را افسرده می کند .

 

اثری که چیدمان در رنگ و روحیه ی افراد دارد

شما بعد از یک روز کاری و پر از مشغله منزل تان را دارید که در ان می توانید بیاسایید .علاوه بر افرادی که در منزل زندگی می کنند و اخلاقیاتی که در ان منزل جریان دارد، وسایل و روحیه ی منزل نیز می تواند در زیبایی بصری منزل تاثیر گذار باشد.

بعد از اینکه به منزل باز می گردید انتظار دارید ، در فضای خانه تان ارامش و اسایش داشته باشید .در واقع خانه ی شما پناهگاه شماست .بنابراین مهم است که رنگ های به کار رفته در چیدمان منزلتان تا چه اندازه می تواند استرس را از شما دور کند یا برعکس خانه تان فضایی داشته باشد که باعث ایجاد هیجان در شما شود و مانع خواب راحت و اسایش شما گردد.

شاید این را ندانید که رنگ صورتی یک رنگ گرم است که به شما اسودگی خاطر می دهد و شما می توانید با اشیای کوچک و ظریف این رنگ را در دل منزل تان بگنجانید و به وسیله ی این رنگ تعادل را به انرژی های درونی تان باز گردانید.

اگر احساس می کنید که افسرده شده اید و رنگ منزل تان کسالت بار است ، می توانید رنگ زرد را به منزل تان دعوت کنید .رنگ ابی هم سرشار از ارامش است ، و میتوانید مانند معجونی خنک در منزل تان خستگی را از روح تان بگیرد و اگر خواب تان نامنظم است ان را تنظیم کند ، و به ارتباط جمعی کمک می کند .

رنگ سبز رنگی دیگر است که ارامش را به شما می بخشد و دلهره و اضطراب شما را تسکین می دهد .قدرت تمرکز شما را بالا میبرد ،و برای اینکار علاوه بر وسایل به رنگ سبز می توانید از گیاهان در منزل تان استفاده کنید .که علاوه بر رنگ سبز که این تاثیر را دارد ، رنگ بنفش نیز این تاثیر را در زندگی شما می گذارد .

پس امیدوارم متوجه شده باشید برای چیدمان یک منزل زیبا می توانید تاثیرات رنگ ها را بخوانید و ترکیب رنگ های مختلف را بررسی کنید و رنگ مناسب خودتان را انتخاب کنید

 

نظرات کاربران

کد امنیتی

  • من خیلی به رنگ بندی و مطالب مرتبط با اون علاقه دارم ، مطلب کاربردی نوشته شده ، حتی از تصویرهای خوبی هم استفاده کردین ..