اصول انتخاب رنگ دیوار

اصول انتخاب رنگ دیوار

اگر در انتخاب رنگ منزل تان مردد هستید میتوانید این مقاله را بخوانید و در مورد انواع رنگ ها و رنگ های مناسب دیوار بدانید. در بخش اول مقاله در مورد انواع رنگ ها به شما توضیحاتی داده میشود و در بخش دوم در مورد انتخاب رنگ مناسب دیوار اطلاعاتی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

انتخاب نوع رنگ به اندازه ی انتخاب خود رنگ اهمیت دارد. و تاثیر زیادی بر ظاهر خانه می گذارد. مات بودن و یا روغنی و براق بودن دیوارها از جمله این عوامل تاثیر گذار است.

مقاله مرتبط: انتخاب کفپوش تیره یا روشن؟

 

 

 

1- رنگ های پایه آب

اکثر رنگ های موجود در بازار از این نوع هستند، و رنگ های روغنی مصارف دیگری دارند که، بیشتر از انها برای لوازم چوبی، درب منازل، مبلمان و کف زمین استفاده می شود.

شما ممکن است رنگ های پایه آب را بخواهید بر روی دیواری استفاده کنید که قبلا رنگ روغنی داشته است، در این صورت رنگ بر روی دیوار نمی نشیند و برای اینکار باید ابتدا دیوار را بشویید سپس ان را با سمباده ی نرم ساییده و سپس ان را خشک و تمیز نموده و رنگ خود را درست کرده و ان را بر روی دیوار بکشید. دراین صورت است که رنگ جدیدتان روی دیوار پوسته نمی کند.

 

مزیت های رنگ های پایه در آب

این گونه رنگ ها مواد سمی کمی دارد و مواد سمی کمتری انتشار می دهد.

این امکان را دارد که راحت با اب شسته می شود.

این رنگ ها سریعا خشک می شوند .

این رنگ انعطاف پذیری بالایی دارد، زیرا دارای مواد الاستیک است که از ترک خوردن رنگ جلوگیری می کند.

رنگ ان ثبات داشته و تغییر ناپذیری بالایی دارد و رنگ ان تغییر نکرده و کم رنگ نمی گردد و به رنگ دیگر برنمی گردد.

مقاله مرتبط: ترکیب رنگ چه تاثیری در زیبایی منزل دارد؟

 

2- رنگ های روغنی

 

رنگ روغنی

رنگ های روغنی نوعی دیگر از رنگ ها هستند که در برخی جاها استفاده می شوند و یا باید استفاده شوند. شما ممکن است بخواهید سطحی را رنگ امیزی کنید که سطحی صیقلی و صاف و درخشنده به شما بدهد، اما ترجیح می دهید از رنگ های پایه آب استفاده نمایید، در این مواقع است که به شما استفاده از رنگ های آلکیدی و یا انامل پیشنهاد می گردد.

این رنگ ها از نظر ترکیب و ظاهر به رنگ های روغنی شباهت دارند.

 

مزیت های رنگ روغنی

رنگ های روغنی دوام بسیار بالایی دارند.

رنگ های روغنی درخشش بسیاری به سطح رنگ شده میدهد.

وقتی سطحی را با رنگ روغنی رنگ کنید، باعث ایجاد سطحی صاف و صیقلی می شود.

 

 

  • این دو انواع رنگ از نظر ترکیب و ساختار بودند که در ادامه در مورد انواع رنگ ها از نظر میزان درخشندگی و ظاهری به شما توضیح داده میشود .

 

3- رنگ های مات

رنگ هایی هستند که کمترین درخشندگی را دارند، بعد از اینکه روی سطح قرار می گیرند دارای بافت مخملی هستند. اگر دیوار یا سقف تان را با رنگ مات رنگ امیزی کنید ،عیب و نقصهای دیوار تان را می پوشاند.

این رنگ به عنوان رنگی استاندارد برای دیوارها در نظر گرفته می شود که باید گفت این رنگ به سختی تمیز می شود .و سطحی که با این نوع، رنگ امیزی می شود نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

 

4- رنگ پوست تخم مرغی

این رنگ ها درخشش کمتری دارند.

ماندگاری و دوام این نوع رنگ بسیار زیاد است.

این رنگ بیشتر در آشپزخانه ها و سرویس های بهداشتی استفاده می شود.

 

5- رنگ براق و نیمه براق

این رنگ در میان سایر رنگ ها درخشش و صیفل بیشتری دارد.

در مقابل شست وشو دوام بسیاری دارد.

از این رنگ معمولا برای پوشش قرنیز ها و گچ بری ها استفاده می شود، و همچنین دربها را با این نوع رنگ پوشش می دهند، و نکته ای که وجود دارد این است که به دلیل درخشش و وضوحی که این رنگ به سطح میدهد، عیوب و نقص های سطح را بیشتر آشکار می کند.

 

در کل می توان این گونه توصیه کرد که رنگ براق را برای یکی از دیوارهای مهم منزل تان استفاده کنید و بقیه دیوارها را رنگ مات بزنید. رنگ مات آرامش بخش است در صورتی که رنگ های براق، انرژی و شور و هیجان را منتقل می کنند.

 

 

  • حال به سراغ بررسی عواملی می رویم که بر طبق آنها میتوان رنگ دیوار را انتخاب کرد.

مقاله مرتبط: پنج مورد برای تقویت روحیه در دکوراسیون خانه

 

به نور منزل تان توجه کنید

عده ای هستند که به طور کلی به رنگ های تیره علاقمند هستند و عده ای دیگر محیطی پر از نور را می پسندند. اما دسته ای بدون در نظر گرفتن میزان نور طبیعی منزل اقدام به انتخاب رنگ دیوار می کنند بعد از رنگ امیزی و گذر زمان ممکن است از تاثیر رنگ شگفت زده شوند.

اغلب فکر میکنند که رنگ های تیره فضا را جذاب تر و مدرن تر می کند، اما به یک نکته بی توجه اند که نور منزل شان کافی هست یا خیر؟

اگر در یک منزل تاریک رنگ دیوارها را تیره انتخاب کنیم نتیجه بسیار دلگیر خواهد شد و نور و روشنایی منزل تامین نخواهد بود و در دراز مدت ممکن است تحت تاثیر دلگیری منزل تان قرار بگیرید .

 

رنگ های غیر متعارف

عده ای برخی دکوراسیون ها و منازل را در برخی از سریال ها یا فضاهای مجازی می بینند و دوست دارند منزل خودشان را هم فانتزی کنند غافل از اینکه ممکن است این رنگ ها بعد از استفاده از منزل بسیار تند باشد و شما برای هماهنگ کردن دکور منزل تان مجبور شوید تمام وسایل منزل تان را متناسب با این رنگ های تند و جیغ انتخاب کنید که در این صورت زیبایی منزل شما می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد و قرار گرفتن در یک منزل با رنگ های تند و پر انرژی شاید مانع ارامش خاطر ما گردد.

 

رنگ های مد نظرتان را روی دیوار تست کنید

برخی افراد عجول، سریع یک رنگ را انتخاب کرده و ان را در دیوارهای منزل خود استفاده می کنند و از اهمیت تست کردن رنگ روی دیوار غافل هستند. البته باید رنگی را که می خواهیم روی دیوارهایی که نور انها متفاوت است امتحان کنیم. مقداری از دیوار را رنگ کنیم و نتیجه را بررسی کنیم. و اگر به نظر خوب و زیبا بود ان را برای کل دیوارهایی که میخواهیم استفاده کنیم.

 

استفاده بیش از حد از یک رنگ

باید رنگ ها را به صورت مکمل انتخاب کرد البته بایدی وجود ندارد و روش های مختلف ست کردن رنگ ها وجود دارد. ولی منظور این است که باید منطقی پشت انتخاب رنگ ها باشد، نه این درست است که شما هر جایی هر رنگی دلتان می خواهد استفاده کنید، نه این درست است که شما تمام وسایل و دیوار و غیره را به یک رنگ مورد علاقه تان در بیاورید.

ست کردن دیوارها با رنگ لوازم منزل باعث دلزدگی می شود و این زیاده از حد ست بودن جذابیتی ایجاد نمی کند. توصیه می شود از رنگ های تیره و روشن در رنگ امیزی دیوارها استفاده شود.

 

استفاده از رنگ برای روشن کردن فضا

شاید فکر کنید در اتاق هایی که نور کافی ندارند بهتر است از رنگ سفید استفاده کرد تا با سفیدی خود به اتاق روشنی ببخشد. باید بگویم استفاده از رنگ سفید در مکان هایی  که نور کافی دارند باعث درخشندگی و زیبایی فضا می شود، در حالی که اگر رنگ سفید را در فضایی که نور کافی ندارد استفاده کنیم، سبب دلمردگی میشود و ظاهری زشت در فضای منزل ایجاد می کند.

بهتر است که از رنگی غیر از رنگ سفید برای اتاق هایی استفاده کنید که نور کافی ندارند.

در ضمن لازم به ذکر است که اگر دیوار شما در طول روز سایه های زیادی دارد بهتر است برای رنگ امیزی این دیوارها از رنگ های روشن استفاده کنید .

 

رنگ کف پوش و رنگ دیوار

رنگ کف پوش تاثیر بسیاری بر چگونه به نظر رسیدن رنگ دیوار دارد. برای اینکه رنگ ها به صورت هماهنگ به نظر برسد، باید در هنگام انتخاب رنگ کف پوش و یا دیوار به هماهنگی بین این دو توجه داشته باشید .و نکته ای که در دکوراسیون وجود دارد این است که، رنگ ها در منزل باید از پایین به بالا، تیره به روشن باشد.

 

 

تقسیم فضاهای خانه به وسیله ی رنگ

شما برای مجزا کردن فضاهای مختلف یک اتاق یکدست و یک سطح می توانید رنگ دیوارها را متفاوت در نظر بگیرید. این نکته این اجازه را به شما نمیدهد که شما دیوارهای منزل تان را به رنگ های متنوع در بیاورید بلکه این موضوع را مطرح می کند که شما میتوانید، دو دیوار که به وسیله ی المان های معماری از هم جدا شده اند را به دو رنگ هماهنگ و ملایم رنگ امیزی کنید یا از کاغذ دیواری با طرحی متفاوت در کنار دیوارهای یکدست استفاده نمایید. تا دو فضای منطقی و زیبا را در خانه تان فراهم آورید.

و نکته ی دیگر اینکه یک رنگ را تنها به این خاطر که مد روز است، برای دیوارهای خود انتخاب نکنید.

 

انتخاب رنگ های خنثی برای دیوار

رنگ های خنثی برای اکثر دکوراسیون ها مناسب هستند. اما اگر شما از ترس تغییر دکوراسیون دیوارهای تان را به رنگ خنثی در می اورید که مبادا با تغییر دکور منزل تان متحمل هزینه ی مازاد نشوید، توصیه می شود که رنگ دیوارتان را به رنگ مناسب بادکور موجودتان انتخاب کنید تا روزهای زندگی تان را در یک فضای شاد و دنج و زیبا و البته حساب شده بگذرانید.

 

پایان

نظرات کاربران

کد امنیتی