فرش ماشینی کاشان

فرش ماشینی کاشان

هنر مردمان کاشان از سالیان پیش همیشه درجهان مطرح بوده وشهرت عام وخاص داشته است.لیکن امروزه به پشتوانه پیشینه اصیل شهر کاشان در زمینه فرش برآن شدیم تا فرش کاشان را هر چه بهتر وبیشتر به جهانیان معرفی کنیم.

فرش ماشینی خوب را درطی مقاله توضیح خواهیم داد.

شهر کاشان درزمینه فرش سابقه چندین قرن دارد.دوره شکوفایی فرش کاشان مربوط به دوره حکومت صفویان بر ایران است.

مقاله مرتبط:راههای مختلف خرید فرش

فرش چیست؟

فرش همان گستردنی پرز داری است که از الیافی همچون پنبه وپشم و...بافته میشود. فرش تنها یک وسیله مثل بقیه وسایل خانه نیست فرش قلب خانه است. فرش به خانه روح وانرژی وانگیزه میدهد.

 فرش به دو دسته ماشینی ودست بافت تقسیم میشود.درزمان قدیم اکثر فرش ها با دست بافته میشده والیاف موجود در انها بیشتر منشا گیاهی وحیوانی بوده است. مثلا الیاف پنبه گیاهی است والیاف پشم از نوع حیوانی است. حتی رنگ کردن الیاف نیز به صورت طبیعی بوده است ومنشا رنگها حیوانات یا گیاهان بوده است. تا اینکه فرش ماشینی متولد شد .فرش های دست بافت به دلیل اینکه با زحمت فراوان بافته میشد قیمتش گران تمام میشد وهمچنین علم وتکنولوژی در حال پیشرفت بود ودر حال حاضر بهترین دستگاهها وبا امکانات کامل در کارخانه های فرش وجود دارد. از این رو نساجی ایران در زمینه تولید فرش با دستگاههای پیشرفه شروع به کار کرد. اولین فرش ماشینی تولید شده در ایران  نیز متعلق به کارخانه های کاشان است.فرش های ماشینی نیز در طرح های اصیل بافته میشوند که با کوچکترین نگاهی که بیندازید متوجه میشوید که بافت ایران است. با پیشرفت در زمینه فرش ماشینی به تدریج فرشهای فانتزی وفرش کودک نیز پدید آمد وهم اکنون فرش پله وگلیم نیزبافته میشود.

 

 

برخی از ویژگی های فرش کاشان را تشریح میکنیم.

 

جنس الیاف

فرش دست بافت از هر نظر ازفرش ماشینی بهتر است اما اکنون الیاف وسایر مواد بکار رفته در فرش ماشینی بهترین مواد است وشباهت به فرش دست بافت پیدا میکند. در فرش ماشینی نخ آکریلیک استفاده میشودکه به دلیل نرمی ولطافت شبیه پشم است .حتی برخی از ویژگی هایی که نخ آکریلیک دارد پشم ندارد.

سپس دستگاههایی به کارخانه ها وارد شد که نخهای جدید تولید کرد.نخ های آکریلیک تحت بخار قرار گرفتند وویژگی هایی نظیر پرزدهی کم ،ضد حساسیت ،مقاومت در برابر گرما وحرارت به سایر ویژگی هایش افزوده شد. اما نخ های پلی استر وپلی پروپیلن نیز با آکریلیک وارد بازار شدند ولی به دلیل اینکه از جنس نایلون است وبرای سلامتی ضرر دارد دربرخی از فرشها استفاده میشود. هم اکنون فرش در تمام جنس های گفته شده در بازار موجود است وانتخاب آخر باخود شماست.

تراکم وشانه

به تعداد گره ها بافته شده درهرمتر در طول فرش تراکم وبه تعداد گره های بافته شده در هر متر در عرض فرش شانه میگویند.

زیبایی فرش در گرو شانه وتراکم فرش است. هر چه شانه وتراکم فرش بالاتر باشد فرش زیباتر وباکیفیت بالاتر وعمر بیشتر است.

در باب انتخاب فرش برحسب شانه وتراکم چندنکته عنوان میشود که خالی از لطف نیست.

1)کسانی که از مبلمان در منزل استفاده نمیکنند میتوانند فرش 700شانه بخرند زیرا ضخیم تر ونرم تر از بقیه است.

2)کسانی که اولویت انها زیبایی فرش است همانطور که گفتم بهتر است از فرشهای 1200شانه یا1000شانه خریداری کنند.

3)از نظر بافت وکیفیت مواد هرسه یکسان هستند اما اگر از نظر اقتصادی بخواهید در نظر بگیرید فرش 700شانه ارزان تر است.

خرید فرش از فروشگاههای معتبر

امروزه لفظ معتبر کمی از قبل مهم تر به نظر میاید.متاسفانه برخی از افراد سود جو همیشه اماده هستند تا از دسته ای که کمی بی دقت خرید میکنند سود خود را در اورند. معتبر بودن فروشگاه در هنگام خرید بسیار مهم است.اعتبار موضوعی نیست که بشود با پول خرید در واقع آبروی یک شرکت است. همین معتبر بودن محصولات شما را به برند تبدیل میکند.به دلیل سابقه طولانی شهر کاشان در زمینه فرش ، فرش کاشان را به برند تبدیل کرده است. یکی از ویژگی های شرکت فرش معتبر این است که فرشهایش دارای شناسنامه است. در پشت فرش برگه ای چسبانده شده که تمام ویژگی هایش به همراه مهر کارخانه تولید شده وجود دارد.

 

خرید اینترنتی

در مبحث خرید یکی از بابهایی که باز میشود باب خرید اینترنتی است که هرچند درزمان کنون این نوع خرید تقریبا رایج شده است اما لازم به ذکر است که در حین خرید اینترنتی به برخی مسائل از جمله داشتن نماد الکترونیکی سایت ومعتبر بودن فروشگاه دقت کنید. از هر فروشگاه اینترنتی خرید اینترنتی انجام ندهید. حتما فرش ضمانت نامه داشته باشد. ضمانت نامه کیفیت کالا ،ضمانت نامه اصل بودن کالا را حتما داشته باشد.

 

 

 

در باب نکات خرید فرش کاشان چند نکته ای مانده است که در همین جا عنوان میشود.

1)فرش کاشان به دلیل اینکه ز بهترین مواد در بافت ان استفاده میشود قیمت تمام شده ان بالاست.پس اگر قیمت پایین تر از کارخانه به ما گفته شد به برند ان شک کنید .در صورتی که تمایل داشتید فرش کاشان را خریداری کنید میتوانید به از درب کارخانه خریداری کنید تنها هزینه تمام شده فرش را بدهید. ولی خرید درب مغازه  قیمت تمام شده فرش به اضافه ی سودی که واسطه میبرد وهمچنین به اضافه هزینه های جانبی مثل هزینه نمایشگاهی ک باز کرده است. خرید مستقیم از کارخانه بهترین نوع خرید است.

2)برخی از دوره گردان در بعضی جاها مثل بازارتهران فرش هایی را میفروشند وممکن است حتی نام کاشان را از زبانشان بشنوید. ولی  لطفا گول این افراد را نخورید.

 

نقاط قوت وضعف فرش کاشان

1) بزرگترین فرش ماشینی تولید شده در کاشان بوده ،که برای مسجد امام علی دانمارک با ابعاد 329 از جنس آکریلیک در 8رنگ بافته شده است. این بزرگترین افتخاری بود که نصیب شهر کاشان شده است.

2)متاسفانه 70درصد مواد اولیه مورد استفاده از خارج وارد میشود ومشکلات ارزی در این حوزه به وجود  میاید.

 3)تحریم ها هر چقدر هم اندک تاثیر خود را گذاشته است.

4) همچنین کشورهای هند وپاکستان فرش با کیفیت تولید میکنند درحالی که باقیمت مناسب تر نسبت به فرشهای تولید در ایران به فروش میرسانند به دلیل این است که مواد اولیه در داخل کشورخودشان تولید میشود ونباید مثل ما از خارج واردات انجام دهند.

 

 

 

نظرات کاربران

کد امنیتی