درباره فرش ماشینی

درباره فرش ماشینی

فرش ماشینی، برای این واژه تعاریف بسیاری وجود دارد برخی ان را نوعی گستردنی میدانندو برخی ان را نوعی محصولات نساجی وبرخی دیگر ان را نوعی کف پوش میدانند اما با هرکدام ازاین واژه ها که تعریف فرش ماشینی را آغاز کنیم آخر تعریف به این نکته میرسیم که با ماشین آلات صنعتی بافته میشود و دخالتی در بافت توسط انسان صورت نمیگیرد. البته این دستگاهها توسط انسانها تنظیم میشود اما دخالت مستقیم ندارند یعنی بافت فرش ماشینی با دست بافت در همین مورد تفاوت دارد. 

انواع فرش ماشینی و ویژگی های ان

در کشورمان چندین شهر است که به تولید فرش هم ماشینی وهم دست بافت میپردازد.اما شهر کاشان با بقیه شهرها متفاوت است. شهر کاشان به دلیل سابقه طولانی که در تولید فرش دارد فرشهای تولید شده در این شهر با کیفیت بالا تهیه میشوندو اصطلاحا به ان فرش ماشینی درجه یک میگویند. فرش ماشینی کاشان درجه یک تنها در خود کاشان تولید میشود. 

در پشت هر فرش شناسنامه ای از فرش وجود دارد که ویژگی ها فرش ،نخ خاب ،جنس الیاف فرش،شانه وتراکم ان وغیره نوشته شده است. این نوشته ها که هرکدام معنا ومفهوم خاص خود را دارد وتنها کسانی که سررشته ای از این امور داشته باشند تفاوت انها را تشخیص میدهند. 

انواع فرش ماشینی 

آکریلیک ،پلی پروپیلن ،پشمی ،نایلونی ،ویسکوز ومخلوطی از این الیاف مختلف تولید میشود. 

برحسب شانه وتراکم نیز به چند دسته تقسیم میشود:

1)1500شانه 

2)1200شانه

3)1000شانه

4)700شانه

تاریخ فرش 

پیشینه ی تلاش برای تولید فرش در ایران به هزاره دوم بعد از میلاد می رسد.که فرش پازیریک، سندی تاریخی، مبنی بر اولین فرش تولید شده ی جهان در ایران می باشد.اما امروزه، کاشان پایتخت فرش دستبافت جهان و پایتخت  فرش ماشینی در ایران میباشد.

در سطح کشور بیشترین میزان فرش ماشینی به صورت متمرکز و گسترده در کاشان تولید میگردد. زادگاه فرش ماشینی ایران ، شهر کاشان میباشد.

تاریخچه پیدایش فرش ماشینی در کشور ایران نشان میدهد، این محصول تقریبا 40 سال عمر دارد . در ابتدای دهه ی 50 ،اولین فرش ماشینی ایران تولید گردید .که کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان، اولین فرش ماشینی را توسط ماشین های مخمل بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی براق و پرز نسبتا کوتاه و وزن سبک ،بافته بافته، و روانه بازار کاشان و ایران کردند.

بی شک فرش ایران ،اعم از دستباف یا ماشینی ،نشانی از هویت ایرانی و تاریخ پرافتخار ان است .کمتر خانه ای است که کف یا دیوار ان به فرش مزین نشده باشد .رکن اصلی خانه ی هر ایرانی را فرش ان تشکیل می دهد.و میزان زیبایی و طرح و رنگ ان فرش ،فضا و حال و هوای ان خانه را تحت تاثیر قرار می دهد.

تقاضای زیاد اقشار مختلف جامعه، با سلیقه و فرهنگ متقاوت ایشان در چیدمان منزل شان سبب شده ،تولید فرش ماشینی کاشان در نقوش متقاوت و انواع مدل به طور روز افزون وارد بازار گردد و در کنار صنعت فرش دستباف رشد قابل توجهی داشته باشد.

به گونه ای، کاشان امروزه قطب تولید فرش در کشور و منطقه می باشد.کاشان، سالانه 80 میلیون متر مربع فرش تولید میکند که مصرف داخلی ان ،50 میلیون متر مربع بوده و باقی ان به سایر نقاط جهان عرضه میگردد.

عیوب احتمالی فرش ماشینی 

- فرش باید عاری از هر گونه عیب و ایراد باشد تا به ان فرش درجه یک  و مرغوب گویند. کارشناسان سازمان ملی استاندارد، مواردی را به عنوان عیب برای فرش مشخص کرده اند:

شکستگی و اشتباه نقشه ،پارگی نخ تار ،پارگی نخ پود، نخ پود اضافی از عیوب غیر مجاز در بازرسی و ازمون های چشمی فرش درجه 1 می باشد.

- و اشکالاتی در فرش وجود دارد که به مشتری اجازه شکایت از تولید کننده را می دهد و کاملا غیر مجاز می باشد.که به شرح زیر است:

 تراش نایکنواخت، زبری و سوختگی سطح فرش، رفوگری قابل تشخیص، پشت ریختگی نخ خاب و انجام نشدن پشت پاک کنی بطور کامل ،جای خالی، خاب کندگی و تیغ خوردگی، شکنندگی، سوختگی، تغییر رنگ، یکدست نبودن آهار پشت فرش و سوزنی شدن نخ خاب به دلیل روزدگی آهار، تاب خوردگی کناره و حفظ نشدن شکل هندسی فرش، دورنگی نخ خاب و سایه روشن موضعی در سطح فرش، پارگی، جاافتادگی، نایکنواختی طول و در یک خط نبودن ریشه، زیگزاگ و بخیه در مورد فرش‌های دارای ریشه و وجود فاصله‌ای بزرگتر از اندازه ارتفاع خاب بین ریشه و قسمت خاب فرش

خرید فرش ماشینی 

  • حال در مورد روش های خرید فرش ماشینی بخوانید:

امروزه شرکت های معتبر تولید فرش ماشینی بسیار زیاد می باشد و شما، با یک جست و جوی ساده یا پرسش از دیگران و دوستان یا اشنایان می توانید برند مناسب و محبوب خود را بیابید .اما به دلیل مشغولیت زیاد و گرفتاری کاری برخی نمی توانند مسافت های طولانی را پشت سر گذاشته و به نمایشگاه ها یا مکان های فروش فرش بروند، و یا از نظر زمانی بسیار پرمشغله اند و مدام خرید فرش مورد نیاز خود را به تاخیر می اندازند. خرید اینترنتی فرش ماشینی برای اینگونه افراد مناسب ترین گزینه است .

برای مثال فروشگاه اینترنتی مدرن فرش یکی از هزاران فروشگاه اینترنتی می باشد که به فروش اینترنتی فرش ماشینی مشغولیت دارد.

برای مشاهده فرش های متفاوت و زیبای ان میتوانید به سایت مدرن فرش مراجعه فرمایید .و فرش مناسب خود را در طرح و رنگ متفاوت انتخاب نمایید.و از قیمت فرش ماشینی مناسب خود اگاه شوید.

  • علاوه بر خرید اینترنتی فرش ، روش های دیگری نیز برای خرید وجود دارد که در ادامه به تک تک انها خواهیم پرداخت :

یکی از این روش ها ،خرید مستقیم فرش از کارخانه است.یعنی بعضی از کارخانجات این امکان را برای مشتریان خود قائل می شوند که فرش را به قیمت کارخانه، با مراجعه به درب کارخانه خریداری نمایند.خیلی از مشتریان ساکن در کاشان یا اطراف ان، که امکان مراجعه حضوری به درب کارخانه را دارند ترجیح می دهند، فرش خود را مستقیما از کارخانه دریافت کنند.چون نمی خواهند سود گزافی که برخی فروشگاه های فرش روی اجناس خود می کشند را پرداخت کنند.

طبق اصناف و تولید کننده های فرش ماشینی سود فروش هر تخته فرش باید 7 الی 10% باشد،که متاسفانه این مبلغ تا 50% هم کشیده شده است.این عامل خود باعث فراری شدن مشتریان از خرید فروشگاهی شده است.

- اما خریدارانی که امکان دسترسی به کارخانه ی تولید کننده ی فرش ماشینی را ندارند،مثل شهرهای شمالی و جنوبی و غیره، چه کنند، تا از مزیت خرید مستقیم به قیمت درب کارخانه بهره مند گردند ؟!

کارخانجات و تولید کنندگان فرش ماشینی برای کمک کردن به این مشتریان، امکان فروش اینترنتی فرش را از طرق : سایت ، اپلیکیشن ، کانال های تلگرام یا شبکه های مجازی ایجاد کرده اند. تا این مشتریان عزیز هم بتوانند با خرید اینترنتی فرش از کارخانه، از قیمت مناسب این کالا در مقایسه با قیمت های بالای برخی از فروشگاه های فرش بهره مند گردند.

در آخر 

فقط توصیه ما به شما کاربران فضای مجازی و شبکه های اینترنتی این می باشد، که قبل از هرگونه اقدام به خرید اینترنتی ،اعتبار سایت مورد نظر خود را چک کنید .که این اعتبار منجر به خرید امن و ایمن شما در فضای مجازی میشود که پر است از سودجویان و کلاهبرداران اینترنتی، که از عدم اطلاعات کاربران سو استفاده می کنند.

نشانه های سلامت سایت ، دارا بودن نماد اعتماد الکترونیکی یا اینماد می باشد که از طرف وزارت صنعت ،معدن و تجارت به کسب و کارهای اینترنتی تعلق می گیرد.که خود این نماد نشان دهنده ی گذراندن فیلترهایی است، که از جانب موسسه ی نظارت بر کسب وکارهای اینترنتی اعمال می گردد.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی