پاک کردن انواع لکه ها از روی فرش( 2)

پاک کردن انواع لکه ها از روی فرش (2)

در مقاله ی قبلی در مورد پاک کردن برخی از لکه ها صحبت شد و در اینجا قصد داریم در ادامه سایر لکه ها و روش از بین بردنشان از روی فرش را به شما بگوییم.

شاید شما خواننده ی محترم فرزند کوچک در منزل دارید و حدس آن سخت نیست که فرش شما ممکن است در معرض لک شدن با بستنی و شکلات و گواش و غیره باشد...

و شما در این مقاله یاد می گیرید که ضمن جلوگیری از لک شدن فرشتان در صورتی که فرش منزل تان با مواد مختلف لک شد به راحتی و با انجام چندین مرحله در منزل فرش تان را از لکه و جای آن پاک کنید.

مقاله مرتبط: نظافت فرش ماشینی در قالیشویی

 

پاک کردن لکه بستنی

اگر روی فرش شما لکه ی بستنی بریزد، اگر زود به آن نرسید ممکن است آب شود و به خورد فرش برود. باید به سرعت در صدد پاک کردن آن بر بیایید.ریخته شدن بستنی روی فرش در عین اینکه باعث تغییر رنگ فرش می شود، باعث ایجاد حالت چسبندگی می شود.اما باید بدانید که پاک کردن لکه ی بستنی اصلا کار سختی نیست.

میتوانید به روش های مختلف این لکه را از روی فرش پاک کنید:

ابتدا به وسیله ی یک قاشق یا کاردک کل بستنی ریخته شده روی فرش را بردارید، سپس اقدام به پاک کردن جای آن کنید. فقط دقت کنید که در جهت خاب فرش قاشق را بکشید، تا به خرد فرش نرود.

سپس با یک دستمال تمیز جای آن را پاک کنید، و به وسیله ی آب یا آب گازدار مرطوب روی محل بکشید تا باقی مانده ی ان از بین برود.

سپس با یک دستمال خشک روی آن بکشید تا کاملا خشک شود.

 

در روشی دیگر نصف قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و یا خمیر ریش را با یک فنجان آب ترکیب کنید و به وسیله ی دستمال تمیز این ترکیب را روی لکه بکشید تا جای ان از بین برود.

این روش برای مواردی است که جای لکه ی بستنی به سختی از بین می رود. نصف قاشق غذاخوری آمونیاک را با یک فنجان آب تهیه نموده و با استفاده از یک اسفنج آن را تمیز کنید.

در نهایت قسمت لک شده را با آب بشویید و بگذارید خشک شود.

مقاله ای دیگر: نظافت فرش ماشینی در منزل به وسیله ی شامپو فرش

 

پاک کردن لکه ی شمع از روی فرش

اگر شمع روشن کردید حواستان باشد که چیزی زیر ان بگذارید تا وقتی آب شد درون ظرف بریزد زیرا اگر قطره ای از ان روی چیزی بریزد پاک کردن ان سخت است.

و ممکن است باعث سوختگی شود. اگر لکه یا قطره ای از شمع روی فرش بریزد باید به وسیله ی یک جسم نوک تیز ان را از روی فرش بردارید و به وسیله ی یک کاغذ روغنی و یا دستمال حوله ای را روی لکه قرار دهید، حال اتو را گرم کنید و روی کاغذ چند بار حرکت دهید این حرارت قطرات را اب کرده و جذب کاغذ می کند.این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود.

مقاله دیگر: عیوب فرش ماشینی (1)

 

پاک کردن آب انار از روی فرش

وقتی اب انار هنگام خوردن انار روی فرش بریزد و فرش شما روشن یا کرم باشد اثر ان روی فرش به وضوح مشخص می شود. پس بهتر است سریع وارد عمل شوید، از ترکیب اب و سرکه ی سفید استفاده کنید و محلولی درست نمایید و روی لکه ها اسپری کنید تا این لکه ها روی فرش نماند. و در صورت نیاز مقداری شامپو فرش را به این محلول اضافه کنید تا به شما در پاک کردن این لکه ها کمک کند.

 

پاک کردن لکه ی جوهر از روی فرش

ابتدا پارچه ای را با کمی حلال جوهر خیس کنید و روی لکه بگذارید و بر دارید تا لکه کمرنگ شود. صبر کنید تا فرش خشک شود. بعد از 15 دقیقه دوباره این کار را تکرار کنید تا لکه پاک شود. پارچه ای دیگر را با اب گرم خیس کنید و محل را تمیز کنید و صبر کنید تا خشک شود.

 

لکه ماژیک روی فرش

لکه ی ماژیک را نیز می توانید به وسیله ی حلال به روش بالا پاک کنید.

 

پاک کردن لکه ادرار حیوانات خانگی از روی فرش با الیاف مصنوعی

شاید برایتان پیش امده باشد که فرزند شما از روی علاقه حیوانی را به خانه شما آورده باشد و یا اینکه مهمان رودربایستی داری داشته باشید که با حیوان خانگی خود وارد منزل شما شود، و این حیوان روی فرش شما ادرار کند میتوانید به روش زیر این لکه را پاک کنید:

پارچه ای را به شوینده ی فرش اغشته کنید و روی جای لکه فشار دهید، 15 دقیقه صبر کنید و سپس با یک پارچه ی دیگر جای آن را پاک کنید. و این کار را ادامه دهید تا لکه کم رنگ شود.

 

پاک کردن گل و گرد و خاک از روی فرش

ابتدا محل را جارو بزنید تا گل ها از روی فرش برداشته شوند، پارچه ای را به ماده ی شوینده اغشته کنید سپس ان را روی فرش بکشید، صبر کنید سپس با یک پارچه ی سفید دیگر ان را خشک کنید.

 

پاک کردن لکه ی شربت از روی فرش

وقتی شربت که یک مایع رنگی و چسبنده است روی فرش شما بریزد شماباید سریعا به وسیله ی یک قاشق ان را از روی فرش پاک کنید سپس به وسیله ی یک اسفنج خیس روی محل لک شده بکشید و چندین بار این عمل را تکرار کنید.

اگر لکه پاک نشد، از محلول الکل و سرکه به نسبت مساوی تقسیم کنید و ان را به وسیله ی یک اسفنج روی لکه بمالید تا پاک شود.

 

پاک کردن شکلات از روی فرش

اگر شکلات کاکائویی روی فرشتان ریخت اگر به ان نرسید ممکن است اب شود و کسی حواسش نباشد و روی ان راه برود و ان را در جاهای مختلف فرش بمالد.

پس سریعا به وسیله ی قاشق به گونه ای که روی فرش پخش نشود ان را بر دارید، سپس به وسیله ی یک محلول در صدد پاک کردن جای ان باشید.

سه لیوان اب یک قاشق وایتکس و یک لیوان سرکه سفید تهیه کنید، و کمی شامپو هم به ان اضافه کنید، و ان قسمت را به وسیله ی محلول شست و شو دهید.

 

روش دیگر این است که :

ابتدا قطعات درشت شکلات را بردارید، سپس قسمت مورد نظر را با اب سرد خیس کنید و صبر کنید کمی نرم شود و سپس ان را از روی فرش پاک کنید.

حال باید جای لکه را با مقداری شامپو تمیز کنید و بگذارید خشک شود.

 

پاک کردن لاک از روی فرش

لاک باید به وسیله ی حلال اش از روی فرش پاک شود.پاک کردن لاک از روی فرش کار دشواری است.

در ادامه برای اینکه لاک را از روی فرش پاک کنید باید یک پارچه ی تمیز و مواد پاک کننده ی لاک و اب در اختیار شما باشد.

ابتدا لاک را اگر نرم است از روی فرش به وسیله ی یک قاشق بردارید. بعد از ان بک دستمال را با ضربه زدن روی ان بزنید و بردارید.

سپس یک محلول پاک کننده ی لاک بدون استون تهیه کرده و فرشتان را با ان پاک کنید زیرا ممکن است استون رنگ فرشتان را از بین ببرد.

 

مواد پاک کننده ی بدون استون به شرح زیر است:

الکل، اب اکسیژنه و شیشه پاک کن

 

نظرات کاربران

کد امنیتی