چرخه رنگ و ترکیب رنگ ها

چرخه رنگ و ترکیب رنگ ها

چرخه رنگ در اکثر موارد کاربرد دارد، از ست کردن لباس گرفته تا استفاده از آن در بازار کار، تولید برند های تجاری، و دکوراسیون. شما حتی برای خرید فرش نیز باید به رنگ های وسایل خانه دقت کنید تا فرشی مناسب تهیه کنید. به وسیله ی رنگ ها می توان جذابیت ایجاد کرد و برای این کار باید بدانید که چگونه باید با آن ها کار کنید. یکی از روش های رسیدن به یک ترکیب رنگ زیبا، ایجاد هارمونی به وسیله ی رنگ هاست که برای این کار باید درباره چرخه رنگ اطلاعاتی داشته باشید. چرخه رنگ دارای چهار طیف رنگی است که در ادامه در مورد آن و رنگ هایی که می سازد صحبت خواهد شد.

مقاله مرتبط: ترکیب رنگ چه تاثیری در زیبایی منزل دارد؟

رنگ های اصلی

در دایره ی چرخه رنگ ها سه رنگ وجود دارد که از هیچ رنگی به وجود نیامده اند و خالص ترین رنگ ها هستند. زرد، قرمز و آبی از جمله این رنگ ها هستند. این رنگ ها اصلی هستند و رنگ های دیگر در طبیعت از ترکیب این سه رنگ تشکیل شده اند.

مقاله مرتبط: سبک های مختلف چیدمان در منزل 


رنگ های ثانویه

رنگ های اصلی می توانند دو به دو یا سه به سه با هم ترکیب شوند و رنگ های متفاوت را بسازند. اما اگر دو رنگ اصلی به مقدار مساوی با هم تقسیم شوند، رنگ های ثانویه به وجود می آیند. پس به تعریف بهتر، از مخلوط کردن دو رنگ به میزان و نسبت مساوی، رنگ های ثانویه به وجود می آیند. رنگ های ثانویه، نارنجی، سبز و بنفش می باشند،که جایگاه این رنگ ها بین دو رنگ اصلی قرار دارد.

  • از ترکیب قرمز و آبی، بنفش حاصل می شود.
  • از ترکیب رنگ آبی و زرد، سبز به وجود می آید.
  • و از ترکیب قرمز و زرد، نارنجی به وجود می آید.

رنگ های ترکیبی

رنگ هایی که در اثر ترکیب رنگ های در جه یک و درجه دو به وجود می آیند رنگ های درجه سه نامیده می شوند. رنگ های ثانویه و رنگ های اصلی وقتی دو به دو با هم ترکیب می شوند رنگ های درجه ی سوم را به وجود می آورند و جایگاه آن ها بین دو رنگی است که آن را به وجود آورده است. از ترکیب این دو رنگ شش رنگ به وجود می آید که در مجموع تا به این مرحله ما دوازده رنگ خواهیم داشت. زرد نارنجی - از ترکیب زرد و نارنجی به وجود می آید.

  • نارنجی قرمز – از ترکیب نارنجی با قرمز
  • قرمز بنفش – از ترکیب قرمز با بنفش
  • بنفش آبی – از ترکیب بنفش با آبی
  • آبی سبز – از ترکیب آبی با سبز
  • سبز زرد – از ترکیب سبز با زرد

نکته ای که باید به آن دقت کرد این است که، به نسبت ترکیب رنگ ها باید دقت کرد. اگر به نسبت مساوی ترکیب گردند، یک رنگ خاص و اگر با نسبت های متغیر و غالب بودن یک رنگ بر دیگری ترکیب شوند رنگ های با تنالیته متفاوت به دست می آید.

رنگ های مکمل

هر یک از رنگ های ثانویه مکمل رنگ های اصلی هستند. به گونه ای که این رنگ ها هم نشینی خوبی با هم دارند و یکدیگر را کامل می کنند. این گونه رنگ ها از نظر جایگاه در چرخه رنگ روبروی هم قرار می گیرند. از ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه، رنگ خاکستری به دست می آید که رنگیست خنثی. و اگر دو رنگ مکمل در کنار هم قرار بگیرند باعث درخشش بیشتر می شوند، که در طبیعت این هماهنگی را می توان به وفور مشاهده کرد.

رنگ های مکمل عبارتند از:

  • نارنجی و آبی
  • بنفش و زرد
  • قرمز و سبز

 

رنگ های مشابه

به رنگ هایی مشابه گویند که در چرخه رنگ در کنار هم قرار دارند و هماهنگی و هارمونی خوبی را پدید می آورند. برای مثال رنگ زرد را در نظر میگیریم، این رنگ طیف زیبایی از رنگ های گرم را به وجود می آورد و در نهایت به رنگ قرمز می رسد.

رنگ های فعال و غیر فعال

در چرخه رنگ، رنگ هایی وجود دارند که به آن ها اصطلاحا گرم و سرد می گویند. رنگ های فعال رنگ های گرم و هیجان انگیزند و رنگ های غیرفعال رنگ های سرد می باشند. مثلا رنگ های قرمز، نارنجی و زرد، رنگ های گرم و رنگ های سبز، آبی و بنفش رنگ های سرد می باشند. ویژگی رنگ های گرم، شور ، حرارت و انعطاف پذیری است و رنگ های غیر فعال و سرد، آرامش بخشی بر افراد است. رنگ های غیرفعال کمرنگ تر و خنثی تر از رنگ های گرم هستند به گونه ای رنگ های سنگین هستند که این سنگینی افکار و فشار عصبی را در افراد می خواباند و رنگ های تند و هیجان انگیز افکار و احساسات را در آدمی برمی انگیزاند.

روابط بین رنگ ها

بین رنگ ها رابطه ای وجود دارد که می توان آنها را توضیح داد. رنگ ها را می توان در یک چرخه و یا در یک مثلث رنگ نمایش داد. توصیف این مثلث به این گونه است که اگر یک مثلث در نظر بگیریم، گوشه های این مثلث محل قرار گیری رنگ های اصلی است و اگر یک مثلث در دل این مثلث بکشیم و گوشه های این مثلث در وسط اضلاع این مثلث قرار بگیرد، گوشه ها محل قرار گیری رنگ های ثانویه می شود. که در نهایت در بین گوشه ی مثلث اصلی و مثلث ثانوی رنگ های درجه سه قرار می گیرند.

چرخه رنگ پرینتر ها

در مثلث رنگ ها نوع دیگری از چرخه وجود دارد که برای پرینتر ها استفاده می شود. افرادی که کار چاپ و طراحی انجام می دهند بهترین نتایج را از این چرخه می گیرند. در این مثلث ترکیب رنگ ها به گونه ای است که به جای آبی پررنگ از آبی فیروزه ای استفاده می شود و رنگ ها به گونه ای خاص تر ترکیب می شوند.

چرخ رنگ گوته

این مثلث رنگ به گونه ای است که رنگ های ثانویه آن محل قرار گیری رنگ خاکستری که یک رنگ خنثی است می باشد. رنگ های خنثی همانطور که گفته شد از ترکیب رنگ های ثانویه و اصلی به وجود می آیند که دارای تناژ بسیار پایین بوده و اصلا در چرخه ی رنگ اصلی وجود ندارند.

اکنون بهتر میدانید که کار با چرخه رنگ به چه صورت است و چه رنگی در کجا و در کنار کدام رنگ میتواند قرار بگیرد. البته رنگ ها علاوه بر هارمونی، معنی و تاثیر هم دارند. اگر بخواهید تاثیر خاصی از آن بگیرید می توانید در مورد آن مطالعه کرده و هر رنگ را با توجه به تاثیری که می خواهید در محیط بگذارد به کار ببرید.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی

  • این که این سایت مطالب کاملی رو در مورد رنگ بندی داره خیلی خوبه ، خداقوت