معیارهای انتخاب فرش ماشینی خوب

معیارهای انتخاب فرش ماشینی خوب

برای اینکه منزل تان محل مناسبی برای آرامش شما گردد، باید در مورد وسایلی که در آن به کار می برید حساسیت و دقت به خرج دهید. برای فراهم کردن یک منزل و مکانی برای زندگی و استراحت و آرامش وسایل زیادی نیاز است. که تهیه و خرید هر کدام دنیای مخصوص به خود را دارد. از جمله وسایل چوبی منزل مثل مبلمان و غیره، فرش و کف پوش منزل، وسایل برقی آشپزخانه، و وسایل زینتی و ...

که گردآوری اطلاعات در مورد سایر وسایل در تخصص ما نیست، اما برای کسب اطلاعات در مورد کف پوش منزل تان با ما همراه باشید.

مقاله مرتبط: انتخاب کف پوش مناسب برای منزل

 

خرید فرش

برای خرید فرش شما باید ابتدا به سبک زندگی و عادت های روزمره و میزان رفت و آمد، سلیقه ی فردی و سطح مالی خانواده تان دقت کنید. البته اینها ویژگی هایی است که ظاهر امر را انتخاب و ایجاد می کند.

اما خرید فرش خوب معیارهایی دارد که در ادامه به تفکیک در خصوص ویژگی ها و معیارهای مختلف که هنگام خرید فرش باید رعایت شود صحبت می شود.

به طور کلی باید به این نکته توجه کنید که انتخاب کفپوش مناسب برای خانه یکی از اصلی ترین نکاتی است که باید رعایت شود.زیرا اگر کف پوش شما، نرم و گرم باشد آرامش و راحتی هنگام راه رفتن بر روی آن از پا به کل بدن انتقال می یابد.

 

در زیر با اصلی ترین معیارهای فرش خوب آشنا گردید.

مقاله مرتبط: کفپوش تیره انتخاب کنیم یا روشن؟

 

 

عمر فرش ماشینی

عمر فرش ماشینی در اثر عوامل مختلفی تعیین می شود و شما باید به عمر فرش انتخابی تان توجه داشته باشید. مهمترین عاملی که طول عمر فرش ماشینی را مشخص می کند، جنس فرش ماشینی است. جنس فرش ماشینی در واقع جنس نخ تار، پود و نخ خاب فرش است.

بهترین جنس فرش ماشینی اکریلیک و پشم است. این جنس نخ تا مدت طولانی و حتی تا بیش از 300 سال قابل نگهداری هستند. برخی از الیاف هستند که عمر کمتری دارند، که فرش های پلی استر و پلی پروپلین از این دست هستند.

اگر محلی که میخواهید برای آن فرش تهیه کنید، پر رفت وآمد است، بهتر است از فرش هایی خریداری کنید که قابلیت پاخوردن بالایی داشته باشد.

همچنین اگر فرش شما عملیات هیت ست روی آن انجام گرفته باشد، این عمل در افزایش عمر و دوام فرش ماشینی بسیار تاثیر گذار است.

 

شانه و تراکم فرش ماشینی

اینکه شانه و تراکم فرش شما چقدر باشد در مواردی فرش ماشینی تان دچار تغییر میشود. و این به شما بستگی دارد هدف تان از خرید فرش چه باشد. اگر قیمت فرش برایتان مهم است، شانه و تراکم پایین تر انتخاب کنید. اما اگر ظرافت و دقت نقشه اهمیت دارد بهتر است که فرش های دستباف گونه یعنی فرش های با تراکم بالای 1000 خریداری نمایید.

هر چه شانه و تراکم فرش تان بالاتر می رود تعداد گره های به کار رفته در هر متر مربع فرش بالاتر رفته و فرش ریز بافت تر می شود.برای اینکه تعداد گره بیشتری در فرش بافته شود فرش باید محکم تر و نازک تر و ظریف تر باشد. به همین دلیل فرش متراکم تر و فشرده تر می شود و این تراکم ریشه سبب دوام و پیوستگی فرش در طول زمان می شود.

اما انتخاب با شماست که فرشی با ضخامت بالا بخواهید یا اینکه فرشی بخواهید که، نقشه آن واضح تر و با جزییات بیشتری نمود داشته باشد.

فرش های رایج در بازار فرش های 700 شانه، 1000 شانه و 1200 شانه هستند که به ترتیب قیمت آنها افزایش می یابد.

 

رنگ فرش ماشینی

معیار مهم دیگر رنگ فرش تان است که باید در منزل شما نقش خوب و آرامش بخشی را ایفا کند. منظور از اینکه ارامش بخش باشد این است که در هماهنگی با سایر وسایل منزل باشد و از نظر فنی، فرش شما باید رنگی داشته باشد که تثبیت شده باشد و رنگ پس ندهد.

رنگ فرش ماشینی از جهات مختلف قابل توجه است، ابتدا اینکه فرش های روشن در مکان های کم رفت و آمد منزل باید انتخاب شود. و جاهایی که رفت و آمد و نشست و برخاست، زیاد تر است بهتر است که از رنگ های تیره استفاده شود.

 

از جهت دیگر فرش های روشن فضا را بزرگتر نشان می دهد و فرش های زمینه ی تیره در منزل فضا را پرتر و دنج تر و صمیمی تر نشان می دهد.

 

طرح فرش ماشینی

طرح های فرش ماشینی بسیار متنوع است، برخی از نقشه ها پر تراکم و برخی دیگر نقشه های خلوت دارد. برخی نقشه ها سنتی برخی مدرن و برخی کلاسیک هستند.

باید متناسب با سبک منزل تان طرح فرشتان را انتخاب کنید. زیرا اگر سبک فرشتان با فضا جور در نیاید از خریدتان پشیمان خواهید شد.

بهتر است بدانید که فرش های بدون ترنج و مرکز، برای بزرگتر جلوه دادن فضا مناسب ترند. و فرش های افشان و خشتی از این دست فرش ها هستند. فرش هایی که طرح های شلوغ دارند باعث می شوند که فضای منزل کوچکتر دیده شود.

فرش های ماشینی که طرح شان شبیه طرح های سنتی و فرش های دستباف است، به شکل های جدید تر و خلاقانه تر بافته می شوند. که به این دست از فرش ها فرش های مدرن گویند.

فرش هایی که پرزهای بلند نیز دارند فرش های مدرن گفته می شوند و توصیه میشود که از این فرش ها برای جاهای پر رفت و آمد استفاده نکنید. زیرا در اثر رفت و امد زود از بین می روند.هم چنین به دلیل پرزهای بلندشان الودگی را بیشتر به خودشان جذب می کنند.

فرش های پرزبلند و شگی را برای اتاق خواب تان که کم رفت وامد است تهیه کنید .

 

تولیدکنندگان فرش ماشینی

فرش ماشینی در برند های مختلف تولید میشوند. و شما باید قبل از هر چیز بدانید که از کدام برند خرید خود را انجام دهید. زیرا برند ها در واقع اعتبار شرکت تولید کننده هستند. و اگر به واسطه ی ارائه ی محصولات با کیفیت معروف شده باشند بهترین محل برای خرید شما خواهند بود.

فرش با کیفیت همانطور که گفته شد خصوصیاتی دارد که تشخیص ان با شماست که انتخاب کنید، چه نوع فرشی با چه ویژگی هایی بخواهید خریداری کنید.

معیار هایی که فرش باید در قالب ان بررسی شود، خدمت شما عرض شد.

 

لیستی از نکات لازم هنگام خرید فرش

1- هنگام خرید فرش مشخص کنید که این فرش باید کدام قسمت از منزل شما را بپوشاند و ابعاد ان باید به چه مقدار باشد؟

به این معنا که شما دوست دارید کل مساحت اتاق شما با فرش پوشیده شود یا اینکه مایلید که فرش تان با دیوار فاصله داشته باشد و کناره های ان خالی باشد.

امروزه فرش ها به گونه ی دوم در منزل و فضا به کار می رود. زیرا زیباتر است.

 

2- فرشتان را در نور طبیعی بررسی کنید که تمام طول فرش دارای رنگ یکسان باشد.

3- پرز فرش باید درخشان نرم و انعطاف پذیر باشد. با دست کشیدن روی فرش اگر پرزهای ان از جنس اکریلیک باشد، پرزهای فرش به صورت دانه دانه از زیر دست شما رد میشود و اگر غیر از ان باشد حالتی چسبناک دارد که دست شما به راحتی از روی ان عبور نمیکند.

4- با بررسی پشت فرش گره های ان را میتوانید در عرض و طول بشمارید و به این طریق صحت اطلاعات شانه و تراکم برایتان مشخص می شود.

شانه به تعداد گره های بافته شده در یک متر از راستای عرضی فرش و تراکم به تعداد گره های بافته شده در یک متر راستای طولی فرش گویند.

5- طرح و نقشه ی فرش را بررسی کنید که زدگی و تکرارشدگی نداشته باشد.

6- از تجارتخانه های معتبر فرش تان را سفارش دهید.

 

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی