پنج مورد برای تقویت روحیه در دکوراسیون خانه

پنج مورد برای تقویت روحیه در دکوراسیون خانه

تا بحال چیزی به نام روانشناسی معماری شنیده اید ؟ممکن است در ابتدا این کلمه پیچیده و غیر ممکن به نظر برسد .اما روش اجرای ان بسیار ساده است .تمام انچه روانشناسی معماری انجام میدهد این است که باعث بهبود واکنش افراد نسبت به محیط اطرافشان شود .

مقاله مرتبط : ترکیب رنگ چه تاثیری در زیبایی منزل دارد؟ 

 

 

محیطی که ما در ان زندگی می کنیم هم از خلق و خوی ما تاثیر می گیرد و هم اینکه بر خلق و خوی ما تاثیر می گذارد .شاید ما اگر قرار باشد محیط اطرافمان را بچینیم طبق معمول و روالی که گذشتگان ما مادر و مادربزرگمان منزل شان را می چیده اند ، با اندکی تغییر و با یکسری وسایل جدیدتر بچینیم .اما هستند دکورهایی که طبق اصول خاصی چیده می شوند و تاثیر روانی خوبی بر ما میگذارند به گونه ای که در برخی مکان ها احساس می کنیم که ان مکان بر ما اثر مثبتی می گذارد و برخی دیگر از مکان ها هستند که انقدر نامتقارن و نامتعادل چیده شده اند که ادم احساس میکند ، دوست دارد دست به کار شود و ان محیط را تغییر دهد و وسایل را در سر جای درست خودشان بچیند .

به طور کلی و طبق روانشناسی معماری ما میتوانیم در محلی زندگی کنیم که از ان محیط انرژیهای مثبت دریافت کنیم .

مقاله مرتبط : کف پوش تیره انتخاب کنیم یا روشن ؟

 

 

اصلاحات در دکوراسیون

انجام برخی اصلاحات در دکوراسیون تان به شما اجازه خواهد داد که فضایی ایده ال خلق کنید .

 

1- نورپردازی منزل

با تغییر نورپردازی منزل تان حال و هوای ان را تغییر می دهید و میتوانید ادراک خود را بهبود بخشید .بدن هر کس ساعت بیولوژیکی دارد که اگر بهم بخورد باعث اختلال خلق و خو و رفتار می شود. منظور از بهم ریختن ساعت بیولوژیکی بدن این است که شب که بدن احتیاج به تاریکی و شب دارد ، با نور مصنوعی یا همان چراغ های پرنور بدن را سراسر در روز قرار دهیم .

در نتیجه توصیه می شود هنگام شب که نیازتان به روشنی و کار تمام می شود ، نور های زننده ی منزل تان را حذف کنید و نور هایتان را کم کنید .اگر منزل تان به گونه ای باشد که با نورپردازی شب را برایتان به سان شب مانند سازی کند میتوانید خواب بهتری داشته باشید .

و زمانی که بدنتان اسوده باشد صبح مسلما بهتر و پرانرژی تر از خواب بیدار خواهید شد .هم چنین به شما توصیه می شود که لوازمی مثل تلویزیون و کامپیوتر را از اتاق خواب خارج کنید .

 

 

2- استفاده از لوازم با اشکال هندسی متفاوت

با استفاده از لوازم و مبلمانی که زاویه ای گرد دارند ، قدرت یادگیری و حافظه ی خود را تقویت کنید .بر اساس مطالعاتی که در دانشگاه هاروارد انجام شده است .وجود اجسام و لوازم نوک تیز در محیط باعث این می شود که افراد حس تهدید داشته باشند .و حس خطر را به انسان منتقل می کند.و باعث ایجاد حس منفی به افراد می شود .

هم چنین دکوراسیون با زوایای گرد فعالیت مغزی افراد را بهبود بخشیده و باعث حس ارامش می شود .فقط روی لوازم اصلی خانه که بیشتر در معرض دید هستند ، تمرکز کنید .مثلا اگر مبلی با زوایای تند دارید میتوانید بر روی انها چند کوسن گرد قرار دهید .یا اینکه بر روی میز ناهار خوری مستطیل شکل می توانید از گلدان های گرد استفاده کنید .تا تعادل را در منزل تان برقرار کنید .

 

 

3- دور انداختن وسایل بیهوده 

حدس و گمان و تصمیم گیری ذهن را خسته می کند .برای اینکه حدس و گمان را کنار بگذارید و تصمیم گیری را برای خودتان راحت کنید ، میتوانید یک سطل اشغال را کنار درب منزل قرار دهید و مرسوله های پستی را به محض دریافت درون ان بیاندازید.به جای اینکه بخواهید یک جایی را برای ان درنظر بگیرید ، که اطرافتان را ازمجله ها و روزنامه های تبلیغاتی پر کرده وسپس اقدام به دور انداختن ان کنید .

یا اینکه یک برنامه ریزی هفتگی برای تمیز کردن منزل تان در نظر بگیرید تا مجبور نشوید ، با حجمی عظیم از وسایل درهم برهم روبرو شوید .و ان را به زمان های بعد موکول کنید و از قرار گرفتن در فشار ذهنی ناشی از تمیز کاری در امان بمانید .

 

 

4-آوردن طبیعت به منزل

گلها و گیاهان را در منزل تان فراموش نکنید .حسی که در یک جنگل دارید ، یا از تماشای تصویر یک قطعه از طبیعت در شما ایجاد می شود را به یاد بیاورید .و سعی کنید که در منزل تان فضای سبز ایجاد کنید یا حداقل از سبزی گل و گیاهان در قسمتی از خانه خودتان را بهره مند کنید .

با استفاده از گلها و گیاهان طبیعی احساس شادی و هیجان را در خود تقویت کنید .انسان ذاتا اهل طبیعت است و تحقیقات نشان داده است که گیاهان یا حتی تصویر انها استرس را کاهش و سطح تمرکز را افزایش میدهد .درنتیجه توصیه می شود که در دکوراسیون تان از گلها و گیاهان استفاده کنید .

مراقبت از یک موجود زنده روح ادمی را زنده نگه میدارد .گیاهی را که می خواهید خریداری کنید، بسته به شرایط محیطی منزل تان تهیه کنید .اگر منزل تان در یک جای خشک و گرم یا یک جای مرطوب قرار دارد، باید گیاهی را انتخاب کنید که متناسب با محل زندگی شما باشد .برای ان انرژی و زمان صرف کنید .

اگر توانایی نگهداری و رسیدگی به گیاهان را ندارید ، گیاهان مقاوم تر را انتخاب کنید : گل برگ قاشقی ، گیاه شمشیری ، گیاه عنکبوتی ، و الوئه ورا برای شما مناسب است .

 

 

5-تغییر چیدمان منزل

در مورد اخر باید به شما بگویم که از یکنواختی منزل تان نتیجه ای جز کسلی و روزمرگی نخواهید داشت .برای تغییر دکوراسیون لازم نیست که وسایل تان را کامل تغییر دهید ، بلکه میتوانید مکان ان را تغییر داده یا به وسیله ی رنگ ها تغییر در منزل تان ایجاد کنید .سعی کنید که پایه و اساس منزل تان را با رنگ های اصلی یا وسایل اصلی بسازید و سپس با رنگ ها و چیزهایی که میتوان انها را تغییر داد منزل تان را تزیین کنید .

مثلا پرده ی شما می تواند تور سفید باشد و والان ان تغییر کند و مبل مان شما یک مبل ساده یا کاناپه ی با رنگ گرم و پارچه ای ساده باشد که با تغییر دکوارسیون کوسن هایی متناسب با پرده تان را با ان ست کنید .

به طور کلی تغییر دکوراسیون خانه روحیه را بهبود می بخشد .بنابراین نگذارید دکوراسیون منزل تان یکنواخت باشد .سعی کنید چند مرتبه در طول سال چیدمان وسایل تان را تغییر دهید .

دوپامین هورمونی است که ما را به تحرک و پویایی وامی دارد .هنگامی که مغز تان را با محرکهای جدید در محیط مواجه می کنید .این هورمون ترشح می شود و در نتیجه در محیط زندگی اگر تغییری ایجاد شود ، بدن ما نیز تحت تاثیر بوده و به تبع ان روح ما نیز از ان تاثیر می گیرد و احساس رضایت در ما ایجاد می شود .

 

 

مقاله ای دیگر: خرید فرش جهیزیه 

نظرات کاربران

کد امنیتی