عيوب فرش ماشيني هنگام خرید فرش ماشینی (1) :

عيوب فرش ماشينی هنگام خرید فرش ماشینی (1):

هنگام خرید فرش ماشینی باید بسیار دقت کنید تا در دام شیادان نیافتید و بتوانید عیوب فرش ماشینی تان را در صورت وجود تشخیص دهید. خرید فرش ماشینی شما (اعم از فرش ماشینی 1000 شانه، فرش ماشینی 1200 شانه یا فرش ماشینی 700 شانه)، ممکن است به صورت اینترنتی باشد یا اینکه، خرید مستقیم فرش از کارخانه، که تفاوت چندانی ندارد. قبل از خرید هرچیز از جمله خرید فرش ماشینی بهتر است علاوه بر زیبایی فرش ماشینی مشخصات فنی فرش از بافنده و یا فروشنده فرش ماشینی سوال و پرسیده شود و در صورت و مشاهده عیوب فرش ماشینی تان آن را به فروشنده اطلاع دهید. قبل از هر گونه توضیحی به شما توصیه می شود فرش ماشینی خود را از فروشگاه ها یا تولید کنندگان معتبر بخرید. معتبر به معنای خرید فرش ماشینی با قیمت بسیار بالا نیست. بلکه خرید فرش ماشینی با شناخت و آگاهی می باشد. اگر شما مشخصات یک فرش ماشینی خوب را تا حدودی بشناسید می توانید صحت و سقم راهنمایی های فروشنده خود را بفهمید. منظور از مشخصات فرش ماشینی، تشخیص حدودی جنس نخ فرش، سلامت ظاهری فرش، و شانه و تراکم صحیح می باشد. که در صورتی که عیوب فرش ماشینی در فرش شما وجود داشته باشد، شما با کمی دقت متوجه آن خواهید.

بسیار ناراحت کننده است که بعد از گشتن و پیدا کردن فرش ماشینی مورد نظر خود، و صرف هزینه برای خرید فرش ماشینی مورد پسند خود، متوجه شویم فرشی که تهیه کرده ایم از کیفیت لازم برخوردار نبوده و عملا پول خود را صرف خربد یک کالای بی کیفیت کرده ایم و فرش ماشینی ما آن فرشی نبوده که با این مشخصات معرفی شده و با این قیمت فروخته شده است!

در این مقاله سعی شده یک فرش سالم از نظر فنی برای شما معرفی شود و عیوب فرش ماشینی به صورت موردی برای شما ذکر گردد.

نكاتی در رابطه با عيوب فرش ماشینی که در هنگام بافت فرش ماشينی ایجاد میگردد:

1- دو رنگی:

یکی از عیوب فرش ماشینی دو رنگی در فرش ماشینی است که: به علت اينكه از لات های مختلف الياف استفاده می گردد و مثل پيچی هر لات متفاوت بوده، بنابراين ممکن است رنگ های يكسان دو لات با يكديگر اختلاف داشته باشد و درهنگام جايگزين كردن بوبين ها در قفسه بايستی سعی شود كه از همان لات قبلی استفاده گردد و در صورت عدم رعايت اين مسئله امكان به وجود آمدن اين عيب زياد می گردد.

2- مخلوط پشم و اكريليک (BCF):

گاهی در کارخانه هم تالس پشم  و هم قال  اكريليك توليد می گردد. بنابراين امكان دارد در يک سالن يک ماشين با اكريليک كار كند و ماشين مجاور با پشم و در صورت عدم توجه كارگر در استفاده از الياف مصرفی، باعث ايجاد اين قبیل عيوب فرش ماشینی گردد.

3- كم خابی:

اين عيب ها همان طوری كه از اسم آن مشخص است مربوط به كم بودن ارتفاع پايل قالی هاست. اين عيب باعث كاهش درجه قالی گشته و ممكن است عیوب فرش ماشینی از این گروه، به علت موارد زير به وجود آيد:

الف) در صورتی كه يكی از قالی های توليدی دارای ارتفاع خاب كمتری نسبت به قالي ديگر باشد، اين عيب مربوط به تنظيم تيغه جدا كننده دو قالی است كه از بين فاصله دو ميز بالايی و پايينی كه قالی ها بين آن قرار دارند و تيغه از بين فاصله عبور مي كند، مي باشد.

ب) در صورتی كه دو قالی دارای ارتفاع خاب كمی باشند، اين عيب مربوط به كم بودن فاصله بين دو ميز می باشد و اين عيب ممكن است در اثر اشتباه گذاردن اكستنترهای تشكيل دهنده قالي نيز باشد.

برخی از عیوب فرش ماشینی نیاز به تخصص دارد، که در کل باید ذکر شود اگر مشاهده کردید که ظاهر فرشتان کمی با آنچه که حس می کنید باید باشد متفاوت بود یعنی فرش تان دارای یکی از عیوب فرش ماشینی است که شاید شما قادر به تفکیک آن و مشاهده ی آن نباشید.

۴- ناهمواری:

اين عيب بدين صورت است كه در سطح قالی ارتفاع پايل های متفاوتی را مشاهده مي كنيم. اگر اين عيب در عرض قالی مشاهده شود(برای چندين پود متوالي)، مربوط به سيستم باز كننده نخ تار قالی هاست كه اين مسئله باعث نايكنواخت باز شدن نخ تار گشته كه در صورت باز شدن بيش از حد باعث ارتفاع زياد پايل در آن رج هاي مربوط در صورت باز نشدن نخ تار باعث كم شدن ارتفاع پايل در آن رج ها مي گردد. اگر اين عيب در طول قالی مشاهده شود، مربوط به كشش نخ خاب از قفسه می باشد. اين مسئله در مورد بوبين هايی كه در انتهای قفسه چيده مي شوند، بيشتر اتفاق می افتد. البته لازم به ذكر است جهت كاهش اين عيب قفسه از جلو (عقب ماشين) به عقب برگردد و در صورت ماندن قفسه، قسمت های انتهايی آن خالي باشد. این مورد یکی از موارد پر بازدید عیوب فرش ماشینی است، که در هنگام خرید فرش ماشینی بهتر است که مد نظر قرار دهید.

5- خرابی تيغ:

اين عيب در صورتی كه سنگ تيز كن تيغ از بين رفته يا احتمالاً در اثر موارد ديگر مانند افتادن اجسام سخت و فلزی در مسير تيغ باعث زدگی سطح تيغ گشته و بدين صورت تيغ نتواند برش كامل نخ های خاب را داشته باشد و از آنجايی كه دو سنگ تيزكن تيغ در دو طرف ماشينی قرار دارد اين مورد یکی از مواردی است که کمتر در رده عیوب فرش ماشینی در خط تولید اتفاق میافتد.

6- خاب كندگی:

اين عيب در اثر سفت شدن نخ خاب در قفسه به وجود می آيد.

7- دو پودی:

اين عيب در صورتی كه نخ پود در وسط قالی پاره گردد و كارگر از بيرون آوردن نخ باقيمانده خودداری كند و نخ پود جديد نيز دوباره از همان طرفی كه ماكو حركت كرده بود گذاشته شود، دو پود در مجاور يكديگر قرار می گيرد و برای تشخیص این مورد از عیوب فرش ماشینی باید پشت فرش را مورد بررسی قرار دهید تا شاهد نظم بافت یا عدم آن در پشت فرش ماشینی گردید.

8- روده شدن پود پشت قالی:

اين عيب در اثر گره های نايكنواخت و كلفت روی نخ پود يا پرزدار شدن و در هم گره خوردن نخ پود به وجود می آيد كه به صورت برجسته در پشت قالی مشاهده می گردد و باعث كاهش درجه نمی گردد.

9- پارگی و اشتباه طراحی چله:

به این مورد از عیوب فرش ماشینی دقت بیشتری کنید. زیرا در صورتی که نخ ها کیفیت و استحکام لازم را نداشته باشند در حین بافت پاره شده و فرش ماشینی شما یکنواختی بافت را نخواهد داشت. اين عيب توسط پاره شدن در ماشين و عدم مشاهده كارگر يا اين كه در موقع نخ كشی چله از وردها طراحی نخ را به اشتباه از ميل ميلیک مربوط به خودش عبور نداده و اشتباهاً از ميل ميلک مجاور عبور داده شود، به وجود می آيد. در هر صورت تالس در آن قسمتی كه نخ چله ندارد، سست می باشد كه اين در رفوگری رفع، و باعث كاهش درجه قالی می گردد، و در صورتی كه بيش از يک نخ چله باشد، مجبور به ضايعات نمودن آن قالی می شوند.

10- پارگی و اشتباه طراحی نخ خاب:

در صورت پاره شدن نخ خاب در قفسه و يا خالی شدن بوبين مربوط در قفسه باعث خالی نمودن خاب قسمتی از قالی كه توسط اين نخ تشكيل می گردد، می شود و بدين صورت در رديف اين نخ خاب در جاهايی كه بايستی اين نخ بافت رود، خالی خواهد بود. همچنين ممكن است در هنگام عبور دادن نخ های خاب از هارنيش، طراح به اشتباه نخ كشی كند و در اين صورت نقشه قالی به هم خورده و تداخل رنگ در نقشه نيز خواهيم داشت. بدين صورت در يک زمينه مربوط به رنگ مشخص رنگ ديگری يافت مي گردد و شما این مورد از عیوب فرش ماشینی را در صورت وجود میتوانید با یک نگاه دقیق در سطح فرش ماشینی در نور مناسب تشخیص دهید.

11- خرابی شانه:

اين مورد از عیوب فرش ماشینی به خاطر مشکلات فنی ایجاد شده در دستگاه بافت فرش ماشینی است. این عيب ممكن است در اثر كار زياد شانه و مستهلک شدن آن و شكستگی بعضی از دندانه های شانه در موقع دفتين زدن؛ باعث ايجاد تراكم مورد نظر نشده ‌و بدين صورت باعث كاهش تراكم پودی و افزايش طول قالی گردد كه در صورت بيش از حد بودن، باعث كاهش درجه قالی مي گردد. يا بخاطر شکستگی شانه، تعداد زيادی نخ از يك دندانه عبور نموده و در اثر درگيری و گره خوردگی باعث پارگی نخ های تار خاب گردد.

12- ريختگی و خرابی ژاكارد:

ريختگی ژاكارد مربوط به خرابی ميله فرمان عمود (قلاب ها)می باشد. بدين صورت که در موقع حركت بالابرها به آنها متصل نشده و در پايين مي مانند و بدين صورت نخ خاب نيز در پايين مانده و باعث كچلی در سطح قالی می گردد، و يا به علت عدم رعايت Timing بدين صورت كه تنظيم زمانی بين ژاكارد، دفتين و پرتاب ماكو به خورده باشد. برای رفع و عدم به وجود آمدن اين مورد ازعیوب فرش ماشینی بايستی علاوه بر تنظيم ژاكارد از نظر زمانی و مكانی، تمامی قلاب ها نيز بازرسی گردد و در صورت شكستگی در بعضی از آنها تعويض گردد.

13- حوله بافت و گير كردن كارت:

بدين صورت است كه بافت قالی ثابت و نقشه تكرار می شود كه اين ممكن است علت مكانيكی داشته باشد و بدين صورت است كه سيلندر تعويض كارت به علل مختلفی حركت نكند و هميشه يک كارت ثابت روی سيلندر فرمان قرار داشته و بافت انجام می شود و يا ممكن است در قسمت طراحی اشتباهاً چند كارت از يک نوع را به طور متوالی دوخت نمايند و اين كارت ها دارای طرح بافت يكسان میباشد.

14- به هم ريختگی نقشه:

بدين صورت كه نقشه روی قالی به وضوح مشاهده نشده و تداخل رنگ ها را داشته باشيم، اين عيب به علت اشتباه در خواندن نقشه و پانچ آن روی ماشين پانچ باشد. این مورد از عیوب فرش ماشینی نیز یکی از موارد واضح در فرش می باشد.

15- ناهماهنگ شدن كارت ها:

اين عيب در موقعی كه يک سری كامل از نقشه يک تالس آماده شده، امكان دارد اشتباهاً كارت ها شماره زده شده باشند كه در انتهای كار به يكديگر دوخته شوند كه نتيجتاً باعث اشتباه در نقشه باشد.

عیوب فرش ماشینی در مقاله دوم ادامه دارد .....

نظرات کاربران

کد امنیتی

  • مطلب خیلی خوبی بود... چیزای زیادی یاد گرفتم... ممنون میشیم باز هم از مطالب مفید برامون قرار بدید. با تشکر

  • تشکر از شما و توجه شما. بله حتما... مدرن فرش به صورت هفتگی چندین مطلب مفید در سایت بارگزاری می کند که با دنبال کردن وب سایت می توانید مطالب را نیز دنبال کنید.

  • سلام متشکرازاطلاعات،مفیده شما