فرش مدرن چه فرشی است؟

فرش مدرن چه فرشی است؟

امروزه انواع فرش ماشینی به وسیله ی ماشین آلات نساجی بافته می شود. فرش ماشینی کلاسیک ، سنتی و مدرن از جمله فرش های ماشینی است که بسته به سلیقه ی افراد مورد توجه قرار می گیرد. این دسته از فرش های ماشینی از نظر قیمت، طرح و مدل با هم متفاوت است. در این مقاله انواع فرش ماشینی را با هم بررسی می کنیم. فرش های ماشینی طرح سنتی در واقع ، به طرح و سبک فرش های دستباف ایرانی بافته می شود. مثل لچک و ترنج، ماهی و خشتی .

مقاله مرتبط: آشنایی با گلیم و انواع آن

 

طرح های کلاسیک، طرح هایی هستند که طراحان به صورت جدید با تلفیق خلاقیت خود با طرح های اصیل ایرانی می آفرینند. اما فرش های مدرن را همه شما در بازار فرش ماشینی دیده اید. اما شاید تفاوت آنها را ندانید و اسم آنها را با توجه به مدل آنها نشنیده باشید.

امروزه از دکوراسیون های مدرن استقبال زیادی شده است، و اکثر افراد به دور از تجملات دوست دارند محیط زندگی خود را به صورت مدرن بچینند. برای این نوع دکوراسیون ، فرش های مدرن مناسب بوده و می توانید ، متناسب با تم رنگی محیط خانه تان از فرش های مدرن خریداری کنید. هم برای دکور شما مناسب هست و هم اینکه از لحاظ قیمت بسیار ارزان تر از فرش های ماشینی طرح کلاسیک است.

 

 

شناخت انواع فرش ماشینی مدرن

فرش های مدرن با نام های مختلف و طرح های متفاوت در بازار عرضه می شود که با توجه به نوع بافت آنها خواص و ویژگی های متفاوتی دارند. در مجموعه ی فرش های مدرن ، فرش های شگی، شنل و فرش فریز وجود دارد. که فرش های اتاق کودکان یا همان فرش کودک در دسته فرش های فانتزی یا مدرن قرار می گیرد. تمام اینها وجه مشترکی دارند، و آن این است که برای سبک های دکوراسیون کلاسیک و سنتی مناسب نیستند.

بر فرض اگر شما به دکوراسیون ایرانی علاقه دارید و مبلمان چوبی و سنتی و پرده های فاخر برای اتاق خود انتخاب کرده اید باید آن را یا با یک فرش دستباف ایرانی تکمیل کنید یا اینکه یک فرش ماشینی طرح سنتی آن را تکمیل می کند .و استفاده از یک فرش ماشینی مدرن یا فانتزی محیط را کمی جلف کرده و تلاش شما برای ایجاد یک محیط اصیل و سنتی به باد می دهد.

و همچنین برعکس این موضوع نیز صادق است. شما به سبک مدرن علاقه داشته و وسایل ومبلمان خود را به این سبک تهیه کرده و دوست دارید محیطی فانتزی خلق کنید. کمی بی سلیقگی است اگر برای فرش اتاق تان از یک فرش ماشینی سنتی یا کلاسیک و یا گلیم استفاده کنید.

 

 

جنس فرش هنگام خرید و  انتخاب

باید یک نکته را به شما عرض کنیم که ماندگاری یک فرش تحت تاثیر جنس آن و میزان انعطاف پذیری آن در برابر پا خوردگی است. فرش های کلاسیک و به طور کلی فرش های ماشینی با شانه و تراکم شناخته می شوند. و هر چه شانه و تراکم بیشتر باشد فشردگی فرش بیشتر شده و در برابر رفت و آمد مقاوم تر هستند. و جنس نیز تاثیر گذار است و جنس اکریلیک از سایر جنس ها مقاوم تر بوده و برای محل های پر رفت و آمد مناسب است.

البته در جاهایی مثل اتاق نشیمن یا اتاق پذیرایی که رفت و آمد زیاد است، بهتر است از فرش های ماشینی پرتراکم استفاده شود تا زود تخته نشده و از بین نرود.

 

فرش شگی

فرش شگی یکی از پر طرفدارترین فرش های مدرن است که به فرش های پرزبلند موسوم است. شما این فرش را در بازار زیاد دیده اید. این فرش بسیار نرم بوده و نشست و برخاست روی این فرش بسیار لذت بخش و آرامش بخش است. در راهرو ها و اتاق خواب ها استفاده از این فرش ها موسوم شده است. زیرا زیبایی خاصی به فضا می بخشد.

لازم به ذکر است که نگهداری از این فرش کمی سخت است. زیرا به دلیل پرزهای بلندی که دارد اگر کثیفی به داخل آن راه یابد به سختی از آن خارج شده و گرد و غبار را به خود جذب می کند.  توصیه می شود از این فرش در اتاق کودک استفاده نشده و فرشی را برای اتاق کودک استفاده کنید ، که قابلیت شست و شوی بالایی داشته باشد و وقتی شسته می شود به زودی خراب نشده و از بین نرود.

پرزهای این فرش به راحتی کنده شده و به زودی تخته شده و آن حالت نرمی و لطافت خود را از دست می دهد. پس از این فرش برای جاهای کم رفت و آمد استفاده نمایید.

 

 

فرش فریز

این فرش بسیار مشهور است، و جز فرشهای مدرن است. این فرش را برای اینکه از ظاهر بشناسید باید بگویم شبیه گلیم است و پرز ندارد. جنس این فرش از جنس الیاف مصنوعی است. تفاوت فرش فریز با سایر فرش ها ین است که ، بسیار مقاوم است زیرا پرزی ندارد که در اثر رفت و آمد تخته شود. فرش فریز از دو نخ تار و پود تشکیل شده است، و نخ پرز ندارد. این نوع فرش را می توان در جاهای پررفت و آمد استفاده کرد و قابلیت شست و شوی بالایی داشته و هنگام شست و شو آسیب چندانی نمی بیند.

 

 

فرش شنل

این دسته از فرش های مدرن یا فانتزی پرز کوتاهی داشته و از نوع فرش های نقش برجسته است. اگر فرش های فانتزی را مشاهده کنید متوجه می شوید که بخشی از آن ، برجسته تر از بخش های دیگر آن است. این نوع فرش در واقع فرش شنل است و نرمی مطلوبی داشته و در صورتی که کثیف شد به راحتی شسته می شود.

 

 

فرش اتاق کودک

برای انتخاب فرش کودک باید بدانید که کف اتاق نقش بسیار موثری در چگونه به نظر رسیدن اتاق دارد. رنگ فرش با توجه به جنسیت کودک انتخاب می شود و بر اساس رنگ پرده و تخت خواب و کمد انتخاب می شود. و عروسک ها نیز در همخوانی و تکمیل فضا انتخاب می شود. بهتر است که فضا را از رنگ های روشن با رعایت تم رنگی انتخاب کنید، تا فضایی شاد و پر انرژی را برای بچه هایتان به ارمغان آورید.

جنس فرش کودک از جمله مهم ترین مواردی است که هنگام انتخاب باید به آن دقت شود. فرش کودک باید نرم و قابل شست و شو باشد. پوست بچه ها حساس است و نباید با فرش های زبر و خشن آنها را اذیت کرد. هم چنین فرش کودک نباید پرز بدهد ، زیرا ریه بچه ها حساس است و نخ های فرش نباید، پرز بدهد و باعث مریضی بچه ها شود. و سبب آلرژی گردد.

 

مدل فرش کودک، انتخاب مدل فرش کودک بستگی به سلیقه ی شما دارد.البته تا زمانی که او هنوز به حدی نرسیده است که علاقه ای در او شکل بگیرد و دوست داشته باشد ،اتاق خود را به آن سبک بچیند. دختران اکثرا از رنگ های صورتی و طرح های گل و عروسک استقبال می کنند و پسران از شخصیت های پسر کارتونها و انواع ماشین ها و رنگ های نارنجی و آبی و رنگ های پر انرژی و یا سرد می پسندند.

 

امیدوارم این مقاله در مورد شناخت فرش های فانتزی مورد پسند شما قرار گرفته باشد.

 

نظرات کاربران

کد امنیتی