کپک فرش چیست و چگونه از روی فرش پاک می شود؟

کپک فرش چیست و چگونه از روی فرش پاک می شود؟

ایجاد کپک یا قارچ در روی فرش می تواند باعث ایجاد بوی ناخوشایند در منزل شود و باعث پوسیدگی فرش می شود. مهم تر اینکه باعث بیماری های تنفسی و پوستی می شود و به سلامتی افراد منزل آسیب می زند. در این مقاله تعریفی از کپک، روش های پیشگیری از آن و راه حل هایی برای از بین بردن آن را به شما آموزش می دهیم.

کپک چیست؟

کپک نام دیگر قارچ می باشد که به صورت رشته های چند سلولی رشد می کنند، شکل های متفاوتی دارند و اغلب به رنگ های سفید، خاکستری، قهوه ای و سبز دیده می شوند. کپک ها در فضای مرطوب رشد و نمو پیدا می کنند. کپک بر روی فرش کاملا قابل مشاهده است و رشد قارچ ها در هر مرحله ای که باشد به فرش آسیب می زند و باعث پوسیدگی فرش می شوند.

روش های پیشگیری از کپک نزدن فرش

1- مرتب فرش های زیر مبل یا قسمت های دور از دسترس را بررسی کنید.

2- هر چند وقت یکبار تمام پنجره و درب های اتاق را باز کنید تا جریان هوا مانع کپک زدن فرش شما شود.

3- رطوبت خانه را کنترل کنید و تهویه های پر قدرت استفاده کنید.

4- برای مکان های مرطوب مانند حمام و آشپزخانه فن نصب کنید.

5- بهتر است در مکان هایی که رطوبت در آن بالاست، فرش پهن نکنید.

اگر شما گمان کردید فرشتان کپک زده، باید هر چه سریعتر برای از بین بردن آن اقدام کنید.

مقاله مرتبط: فرش مناسب آشپزخانه

راه کارهای خانگی برای از بین بردن کپک ها

ابتدا تمام پنجره ها و درب های اتاق را باز کنید و اگر تهویه پرقدرت دارید آن را روشن کنید. این کار باعث می شود احتمال میزان تحریک شدگی ریه ها و چشم ها کاهش یابد. اگر اتاق پنجره و یا سیستم تهویه نداشت، پنکه را روشن کنید و سپس فرش را بین 24 الی 48 ساعت در زیر نور خورشید قرار دهید (اگر الیاف فرش به صورت عمیقی آلوده شده باشد زمان بیشتری باید زیر نور خورشید قرار بگیرد). زیرا این کار به از بین بردن قارچ و رطوبت کمک می کند. در مرحله بعد از جوش شیرین کمک بگیرید زیرا این ماده باعث جذب رطوبت و کاهش بو می شود. روی آن قسمتی از فرش که کپک زده جوش شیرین بپاشید و اجازه دهید این ماده یک شب روی فرش بماند. در انتها برای تمیز کردن آن از جارو برقی استفاده کنید.

با تهیه اسپری قارچ از سوپر مارکت ها نیز می توانید قارچ یا کپک فرش را از بین ببرید. حتما قبل از مصرف، بروشور راهنمای استفاده از محصول را با دقت بخوانید و دقت نمایید که محصول خریداری شده مخصوص فرش باشد زیرا اسپری های ضد قارچ که مخصوص تمیز کردن آشپزخانه و یا حمام هستند رنگ فرش را تغییر می دهند. اگر محلول ضد قارچ را پیدا نکردید می توانید از سرکه سفید استفاده کنید برای این کار کافیست سرکه را به آرامی روی فرش اسپری کنید و آن را با یک برس سفت پاک کنید و سپس فرش را با یک دستمال خشک کنید. 

نکته:

  • حتما برای از بین بردن کپک های فرش از دستکش و ماسک استفاده کنید زیرا این مواد سمی بوده و ممکن است به بدن شما جذب و باعث ایجاد بیماری و یا آلرژی شود.
  • بعد از تمیز کردن کپک، حتما فرش را در معرض نور خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود و یا می توانید برای این کار از سشوار کمک بگیرید.
  • از شامپو فرش نیز می توانید برای از بین لکه های باقی مانده از کپک کمک بگیرید.
  • اگر قارچ یا کپک به عمق فرش یا موکت شما نفوذ کرده است، باید آن را به قالشویی بسپارید.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی