در مورد سجاده فرش چه میدانید؟

در مورد سجاده فرش چه میدانید؟

همانطور که از نام سجاده فرش پیداست، چیزی مربوط به مسجد و حسینیه و عبادت است. مردم ایران به دلیل عبادت و ایمان و دین اسلام از قدیم یعنی از ورود دین اسلام به ایران و دل مردم، برای محل عبادت خود سجاده فرش هایی می بافتند که امروزه بر طبق آن و یا برگرفته از آن سجاده فرش های ماشینی را بافته و در فرش کردن مساجد از آن استفاده می کنند.

مقاله مرتبط: آشنایی با گلیم و انواع آن

 

سجاده علاوه بر اینکه به مثابه ی جای نمازگزار در برابر قبله ی خالق است، مزایای دیگری دارد که در این مقاله به طور کلی و مفصل در مورد سجاده فرش و اثرات آن بر فضا صحبت خواهیم کرد.

 

نماز و عبادت و راز ونیاز با خدا برای هر فرد مسلمان که متوجه خالق توانا و زیبای خود است، امری آرامش بخش و مقدس و قابل توجه است . و در یک جامعه ی اسلامی و حضور افراد در جامعه و نیاز به مکانی برای عبادت معبود ، در لحظات ملکوتی ،احساس می شود و نیاز به محل عبادت افراد ، امروزه در ادارات ، موسسات و مساجد احداث نمازخانه در تمامی این مراکز احساس می شود. و سجاده فرش یک محصول تولیدی بسیار زیبا و جالب توجه است که مورد توجه اکثر کشورهای مسلمان قرار گرفته است.

مقاله مرتبط: فرش ماشینی اکریلیک چیست؟

 

چرا سجاده فرش

به وجود آوردن محیط آرام و زیبا و پاکیزه یکی از مشخصات محل عبادت در تمامی ادیان بوده است. و از آنجایی که دین اسلام به زیبایی و پاکیزگی و آراستگی نماز گزار اهمیت می دهد، استفاده از سجاده فرش و ایجاد صفوف منظم و اراسته میتواند بسیار محیطی زیبا و مناسب برای عبادت را ایجاد کند.

می توان با فرش های معمولی مسجد و حسینیه ها را فرش کرد. اما وقتی شروع به نماز می کنند، صف های درهم و اینکه افراد به صورت در هم ایستاده و صفوف نامنظم را ایجاد می کنند صحنه ی بسیار زشتی به مسجد داده و در صورتی که می توان با استفاده از این نوع از فرش محیطی تاثیر گذار ایجاد کرد.

با رشد صنعت فرش ماشینی و طراحی فرش ، سجاده فرش یا همان فرش سجاده ای برای زیبا سازی اماکن عبادی و مذهبی و مشخص کردن قبله و جایگاه هر نمازگزار به کار می رود.

مقاله مرتبط: شهر فرش

 

انواع سجاده فرش

سجاده فرش با دستگاه های بافت فرش ماشینی بافته می شود. و در شانه و تراکم های مختلف تولید می گردد. در حال حاضر سجاده فرشها با دستگاه های 440 شانه ، 500 شانه، 700 شانه و 1000 شانه با تراکم های خاص و گوناگون بافته می شود. و به راحتی در هر زاویه ای با هر قبله ای قابل نصب است. سجاده فرش امروزه در مساجد و حسینیه ها جایگاه خود را یافته است.

فرش سجاده ای اغلب در طرح های تشریفاتی و محراب دار بافته می شود. چیزی که بیش از همه در میان همه ی شیعیان و اهل سنت مورد استفاده قرار می گیرد، طرح محرابی یا همان سجاده ای است. فرش های سجاده ای به دلیل اینکه فرم خاصی دارند باید در اندازه های خاص بافته شده و اغلب آنها را در رول هایی با عرض یک متر می بافند، ولی به مرور زمان اندازه ی آن 125 سانت بدست آمد و تولید شد و تغییر چندانی نکرد.

 

 

انتخاب و خرید سجاده فرش

بهتر است کسی برای خرید فرش سجاده ای مساجد بانی شود و آن را انتخاب کند که سلیقه ی خوبی داشته باشد.زیرا هم طرح و هم رنگ فرش سجاده ای در زیباتر به نظر رسیدن مسجد و فضا تاثیر دارد. و بهتر است که رنگ سجاده فرش با رنگ کاشی ها و تم مسجد هماهنگ شود. و از رنگ های گرم و اصیل برای فرش ها انتخاب کنید تا چشم نمازگزار را نوازش دهد.

همچنین استفاده از طرح های شلوغ در مساجد کوچک کار غلطی است. زیرا فضا را شلوغ جلوه داده و نشستن طولانی مدت افراد را در محیط مسجد در مراسمات تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است آرامش بصری را از فرد بگیرد.

 

 

خرید سجاده فرش با کیفیت

خرید فرش مسجد با پول مردم و یا پول بیت المال صورت می گیرد. بهتر است که جنس ای انتخاب شود که سالیان سال در محیط پر رفت و آمد مسجد دوام بیاورد و زیبایی خود را از دست ندهد و نیاز به تعویض زود به زود آن نشود. بهترین جنس ای که می توان برای بافت فرش سجاده ای به کار برد، اکریلیک است، اکریلیک قابلیت شست و شو و انعطاف پذیری و پا خوری را دارد. و مقاومت و ماندگاری بالایی دارد.

در مسجد چون رفت و آمد بچه ها نیز وجود دارد، در صورت کثیف شدن فرش مسجد ، به جای اینکه کل فرش را شست و شو دهند با استفاده از سجاده فرش که رول های آن به هم وصل و از هم جدا می شوند می توان کار شست و شوی فرش مسجد را نیز آسان تر کرد.

در صورتی که اگر فرشی در مسجد مرطوب شود و به دلیل سخت بودن جابجایی و شست و شوی آن ، آن را رها کرده و در آفتاب خشک نکنند، باعث از بین رفتن سریع فرش شده و فرش پوسیده شده و خراب خواهد شد.

 

 

نصب فرش سجاده ای

نصب سجاده فرش عبارت است از برش دادن رول های سجاده فرش، سر دوزی فرش ها ، زیگزاگ زدن لبه ی فرش سجاده ای و وصل کردن رول ها به یکدیگر، که بر اساس قبله نصب می شوند. شاید فکر کنید که فرش سجاده ای برای مساجد و حسینیه هایی مناسب است، که قبله ی آن مستقیم و صاف است.اما اشتباه می کنید، فضای مربوط به عبادت شما یا همان نمازخانه و حسینیه تان هر زاویه قبله ای که داشته باشد، میتواند به وسیله ی سجاده فرش مفروش گردد. زیرا این فرش ها نصاب دارد. و با توجه به قبله ی شما ، صفوف سجاده فرش نقش بسته و به دنبال هم نصب می گردد.

 

 

بررسی کیفیت سجاده فرش

سجاده فرش هم مثل سایر فرش ها طرح ها و قیمت های متنوعی دارد. که با توجه به تراکم و جنس فرش قیمت آن تعیین می گردد. اما شما هم می توانید هنگام خرید فرش سجاده ای کارشناس فرش خود بوده و اصل یا فرع آن را تشخیص داده و بررسی کنید.

پشت فرش را از لحاظ کوبیدگی و یکنواختی طرح بررسی کنید.

شانه و تراکم فرش را بررسی کنید تا مطابق مشخصات درج شده در پشت فرش باشد.

رنگ و طرح فرشتان را همیشه در زیر نور طبیعی بررسی کنید.

از یک فروشگاه با ارائه ی ضمانت فرش خود را تهیه کنید. زیرا بررسی رول ها شاید امکان پذیر نباشد، اما شما اگر سجاده فرشی تهیه کنید که مناسب نباشد و در طول رول تفاوت ها و اشتباهاتی داشته باشد، می توانید به واسطه ی ضمانت ارائه شده آن را تعویض و یا به احسنت تبدیل کنید.

طرح سجاده فرش باید قرینه باشد و محیطی منظم را بیافریند. به اشکال متن سجاده فرش دقت کنید. و هر خط یا شاخه ای از طرح تمام شده و نا تمام گذاشته نشده باشد. و طرح ان با معنی و همخوانی لازم را با محیط روحانی داشته باشد.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی